onsdag 24. april 2013


Kjære kjære humlen min!


I dag skal du få min fulle og hele oppmerksomhet. For har jeg egentlig fortalt deg hvor glad jeg er i deg? I dag er den dagen hvor jeg kommer ut av humleskapet og beretter for alle som måtte ønske å høre på! Jeg simpelten elsker alle humlene i hagen min!


Så! Der var det sagt. Så kan jo enkelte lure på hva denne uforbeholdne og ikke minst hemningsløse kjærlighetserklæringen skal være godt for. For ikke leser vel humlene hageblogger? Jo jeg vil at du også skal være glad i den humlen du har!



For hvem er den flittigste i hagen her? Tidlig vårfrisk dukker humlen opp. Fra sitt lune humlehi kommer den for å gjeste de første vårblomstene. Som en skapning fra barndommens eventyr kommer den store humlekroppen brummende forbi mens de små vingene jobber heftig og begeistret. Ut med landingsbeina mens den langsomt men sikkert sikter seg inn mot krokusens aller helligste.


Og sånn holder den på. Humlevennen i hagen. Som bor under bjørken. Der humler den lystig i vei og mange nye små humler ser dagens lys. Og humlehordene svever gjennom hagen og sommeren. Målrettet og flittig flittig flittig.. Og vi tar oss tid. Stopper opp. Under oss over denne energien. Sniker oss innpå og kommer med forsiktige oppmuntrende tilrop. Du er så flink! Superhumleduperflink!


Og humlenes evige kretsløp bærer bokstavelig talt frukter. Når høsten kommer kan vi virkelig nyte og høste. Av humlenes bestøvende stjernetåke dukker det fram epler, pærer, plommer og nøtter og hagen bugner av modne frø som kan bli til neste års blomsterprakt. 


Og jeg gjentar. Vær glad i den humlen du har! By på det beste du har og vis omsorg for humlen din. Den som bor i akkurat din hage. Og som gir alt. Hele sommeren.



 Anne påMoseplassen har gitt meg denne utfordringen. Hvorfor det? Fordi humlene akkurat nå trenger at vi gir litt tilbake. At du og jeg yter det lille ekstra som gjør at akkurat min og din humle går en trygg framtid i møte.

Jeg sender utfordringen videre til;










40 kommentarer:

  1. Herlig!
    Så supert at du tok utfordringen, og for en genial bloggpost da :D

    Takk for at du inspirerer andre til å bli glad i humlene sine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Av og til må man bare ta de utfordringene som kommer og humlen er jo klart verdt å heise flagget for!

      Slett
  2. Jeg er en sann humlevenn og har ikke vært innom humleskapet ( ett av få):) Det bor en humle i oss alle! Flotte bilder og ditto innlegg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vel kanskje ikke vært inderst i kroken med lukket dør da, men akkurat nå var det vel behov for å snakke i store bokstaver :)

      Slett
  3. ÅÅ vilka underbara bilder på humlans framfart.
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
  4. Vi er mange som elsker de deilige og lubne humlene. Har ikke sett de enda her i hagen, men det er vel ikke rart siden snøen fortsatt ligger i endel av hagen og det er heller sparsomt men blomster, Men jeg gleder meg :) tenk hvor mye det er å glede seg til nå om dagen, det sitrer i hele meg.
    Flott torsdag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har vel alltid likt humlen veldig god, når det kommer til stykket :) Alltid et hyggelig gjensyn på våren! Super torsdag!

      Slett
  5. Flotte bilder:)
    Du inspirerer meg til å bli glad i humlene våre. Har ikke vært så opptatt av dem, men jeg skal åpne øyne, ører og horisonten.

    SvarSlett
    Svar
    1. God at vi kan inspirere :) Og flott at Anne setter fokus på dette!

      Slett
  6. Humler er hyggelige og nyttige. Leve humlen!

    SvarSlett
  7. Flott innlegg om humlene! De har ikke vist seg så mye her enda, men de kommer nok. Flott dette med fokuset på humlene. De er så nyttige, og vi kan ikke unnvære de.
    God torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke så mange å se enda her heller, men en og annen har summet forbi :) Strålende torsdag!

