søndag 21. april 2013


Prikken over i`en?


Nei dette er ikke prikken over i`en, men Fru Rantens harme finger med  et ikke lenger eksisterende snegleegg. Også kaldt satans yngel.


Nå er det tiden folkens! Ut og plukk snegleegg og småsnegler! Så slipper du kanskje litt billigere unna resten av sesongen? Forskerne har i beste sendetid stått fram på TV for å formidle at barfrosten har vært godt for noe. Sneglebestanden skulle være halvert! Men etter en runde i hagen er troverdigheten nå nede på null. For her auler det allerede.


Så nå skal alt beskyttende laug og annet rusk og rask vekk og Fru Ranten skal finkjemme hver cm for å finne og destruere hver enest en! Av disse brunsneglene. Mordersneglene. Iberiasneglene. Dette er unntaket, for selv om den har mange navn så er den ikke et kjært barn. Men hva kan jeg si? Det er jo faktisk et vårtegn (…)



Skal vi hygge oss med noen blomster i stedet? De første av Rantenhagens Crocus er nå avblomstret, men nye står formelig i kø for å få oppmerksomheten! Hvem kan vel motstå den magnetiske kraften en tue med elleville fargerike crocus kan utstråle? Fru Ranten virrer rundt mer eller mindre målrettet mens hun utstøter supersoniske uartikulerte gledeshvin. Gjensynsgleden er stor på begge sider! (?)


Crocus vernus albiflorus

Crocus hauffelianus (?)


Crocus etruscus Rosalind


Også de første blåveisene, Hepatica nobilis, begynner å bli avblomstret. den gode tingen er at nye står og tripper på startstreken. Klar ferdig gå!

Hepatica nobilis

Hepatica nobilis Red


Hepatica media Ballardii

Første hundetann i år var Eythronium sibiricum altai snow. Sant den er elegant?!

Eythronium sibiricum altai snow


Årets første sommerfugl flagret forbi i våryr og nyvåknet ørske.


Blått? At vi må ha med litt mere blått ?!

Iris reticulata Clairette

Iris reticulata Gordon


Fru Ranten vil ingen ende ta. Ikke i dag. For det er så mye! Som skjer i Rantenhagen. Akkurat nå. En vårblomstrende Colchicum bulbocodium må jo bare få være med?!

Colchicum bulbocodium



Helgegleder –En fotoutfordring deles hos Vivi . Og Vårtegn 2013 hos Elin I hagen ved skauen

Motacilla alba

Og sist men ikke minst! Linerlen tripper inn og stjeler showet på den vårlige arena!

God ny uke!






46 kommentarer:

  1. Tenk at du har så mange blomster i hagen, mens jeg bare har et par krokus! Det er jo utrolig=) Glad jeg kan få nyte dine=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må presiseres at det ikke er snakk om et heldekkende teppe av blomster : ) Mel litt her og og litt der. Men vi klager ikke!

      Slett
  2. Her gjemte du virkelig godbitene til slutt. Håper virkelig at du får tatt knekken på disse eggene.
    Vårblomstrene du viser er nydelige og dem utstråler vårglede. Kjempe fint at du delte din glede.

    Ønsker deg en ny fin uke! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Disse eggene er garantert ikke levedyktige lengere... Dett var dett. Ha en flott ny uke du også!

      Slett
  3. Her er også sneglene våknet til liv... det er helt ufattelig at de allerede er igang med å grafse i seg de små spirene mine. Men heldigvis er det mye å glede seg over. Jøje meg så mye flott du allerede har som blomstrer. Her er våren så vidt i gang, må nok vente enda en stund på krokus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå er krigen i gang. Grrrrr. Men det pleier å gå greit : )

      Slett
  4. Her er sneglekrigen også i full gang. Vi har hatt massevis av snö hele vinteren og ikke antydning til barfrost så jeg har värt forberedt på dette, men det er jo ikke akkurat noe koselig vårtegn:-(
    Blomstene du viser derimot er MEGET koselige vårtegn:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel det eneste jeg bruker gift på hagen. Økologisk som vi prøver å være : )

      Slett
  5. Wow! Nå skjer det virkelig ting på løpende bånd i hagen din! :-D
    Fantastiske bilder! Hvilket bilderedigeringsprogram benytter du for å komprimere bildene? Mine blir så "blurry" når jeg komprimerer dem :-(
    Snegler har jeg heldigvis nesten ikke i hagen. De jeg før fant hadde skall. Men i fjor kjøpte jeg noen planter fra Plantasjen. De ble plantet i steinbedet i hagen - og et par dager etterpå var akkurat disse plantene infisert med små snegl! Ikke tvil om at de hadde startet tilværelsen som små egg i disse plantenes jord.
    Hele sommeren løp jeg rundt med ølfeller. Nå skal det bli veldig "spennende" å se om jeg kverket dem..... eller om jeg får samme kampen som dere :-(
    Ha en fortsatt riktig fin kveld. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå kommer våren! På godt og ondt men selvfølgelig mest godt :) Jeg bruker Adobe Photoshop, men jeg er jo ingen ekspert :)Håper du slipper unna disse brunsneglene for de er virkelig glupske! Ikke fordet, før så opplevde vi åkersneglene som en aldri så liten katastrofe.. Ha en flott ny uke, på balkongen?!

