onsdag 10. april 2013


Midtuke rapport for de interesserte.


For det skjer selvfølgelig ikke de store endringene over natten. Det er noe alle vet?! Men litt etter litt.. Det er jo fremdeles Crocus og Iris reticulata som stjeler oppmerksomheten, men de får nok snart litt konkurranse.

 Iris reticulata

For nå kommer Coydalis, Fritillaria og Erythronium  sakte men sikkert på banen. 



Dette er  de små løkers tid og jeg blir aldri skuffet! Dette er planter som er gull verdt i hagen. De kommer nå når andre stauder og løk ligger pysete med lokket på. Joda, noen drister seg frampå med en liten bladrosett. Men nå snakker vi blomster!  En fordel med tidligblomstrende løker er at de tar liten plass og lett kan kombineres med disse som venter litt før de byr på seg og sitt.


Alle tre er planter til få dille på og samlemanien er aldri langt unna. Så da er du advart! For dette er smittsomt! Vi begynner forsiktig. Første Fritillaria ut er Fritillaria minuta, enkel og elegant og ikke så rent lite beskjeden.

 Fritillaria minuta




I motsetning til Corydalis solida George Baker som strutter av selvtillit fra første blussende røde blomst. Titta på meg! Med sine små knoller i jordskorpen er det alltid en liten fare for at de første bladene kommer litt vel tidlig og i verste fall så rett og slett råtner de. Men Corydalis solida er en av de tøffeste så den kan du trygt skaffe deg!

Corydalis solida George Baker


Erythronium har vi mange av, og vi prøver finne noen nye sorter til hagen hver høst. Nå står de nærmest å tripper på startstreken. Klart de har holdt litt igjen! Det får da være grenser for hvilke kuldesjokk blomstene skal måtte tolerere? Det verste er at de faktisk tåler ganske mye..

Erythronium dens-canis Purple King


Men nå kommer altså de lekre bladene opp av jorden og inni der dukker herlighetene opp. Titt titt?! Kanskje kommer vi helt ut om noen dager?


Hvem er det skjønneste ekornet i Rantenhagen?



Eh? Hvem? Jeg?




38 kommentarer:

  1. Så flotte blomster og nydelig Iris du har i hagen din.
    Her er det langt mellom farger og blomster ute så jeg får nyte bildene dine så lenge.
    Ha en fin kveld, Marit.

    SvarSlett
  2. Hjelpe meg så skjönn den Irisen er! Samlemani og dilla har jeg også når det gjelder vårblomster:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de vårblomstrende irisene er veldig lekre og tåler også ganske mye av både frost og snø :) Klem!

      Slett
  3. Jamen Fru Ranten - det er jo fantastiskt.

    Her i det danske fik jeg først øje på min F minuta netop idag - den var vel en 1½cm oppe.....

    Vi er meget bagud i forhold til Vestlandet:)

    Krokus og de små iris, ja ja dem har vi da, men ikke rigtig nogle af de andre herligheder du kan vise.

    Længe leve golfstrømmen og dit egern:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har dessverre ikke golfstrømmen samme milde innvirkning i hele hagen. Dette bedet ble bygget sist vår og er således føsteårsbed nå :) Dvs at alt som vokser her ble plantet sist sommer. Bedet er bygget opp fra bakken i naturstein fra tomten og det ligger sydvendt. I tillegg så ligger det, i den grad noe som helst gjør det her hos oss, i ly for den verste vinden. Bedet er fylt med en blanding av jord, grus og sand med ca 1/3 av hver. Vi er veldig fornøyd :)

      Slett
  4. Så bra at du deler disse skjønnhetene, for da kan jeg nyte synet av dine vårblomster. Her er det nemlig snø, så den nytes på en helt annen måte.

    God klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Værse god! I dag reiste endelig premien din fra Bergen! Med pakkepost så det tar kanskje noen dager. Klem. Marit

      Slett
  5. Så vakre bilder! Ekornet ditt var utrolig pent :-)

    SvarSlett
  6. Ja. Ja. Ja. Ja.