      Slett
  8. Nydeleg hyllest til humlene :)
    Eg skal ha det i tankane når sola og blomstrane kallar henne til seg.

    Ynskjer deg ein fin torsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er et fokus vi må holde hele sommeren! God torsag til deg også!

      Slett
  9. Flotte bilder av hagens dronning!

    På NINA (Norsk institutt for naturforskning) kan du få flotte plakater gratis av alle humleartene vi har i Norge, 34 forskjellige. Der står det og hvor sjeldene de er, vanlige de er og hvor de holder til. Kanskje du har denne plakaten allerede?

    Ha en fin torsdag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart jeg har den! Kjempefin plakat :) Har fått den fra Hageselskapet. Går ut i fra at det er samme? Ha en strålende torsdag du også!Jeg er på farten til hagetur i Sverige :)

      Slett
  10. Jeg blei også utfordra av Anne, og kom til å titte innom bloggen din, nederst på siden hennes. Husker du dette?
    Jeg har stått i kø for parsell i Oslo nåi fem år, og er endelig i gang igjen, fra og med i fjor. (Men på hagegal vil du kanskje ikke se meg da ;) )

    Går det bra med deg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ann! Nei de bildene med akkurat den luen har jeg selvfølgelig fortrengt.. Ja takk for sist! Det var jo veldig lenge siden. Gratulerer med ny parsell! Humlesokkene er kjempeflotte! Og joda, alt er bare bra med oss her i Rantenhagen :)

      Slett
  11. Hei!
    Jeg blir så fasinert av bildene dine. Har alltid hatt lyst til å ta skikkelige nærbilder, men har ikke macrolinse.

    Flotte bilder!

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har heller ikke makrolinse :) Det gjelder å liste seg stille og rolig innpå :) Nå har jeg en forstørrelses ring som jeg setter på min ellers helt ordinære linse.

      Slett
  12. Ja. humlen er jo bare skjønn ... Og du har virkelig nydelige bilder av krabaten:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Irene :) Humlene er jo takknemlige å ta bilder av der de summer fra blomst til blomst :)

      Slett
  13. Fantastisk fin hyllest til humla gjennom ord og flotte bilde :)
    Eg er også glad i humla, rund, godmodig og hardtarbeidande som ho er :)

    Kva objektiv brukar du til desse bilda? Eg har eit fast macroobjektiv og det eignar seg dårleg til insekt sidan eg må så nær og då skremmer eg dei ofte bort.

    God søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Marie! Disse bildene er tatt over noen år og med både forskjellige kamera og linser samt at det noen ganger er brukt stativ. Men som regel bruker jeg kun håndholdt kamera med kit linse på.

      Slett
  14. Så fantastiske bilder av humlens virke og fin tekst!
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  15. Skjønne bilder du viser av et
    viktig innslag i hagene våre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja humlen fortjener litt oppmerksomhet nå, så takk til Anne på Moseplassen :)

      Slett
  16. Åhh.. så härligt! Turkiska tulpaner, havstrutar, blåsippor, sädesärlor och humlor. Våren är verkligen på väg med galoppsteg även till kära nabolandet. Jag förundras över Rantenfruns idoga fotograferande och bloggskrivande, mitt eget bloggande för en tynande tillvaro. Har tappat orken och tiden räcker inte riktigt till. Men jag njuter för fullt av ditt fotograferande och skrivande - du är duktig du Marit!
    Kram från Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har vi fått et midlertidig tilbakeslag med regn og hagl og med kun 5 grader, men vi satser på at dette været forsvinner ut i havet! Jeg har selv hatt en flott hagetur til Gøteborg og fått med meg spennende foredrag hos Peter Korn :)Veldig bra!

      Slett
  17. Jeg elsker virkelig mine humlebier! Må der blive ved med at være mange af dem! Dejlige billeder du har taget - selvfølgelig ;-)

    SvarSlett
  18. Flott innlegg om humlen. Nydelige bilder. :)

    SvarSlett