fredag 12. april 2013


Klart at vi tar i mot gjester!


Vi sier velkommen skal du være til Rantenhagen! Hva kan vi by på i dag?

Larus marinus

Kan vi friste herren med en drue eller to?!


Ikke det nei. Men kanskje litt ufint med den demonstrative og nebbete latteren? 
Pitte lite gran uhøflig rett og slett? 


Grovbrød er bedre sier du? Jeg bare sier det! Du får ikke alt! Husk du må dele!


Jeg er litt svak for knopper, og klarer ikke helt å vente med å dele til blomstringen er i gang for alvor. Se bare på Tulipa polychroma. Lekkerbisken!

Tulipa polychroma

Av andre som har stukket innom for en uformell visitt er Nøtteliten. 
Opp etter stammen nedetter stammen… 



Kanskje er det høyre og venstreregelen som gjelder? Klar bane?

Sciurus vulgaris

De pludrende og vakre stjertmeisene er som snarest innom. Jippi! Nye meiseboller! 
Her snakker vi "drive in" restaurant. Kjapt inn og kjapt ut!

Aegithalos caudatus

Der sitter den. Helt alene. Disse duene kommer i par, så hvor er den andre?! 
Den som pleide å sitte ved din side og kose seg med solsikkefrø?  Er det falken?

Columba palumbus

Crocus tommasinianus dukker nå opp rundt i hagen. Småløkene kom fra en plantevenn i Nord (takk Viggo!) og de ser ut til å trives med Bergensværet. Jeg fant en nyåpnet Iris hyrcana, ikke av de store prangende, men en lekker liten sak.


Crocus tommasinianus

Iris hyrcana



Den ungarske blåveisen, Hepatica transsilvanica, er ikke av de første til å blomstre men klart en av de største. Store lekre blå blomster. Løp og kjøp for den er lett å få til og danner flotte tuer.


Hepatica transsilvanica

Her kommer ukens mest gledelige gjensyn! Årets første humle har landet!
Gjensynsgleden var formidabel! I alle fall fra min side.. (…) Har ikke du det også sånn?! 









Skal hun bare hilse på alle gjestene? Hva med lille meg?
Sitter her og vansmekter og støver rett og slett ned jeg. Hallo matmor?!



De siste ukene har bydd på den ene lekre solnedgangen etter den andre! Vi aner Soria Moria i det fjerne men er i grunnen veldig fornøyde med det paradiset vi bor i.



God helg i ditt paradis!














42 kommentarer:

  1. Herlige, runde og koselige humlefar eller var det mor? Gleder meg til gjensynet med dem når det lir på litt. Strålende helg til deg også. Takk for delingen av vakre vårblomster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok mor, for det er vel hunnene som overlever vinteren? Okke som, veldig koselig. Du hører de liksom på lang vei der se kommer durende :) God helg!

      Slett
  2. Flotte bilder:) Flotte fugler og de går tydeligvis god traktering hos deg. Nydelige knopper og fine blomster. Jeg er så begeistret for blåveisen - venter på den kommer til Telemark også.

    SvarSlett
    Svar
    1. I Telemark så har du vel kanskje litt mere av den?! Her vkser den jo ikke i naturen. Bare i hagen :)

      Slett
  3. Herlige bilder og beskrivelser! Du er så flink! Her laver snøen ned i mengder i øyeblikket. Får hygge meg med dine bilder i steden for å kikke ut...
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi sitter her på vår lille hylle og venter på at stormen fra vest skal skylle inn over oss i morgen så vi får nyte dagen i dag! (Ps! Håper du har fått bok i posten nå?)God helg!

      Slett
  4. Så flotte bilder Ranten! :-D
    Jeg har en måke som hver vår trofast kommer tilbake til vår svenske hage. Han har med seg hele familien, men det er altså spesielt denne ene jeg gleder meg spesielt for å se igjen :-) Han er nesten helt tam og er faktisk ganske beskjeden for måke å være, så hverken han eller familien støyer noe særlig, er spesielt innpåslitne eller glupske.
    Jeg har derfor døpt ham etter hovedmåken i Richard Bachs bok "Jonathan Livingston Seagull" ;-) Det ekornet var jo også et skikkelig blinkskudd! :-D
    Ha en forsatt fin dag - og selvfølgelig en flott helg!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi hadde lenge en enfotet måke som vi ikke hadde hjerte til å jage vekk, men den var så stresset og ustø at den til tider falt ned i astilbehekken ved siden av foringsbrettet. Da var det bare å løfte den opp og få den på vingene igjen :)Den boken var jeg hatt, og var veldig glad i, men den har nok forsvunnet på livets landevei. Strålende helg til deg!

      Slett
  5. Gorgeous photos. Hope you'd find time to visit my entry

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment :)

      Slett
  6. Hehe en kresen måke, frukt er vel muligens ikke livretten deres.
    Så livlige bilder og mange artige skruer du har på besøk, herlig innlegg og tekst.
    God helg fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var en skikkelig travel dag :)

      Slett
  7. For eit fantastisk innlegg, og DEI nydelege bilda !!!
    Legg meg til som følgar så eg får sjå meir frå den flotte bloggen din.

