mandag 6. mai 2013


Håpet er lysegrønt (…)


Og du er likeså. Med sukker på.

Motacilla alba, linerle

For jammen er den søt? 
Linerlen!

 Carduelis spinus, grønnsisik, hun

Tripper rundt på tunet og nipper korn og ribber strå.


Carduelis spinus, grønnsisik, han

For disse er nok farlig selv om vi er varlig?



Lille og Lutten sitter vekselvis og furter og sikler.
Over alle lekkerbiskenene.

Poecile palustris, løvmeis

Som de heldigvis ikke har fått satt tenderne i.
Enda (..)


Hr og Fru Ranten. Nå jobber de. Vårlige sysler. I hagen.


Aldri langt unna. Er fotoapparatet.
Vekselbruk.

Sciurus vulgaris


Det skal komme sol.
Da kommer blomsterbildene!




Tror vi trall lall la!





38 kommentarer:

  1. ÅÅÅ säger jag bara!!! Så himla fina bilder!!!!
    Ekorren är för söt!!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ekorn er bare så utrolig søte! Vi er heldig som har så koselige gjester i hagen :) Alt vel!

      Slett
  2. Hei Fru Ranten

    Dejlige billeder - og min favorit er imellen - min ven: linerle hedder den så på norsk - vipstjert på dansk og sädesärla på svensk tror jeg nok.

    Du må have en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja det er denne og rødstrupen som gjerne følger oss rundt i hagen når vi er ute og jobber. Der vi roter rundt dukker det gjerne noen godsaker fram :) Ser det er mange som er spesielt glad i linerlen :)

      Slett
  3. Nydelige dyrebilder!
    Jeg falt også for bildet av den søte linerlen:)
    God tirsdag.

    SvarSlett
  4. Så flotte bilder du tar! Her kan jeg sitte å titte lenge.
    Utrolig flink.
    Ha en flott tirsdag.
    Klem Christina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk til deg og hjertelig velkommen som følger! Super onsdag til deg!

      Slett
  5. Så mange flotte fugle bilder du viser, særlig likte jeg det av sisik hannen. Han ser ut som han er på vakt.
    Ja det er et aber med å ha katter, de er glad i fugler de også.
    Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja han ser nesten litt bekymret ut? Og du ser jo hvorfor han er på vakt... Jeg sier ikke mere. Heldigvis så har det gått bra så langt. God onsdag!

      Slett
  6. Flotte bilde av fuglar og dyr.
    Me har mykje fuglebesøk når me er på hytta. Sist helg var det ein
    ny art, kom til at det var grønsisik. Ser på dine bilde at det var riktig !
    Noko eg har tenkt på, kvifor er det alltid? hannfuglane som er finast i fargane....

    Ynskjer deg ein fin mai-dag !
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Amo :)Ja i fugleverdenen så er det hannen som må gjøre seg lekker skal det bli dame og avkom :) Gode maidager til deg også!

      Slett
  7. Jeg blir nesten matt når jeg ser dine flotte bilder både av ekorn og fugler! Linerlen var vakrest av dem alle sammen med ekornene og kattene så klart. Egentlig alle sammen... ;-)

    Ha en flott dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det som er så spesielt med linerlen er at den er så tillitsfull :) Så kommer man litt tettere på. Jeg bare legger meg ned på bakken så kommen den nærmere og nærmere :)

      Slett
  8. Herlige bilder av dyrelivet i hagen fru Ranten! :-D
    Så lenge Lutten og Lille bare sitter og slikker seg om munnen har jo både fugler og ekorn rene paradiset i hagen deres :-)
    Ha en riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Munnkurv og strikkesokker :) Det hadde nok vært tingen, men vi har løftet foringsbrettet og fjernet plantene under. Det hjelper :) Alt vel!

      Slett
  9. Du får mata katterna mycket så dom inte ids ta dom söta fåglarna!!!
    Fina bilder!
    Ha en vårfin vecka
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er ikke sånn at jeg sulteforer dem akkurat :) Men så er det vel ikke sulten som driver dem heller.. God vårlig uke!

      Slett
  10. Så koselig med mange fugler og dyr i hagen=) Må le litt av de søte kattene, som helt sikkert har lyst til å fange en fugl=) Håper det står bra til hos dere=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. De sitter og breker i vinduet.. Stiv i blikket :) Alt vel her og alt vel til deg!

      Slett
  11. Herlig innlegg med flott bilder og tekst. Håper ikke kattene får tak på de skjønne fuglene, for da kommer ekornet og tar dem.

    Ønsker deg en fortsatt fin uke! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei vi krysser fingrene og gjør det ellers så vanskelig for dem som vi kan ;) God uke!

      Slett
  12. Nydelig bilde av linerlen! Det er ikke så mange dagene siden jeg så den for første gang i år, et hyggelig gjensyn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Linerlen blir vi alltid glad for å se igjen :) Og nå er de to så da får vi håpe kommende generasjoner er sikret?!

      Slett
  13. Det er da ikke mangel på dyreliv og alt de har å gjøre i Salhus heller:) I tillegg så spiser dine venner ikke mennesker. Det er jo en fordel. Trenger ikke å dra til Afrika da vet du:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Aiaiai boff boff boff! Sant nok :)Vi klager ikke!

      Slett
  14. Så herlige bilder og tekst, alle spretter, flyr og hopper rundt og har så mye å gjøre.
    Våren er travel for liten og stor, det er så mye vi skal rekke å gjøre alle sammen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå er det et yrende liv der ute i hagen! Det eneste jeg kunne spart meg for er de brune slimete beistene. Men ellers er det bare velstand!

      Slett
  15. Fantastiska bilder... igen.
    Du är så enormt duktig med kameran. Jobbar du som fotograf? Om inte så skulle du lätt kunna göra det.

    Trevlig helg mitt i veckan!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så utrolig hyggelig sagt! Så blir jeg glad :)Nei jeg jobber nok på kontor :) Ja jeg har fri og skal ha en oval helg! Det skal bli fint selv om det er meldt regn hele helgen :)

      Slett
  16. Nei nå går smilet trill rundt..igjen! Såååå herlig:))
    Ønsker deg fine dager midt i våren:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå er det bare å nyte :) Og ja, å luke og prikle og.. alt som hører våren til!

      Slett
  17. Vilka härliga bilder fru Ranten! Så underbart fångat! Ja. Nu är det en och en annan hårig, morrhårsklädd käft som dräglar efter godbitarna...;((! Usch, så svårt det är när vår Maija, som är en duktig jägare, vill komma in med en blåmes. Jag har lyckats att rädda livet på dem än så länge och Maija förstår "nada" varför pippin försvinner helt plötsligt..;)! /Ha det fint! /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi sørger for at det ikke er gjemmesteder for katten nær foringsplassen. Og i tillegg så har vi foringsbrettet høyt opp fra bakken :)

      Slett
  18. What gorgeous animal shots!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for your nice comment and thanks the same to you!

      Slett