      Slett
  6. Joda, oppdaget den første j*kelen i går. Ut med Smartbayt i morgen.
    Blomster er å foretrekke...

    SvarSlett
    Svar
    1. Grrr.... Blomster er klart å foretrekk : )

      Slett
  7. De sneglene tar litt av gleden over hagens mange fargerike vekster! Foreløpig er det heldigvis bare blomster å se! Du har altså så mange varianter av de forskjellige blomstene, og de er så vakre! Er så svak for blått i hagen

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi plukker og plukker og jo flinkere vi er med det jo greiere blir sommeren : ) Ellers så har jeg bitte litt samlemani : )

      Slett
  8. Bara att förstöra så många man ser!!
    Så fina bilder som vanligt!!!
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi bor i et kjerneområde for disse sneglene og universitetet her har fått midler til å forske på dem, men framdeles er det plukking som virkelig monner. Så da plukker vi. Hele sesongen gjennom og håper og tror at det hjelper : ) god ny uke! Klem. Marit

      Slett
  9. Så flotte vårbilder! Her har ikke blåveisene startet enda, men hvitveisen er i full gang. Bildene dine er så klare og fine. Jeg håper du får tatt alle eggene og sneglene med. Jeg skal lete overalt i alle bed, for etter den våte sommeren som var i fjor er det ikke godt å si hva som venter. Ha en ny fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hos oss er stort sett blåveisen alltid tidligere ute enn hvitveisen. Sistnevnte dukket først op sist uke. Jeg får aldri tatt alle eggene og sneglene, men så mange som mulig : ) God ny uke til deg også!

      Slett
  10. Aj, sikke en flot Erythronium. Den har jeg ikke set før - er straks sat på ønskelisten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er en av mange flotte i denne spennende slekten : )

      Slett
  11. Hei Fru Ranten

    Ja de brune djævle er ikke populære. Her i danmark har jeg efterhånden kun planter som de ikke æder..... - Ved huset i Sverige har jeg lavet en slags "karantæne" og har undgået at få dem ind.

    Din Erythronium sibiricum "altai snow" er rigtig flot, elegant og lækker. Mine egne hundetænder står nok i for kraftig sol - de må hen i noget skygge;)

    Du må have en dejlig uge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Når de blir litt større, og det blir de, så plukker jeg dem på grillspyd og kaster dem på sjøen (den stoooore saltbøtten) jeg har i grunnen Erythronium de fleste steder i hagen, men så er vi jo ikke sveldig plaget med sol og varme på sommeren : ) God uke!

      Slett
  12. Så många vackra vårblomster, din hunntann lilje var verkligen läcker. Jag försöker hålla ögonen öppna efter flera, har bara sett den gula blomma hos mig. Men snigeläggen är kanske inte lika välkomna, bara att börja jakten där också. ânnu har jag lite för mycket snö för att de ska komma fram tror jag.
    Ha en fin vecka :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er lekker og det finnes mange ansre flotte : ) Ikke en plante/løk jeg finner i valige hagesentere men på spesielle nettutsalg på høsten : ) God ny uke!

      Slett
  13. Nydelige blomster! Og som alltid tar Fru Ranten flotte bilder av hagens innhold.
    Crocus vernus albiflorus var jammen spesielt fin.
    Ikke hyggelig lesing med sneglene som inntar hagen din. Måtte de aldri dukke opp hos oss!
    God mandag til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er lekker ja : ) Mener bestemt at denne kommer fra en hagevenn oppe i det kalde nord ( kandet stemme Viggo?) Jeg håper du slipper dem ja : ) Husk å rense alle røtter på nye planter i hagen! God mandag til feg også : )

      Slett
  14. Jeg har gravd i hauger med både kompost og steiner etter byggingen men ennå ikke funnet egg. Jeg har nok bare ikke funnet det rette stedet for det yngler i noen deler av hagen av de ekle brune. Tillykke med sneglekrigen den kommende sesongen. Og heldigvis så presenterte du de flotteste skjønnheter på slutten, for det var virkelig noe å glede seg over!