    Ynskjer deg god helg !
    Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og velkommen til rantenhagen! Veldig hyggelig at du blir med videre :) Ha en strålende held du også!

      Slett
  8. Det ser ut til å summe av liv i Rantenhagen om dagen. Så deilig!
    Kos deg med våren og ikke gå langt uten kamera, for jeg vil gjerne være med på det som skjer.
    Enn så lenge holder vinteren stand her på Østlandet, men i helgen kan det kanskje bli et værskifte:)
    Riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan man trygt si :) En humle høres godt når det kun er den ene :) Håper det snart yrer og myldere av bestøvende innsekter (men først må vi vel ha litt mere blomstring..)Klart vårlig her hos oss nå! Ha en strålende helg!

      Slett
  9. Så fint fanget av fugler og ekorn, og så fine vårblomster!
    Ja, det må være et paradis.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Paradis er vel der du helst vil være? Og hjemme er som sagt best :) God helg!

      Slett
  10. thanx for your lovely weekend flowers! and so wonderful pics from the birds :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment with us in the Rantenhagen!

      Slett
  11. So many wonderful images!!! I love the squirrel!! Those ear tufts are so elegant (our squirrels don't have them:-( ...
    The first image of the bee made me laugh, they way she had dived into the crocus!!! And the hepatica is so beautiful!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment with us in Rantenhagen! Have a great weekend!

      Slett
  12. FOR en herlig kavalkade!!..og den humla som badet i mmatfatet...traff meg rett i hjertet:))
    Selv om jeg sukker og uffer meg...så gleder jeg meg vildt til alt dette dukker opp i mitt paradis:))))
    God helg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg ler litt hver gang jeg ser den humlen og jeg kan bare si at dette var en av de små crocusene :) God helg!

      Slett
  13. Så langt våren har kommet hos deg! Her er det fremdeles masse snö, men nå regner det ute og i helgen skal det tydeligvis bli varmere så nå er det håp om at jeg snart får se Hepatica transsilvanica også:-)
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå ligger det et stort og fuktig lavtrykk ute i havet og i morgen blir det nok ikke noen utehaging her heller.. Men det er klart vårlig :) God helg!

      Slett
  14. too many beautiful pictures ... I love the bee in the flower ... the sky is gorgeous ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment with us in Rantenhagen! Have a great weekend!

      Slett
  15. Småkresen måke... Håper den vet å sette pris på vindusbord, tre-retters og god service hos Rantenhagen gourmet:) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Utaknemlighet ja, jeg bare sier det! Men vakker var den. Måken :) God helg!

      Slett
  16. Hyggelig å se at krokusen blomstrer, det er nok en stund til det skjer her oppe. Nydelige bilder av humla, det er vårtegn det!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå tyter det opp med små crocuser som bare har blitt hetende Viggo :) Sånn for enkelthets skyld :) Her lar vi humla suse! God helg :)

      Slett
  17. Heilt utrulig kor mykje fint du har å by på av både dyreliv, blomar og himmel. Våren er godt komen hjå deg. Det ser heilt fanrastisk ut.
    I dag fekk eg pakke med ei flott bok. Mykje fine bilete/teikningar i den. Den skal eg lese for barnebarnet mitt når ho veks litt til....gled meg. Tusen, tusen takk.
    God helg, klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den har kommet. Våren. Nå begynner telen å gå litt ut av bakken også, men det vil nok ta litt tid. Dypfryst som den er.. Hyggelig at boken er vel framme :) God helg! Klem. Marit

      Slett
  18. Nydelige bilder i dag! Jeg er litt misunnlig, for alt er kommet mye lengre hos deg. Men sist natt var det plussgrader, og da skjer det vel etterhvert noe i hagen hos meg også.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Rart det?! Men nå er jeg sikker på at det er slutt på kulden?! Nå skal jeg ut å hage før stormen tar oss! God helg :)

      Slett
  19. Hei Fru Ranten

    Tulipa polychroma er en af de planter der ser bedre ud før den springer ud, og igen er dine 1 måned foran mine..... Nu må vi snart have indhentet vestlandet!

    Og dejligt at se humlebien - Så er det ægte vår!

    Du må også have en dejlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje kommer den i dag? Tulipanen :) Nå er det ganske mange av disse botaniske tulipanene som står klar med knopper og venter på plussgrader og sol :) Det er så utrolig koselig når humlene kommer tilbake! Jeg ønsker deg også en flott helg Karsten!

      Slett
  20. Alldeles underbara bilder! Vi har fortfarande snö här. Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff ja, her har vi bare hatt frost og ikke noe snø, men nå er det mye (alt er relativt..) varmere og håp for våren! God helg til deg også :)

      Slett
  21. Her var det en flott serie med bilder. Likte dem veldig godt alle sammen :0) Deen nydelige pusen til slutt...jammen har våren kommet langt hos deg :0) Ha en fin Søndag :0)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Wenche og takk for hyggelig kommentar! Vi ligger litt forran de føeste, enn så lenge :) God søndagskveld til deg!

      Slett