    Blomster. Vår. Og for noen farger du formidler!

    Takk!

    SvarSlett
  7. Åh, George Baker er herved plassert på Må Ha-listen min!

    Som alltid flotte bilder av herlige planter. Og et utrolig søtt lite ekorn du hadde på besøk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart det! Om du ikke allerede har den så er det jo bare å løpe og kjøpe?!

      Slett
  8. Fritillaria minuta har jag aldrig sett förr ut , superfin, åkte på önskelistan.Underbart vackra bilder som vanligt!!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg elsker Fritillaria! Ikke de mest prangende i hagen men med stor sjarme og ynde :) God aften til deg!

      Slett
  9. Jeg må have sådan en Fritillaria minut, for den er da bare smuk :)))

    Forårshilsen
    Ina
    Fritillaria minut

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart du må ha den! fritillaria får jeg aldri nok av! Vårhilsen til deg også!

      Slett
  10. For noen skjønne vårbilder :) Jeg blir helt matt og mo siden snøen ligger tykt her ennå. Fin torsdag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Men nå må det vel snart begynne å smelte hos deg også?! God kveld!

      Slett
  11. Blader kan være ganske så vakre ja. Du er nok ferdig med våren og har sommeren i full gang, før det blomstrer i min hage. Men, jeg har ryddet nesten halve hagen nå, kastet aske på resten av snøen, og noen mikroskopiske skudd er på vei! Juhu..
    Flott ekorn i hagen din!

    Ha en strålende vårdag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jippi! Vi gleder oss over alle tegn, små eller store?! God helg i hagen!

      Slett
  12. Dom ser ut att ha klarat dom kalla nätterna bra!
    Här kommer värmen komma till helgen hoppas ni får den med!
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er helt utrolig hva disse vårblomstene må tåle! Godt de stort sett er hardføre tøffinger :)Her skal regnet komme til helgen og det er ikke like kjærkomment.. Klem. Marit

      Slett
  13. Så herlige vårtegn du viser oss. Det kribler jo i fingrene etter å begynne med haging ;) Og....FOR ET SJARMTROLL. I dag snør det faktisk i Østfold, trodde jeg så syner, men det legger seg klart ikke. Ønsker deg en fin dag !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja skulle det ikke snø ganske kraftig på øst og sørlandet? God vårlig helg til deg!

      Slett
  14. Fantastisk vårstemning hos deg, og for et lite sjarmtroll du har i hagen! Corydalis og Erythronium har jeg notert meg! Ha fortsatt flott vårstemning! Hilsen corneliasverden.wordpress.com.

    SvarSlett
    Svar
    1. De 2 er et must for vårhagen! Alt vel til deg!

      Slett
  15. Her var det fantastisk mye nydelig, ikke minst Iris Reticulata! Den er utrolig spesiell!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det finnes så mange flotte varianter også :) Jeg får aldri nok!

      Slett
  16. Deilige vårbilder! her snør det :-(

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff ja. Jeg føler med deg :)

      Slett
  17. Så koselig med blomster i hagen, jeg får fortsatt glede meg over dine, for her blomster det ikke enda!!! Det har vært veldig vått i det siste, og nå har jeg funnet ut at mange av løkene har råtnet!!! Aaaarg! Kjedelige greier! Ble uansett glad da jeg så dine=) Vibeke

    SvarSlett
  18. Det er jo en klassiker i Bergen.. At ting råtner på rot. Men i år er det nok barfrosten som har vært leiest. Så langt. Vi får nyte det som er når det er :)

    SvarSlett
  19. Det er skønne billeder du viser.
    Hvor er din Iris reticulata dog smuk. Skøn farve.
    Dit sidste billede er bareeeeee så go.
    Ha´ en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ekornet er en velkommen gjest i hagen : ) God kveld!

      Slett
  20. Så flott blomstring du har. Her sitter vi i snøsludden og myser etter vår. Kos deg masse. Klem fra Tove

    SvarSlett