    SvarSlett
    Svar
    1. Disse jeg fant lå helt oppe i jordskorpen, kun med et grus over seg. Så mye for barfrostdøden :( Vi kjemper videre og lar oss ikke skremme fra haging. Det er nå helt sikkert! For det er alt for gøyt :)

      Slett
  15. Du verden så mye flott du har å vise oss, inkl snegle-egg ;-), men de skal du bare beholde selv! Det er mulig at C. vernus albiflorus kom fra meg for noen år siden. Du fikk vel noen småløk av denne og noen til? Hyggelig å se at de har kommet seg, og da vet jeg jo hvor jeg skal henvende meg dersom mine ikke kommer opp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal ikke være vrang om du insisterer? Kan fylle opp en eggekarong jeg :) Ja jeg tror at alle de små crocusene fra deg vokser og trives, så du får ev bare si i fra!

      Slett
  16. ÅÅ vilken läcker vårblomning du bjuder på!!De där äggen blundar jag för:)
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Konsentrer deg om blomstene du :)

      Slett
  17. Oi så masse fint og vårlig :) Jeg ønsker meg alt unntatt den brune, ekle sneglen. Usj, heldigvis har jeg den ikke her i hagen.... enda. Å Linerla, å som jeg gleder meg til den kommer vippende med stjerten. Da er det sommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får være nøye med planter du tar inn i hagen din, så de ikke følger med på lasset. Som nissen ...Når linerlen kommer trippende så er det en merkedag :)Den har vel reist et stykket. Begge veier :)

      Slett
  18. I glede over våren har en lett for å glemme de kjedelige ting, jeg har ikke brunsneglen i hagen ennå men jeg vet at jeg lever på lånt tid når det gjelder disse krypa.
    Nydelige vårblomster, hvit krokus er en av mine favoritter.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja godt er vel det, at vi glemmmer de kjedelige tingene for en stund?! Nå har jeg vært ute med gift så får vi se om etter snar er bra nok :)Du får nyte at du ikke har dem! God kveld!

      Slett
  19. Så nydelige blomsterbilder.
    Jeg håper i det lengste at sneglebestanden i hagen har lidd brutale tap i barfrosten.

    Ha en flott uke!!

    SvarSlett
    Svar
    1. En runde i dag med fjerning av laug og rusk og rask kan gi et lite håp om at forskerne kanskje har rett like vel, for det var ikke så ille som fryktet :)Men nå har jeg vært ute med sneglegift så får vi håpe det gjør susen? Fortsatt fin uke til deg!

      Slett
  20. Flotte bilder, om det er snegl eller blomster. Jeg blir like overrasket hver gang over at vi bor i så forskjellige klimasoner. Helt utrolig. Men så har jeg litt lengre tid på meg til å bli
    ferdig :-) Har fremdeles gangsperr etter helga. Du verden så godt det gjorde, både for kropp og sjel. På slutten sjanglet jeg med bøttene mine, men de sier jo det er bra å ta seg heeeelt ut...når man trimmer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for sist :) Veldig hyggelig og da hadde jeg nok litt gangsperr i lattermuskelen :) Alt som jeg har av blomster nå har du tilgode! Tenk på det du :)

      Slett
  21. Den røde blåveisen er virkelig spesiell. Det har jeg ikke sett.
    Trippende linerler er herlige vårtegn, og den kan jeg også glede meg over nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den røde blåveisen byttet jeg til meg på Hagegal fra Oddvar. Den er veldig fin :)

      Slett
  22. Nydelig denne Colchicum bulbocodium! Det er ikke lenge til vi skal til Bergen, gleder meg til masse blomstringen på Milde:)
    I fjor druknet jeg nesten i åkersnegler, den andre har jeg heldigvis ikke, enda... Venter på at pinnsvinet skal dukke opp og spise mye snegler! Har rensket og skiftet vann i hagedammen, så nå må den snart komme vel.
    Nydelige blomsterbilder både her og under her. Strålende!
    Ha en flott aprildag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjøpt i Sverige :) Vi pleier å ta en tur på Arboretet på Milde på våren, men blir ofte skuffet fordi vi har så mye mere som blomstrer hjemme i egen hage.. Kanskje vi er for tidlig? Vi bor på motsatt side av byen. Bolle er observert i hagen her flere ganger! gryntende og letende rundt på de spinkle pipestilkbeine :)Full fart! God tur til Bergen :)

      Slett
  23. Åjada...de finnes nok iår også disse hersens sneglene....skal en rund imorgen..bedt å ta onde ved roten.Men masse lekkerbiter du har i vårbedene dine:))

    SvarSlett
  24. Når jeg nå har begynt opprydningen i hagens mange staudebed så ser jeg at mengdebeskrivelsen kanskje var litt overdrevet og det gir jo håp om at forskerne kanskje har rett likevel?!

    SvarSlett