torsdag 4. april 2013


Ny dag nye gleder


Eller er de nå så nye? For har vi ikke sett denne blomsten før? Det er noe så forunderlig kjent med den? Ha! Du har helt rett men den har fått enda en dag å vokse seg stor å sterk på! Det føles som et under.

Scilla bifolia

Men disse er nye av dagen!

iris reticulata 'Natasha'

Du synes kanskje at jeg er litt sånn dillerisk overpositiv for tiden? Du har jo helt rett! Gretne gamle damer kan vi spare oss for. I alle fall så lenge solen skinner?


Iris reticulata Katherine Hodgkins

Og det gjør den i mon. Blomstene popper fram og jeg rekker ikke vise deg alt for da sovner du nok foran skjermen.. Det er jo grenser? Eller? Vi pøser på og ser hvor lenge du varer.

Pulsatilla vernalis

Nå har det jo begynt å yre av annet liv i hagen også. Nå kommer vel alle de insektene vi hadde fortrengt. De som vi hadde skjøvet langt bak og inn i bevisstheten og dekket med et glemselens slør.


I dag var det maurene ankomstmarsj som runget ut over Rantenhagen. Små gule og store brune og noen sånn middels. Lang lang rekke.. Og når de så traff hverandre på sin vandring mellom jungel og kronjuvelbedet så danset de en hurtig tango (og gjerne for flere enn to..)


Kart og kompass trengs jo ikke når krokusdansen utspant seg på muren. To til høyre og fem til venstre så finner du den lekreste Kubjellen i verden! Kom og smak! Fru Ranten kan styre sin begeistring selv om hun vet at alle har sin plass der ute i hagens kretsløp. Samtidig så må man jo være litt overbærende og tolerant når kun en restaurant har åpnet dørene på vid gap?!


Vi hadde som du kanskje fikk med deg et heftig snøfall på søndag, og med påfølgende snøsmelting på mandag. Er det noe Fru Ranten ikke kan motstå så er det dråper.. Så da byr vi på det!


Tulipa turkestanica





Når natta nå har senka seg.. Noen ganger er man både rask og heldig. Da klarer man akkurat å få med en due i farten når man er ute og fotograferer solnedgangen.




Og du, ha det så bra







48 kommentarer:

  1. ÅÅÅ vilka helt underbara bilder!!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
  2. Har du sett!! Vårslepp med høy blomstringsfaktor. Hvorfor flyttet jeg fra Bergen??? Mye regn, ja...men alltid tidlig vår....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er vel det vi har å skilte med : ) Våren. Ellers så hadde du nok kommet på feks regnet etter en høst i Bergen... God helg!

      Slett
  3. Jeg blir helt matt av dine bilder!! Så flotte de er alle sammen, men jeg er spesielt svak for dråper. Mere av de, takk! ;-)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit : ) du kan være helt sikker, det blir nok flere dråpebilder : ) God helg til deg også!

      Slett
  4. Herlig innlegg, sky/himmelbildene er perfekte til temaet!
    Ha ei fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Hans! Litt artig at jeg klarte å fange duen : ) God helg til deg også!

      Slett
  5. Så utrolig vakre bilder og farger! Dere har en innholdsrik hage!

    SvarSlett
  6. Nydelige bilder! Så herlig at det er vår. Ser av et annet innlegg at du også har sådd blåveis selv. Var det vanskelig? Tok det lang tid, altså flere år, før de vokste seg fullvoksne, for å si det sånn?

    SvarSlett
    Svar
    1. Blåveisfrø bør helst såes når det er helt ferske. Mine er sådd for mange år siden, og jeg mener å huske at de brukte noen år på å spire. Så det gjelder å være tålmodig : ) Når de først spirte så tok det ikke så lang tid før de blomstret, mer som stauder flest ca 2 år.

      Slett
  7. Helt vidunderlige billeder, det ene smukkere end det andet! Det er som billed-hymner til naturen og livet! :-)
    Ønsker dig en dejlig Weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker og snur seg i ring : ) For veldig hyggelig kommentar. Ønsker deg en strålende helg!

      Slett
  8. Wow wow wow - your shots are amazing. Such masterpieces.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment !

      Slett
  9. Ååå så nydelig, dette er bli-glad-bilder.
    God helg.

    SvarSlett
  10. Jeg må si det igjen, så utrolig langt det har kommet hos deg! (misunnelig, men glad på dine vegne). Alltid like artig å kikke innom hos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du tar oss nok igjen : ) Vi får nyte været når vi har det for plutselig er Bergensregnet tilbake i rute... God helg!

      Slett
  11. Jeg får bare nyte bildene dine, for her er det ikke en spire å se. Hvor tok snøklokkene veien tro?
    Datteren min dro fra vinterlig Trøndelag etter påske, til full vår i Bergen. Men fuglene synger, det er da noe.
    Gleder meg virkelig til de første kommer opp, enn så lenge får jeg nyte dine flotte vårblomsterbilder!
    Ha en flott helg!

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. De dukker vel snart opp av snøen?! Snøklokkene :) Fuglesang er et klart vårtegn som bare er å nyte i fulle drag :) Super duper helg til deg!

      Slett
  12. thanx for your wonderful piece of heaven :) .... and great macros!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment!

      Slett
  13. Ganske enkelt praktfullt.

    SvarSlett
  14. Svar
    1. Takk Monika og hyggelig at du kom innom : )

      Slett
  15. Nydelig! Tusen takk for at du deler med oss. Nå skal jeg ut for å fortsette måkinga bortover mot drivhuset.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Viggo : ) Kom du fram? Til drivhuset? God helg til deg også : )

      Slett
    2. Joda, jeg fant drivhuset til slutt, kjekt med kart og kompass(har ikke GPS-koordinatorer ennå), og jada jeg kom meg tilbake også!!!

      Slett
    3. Godt å høre at du kom vel hjem også : )

      Slett
  16. Du verden så flott det siste bilde var!

    Herlige vårblomster du viser. Man blir utrolig glad av å se slike skjønnheter!

    Ønsker deg en fin fredagskveld! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er så utrolig deilig å komme hjem til hagen etter endt arbeidsdag :) Et deilig sted å hente ny energi :) Super helg til deg!

      Slett
  17. Nå er du midt i det beste av alt når man er hagegal - vårblomstringen! Man blir som en kalv på grönnbeite når det endelig setter igang i hagen:-)
    Takk for de fine bildene. Nå lengter jeg til det dukker opp vårblomster her også og jeg skjönner jo nå at til neste år må jeg skaffe meg vår-Iris:-)
    Ha en fin helg!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er helt sant : ) En deilig tid nå og framover : ) klart du må ha våriris! Mangen av mine er kjøpt av Svein på hagegal. God helg!

      Slett
  18. oh how beautiful! have a wonder-filled weekend:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment and good weekend to you!

      Slett
  19. Alltid samma njutning att titta på dina bilder Ranten! Mycket vackert!/Anja

    SvarSlett
  20. Både fina och häftiga bilder!!!
    Kram
    mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker pg bukker og ønsker deg en strålende helg! Klem. Marit

      Slett