torsdag 2. mai 2013


Hvor er du? Her er jeg!


Synger du? Det gjør jeg!

Columba palumbus, ringdue

Det er kjærlighet i luften!

Het kurtise utspiller seg på plenen og vist er hun vakker og han skikkelig kjekk?! 



Jeg er så betatt av disse duene. 
Store flotte fargerike fugler som er et fast innslag i Rantenhagen. 
Og heldigvis for det, at nå er de to og alt er såre vel. 


Ja bortsett fra når tredje hjul på vognen blander seg inn i parforholdets lune idyll. Da bruses det med fjær og brystkassen blåses opp for så å slippes ut som advarende tilrop. 


Pell deg vekk din jypling for denne damen er opptatt!


Og sånn går nå dagene. Mellom snø og haglbyger smetter vi ut i hagen for kjappe hagerunder i småtrav før neste byge blåser oss inn døren igjen. Men ute går våren sin gang tross kalde og våte dager.

Hepatica nobilis Red

Vi forer fremdeles småfuglene og belønnes med spennende besøk av alle slag.

Carduelis spinus, grønnsisik

Motacilla alba, linerle


Poecile palustris, løvmeis


Smått og stort kan man vel si?

Larus marinus, svartbak







Vi hoier opp til overgartneren og etterlyser plussgrader og sol!

Halloen?!








60 kommentarer:

  1. Helt fantastiske bilder! Det første var bare utrolig vakkert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bildet er tatt ut mot havet og det er en rogn som vokser der :)

      Slett
  2. Heisann-hoppsann fallerallera, de fløy omkring mellom trærne...

    Flotte bildet og herlig innlegg til det himmelske temaet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen tvil om at du også har hørt sangen før :) Alle duene, alle duene... takk!

      Slett
  3. Supre bilder av eit fantastisk samspel!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og veldig hyggelig Wenche!

      Slett
  4. He-he-he! Turtelduene (egentlig ringduene!) har vi to par av i hagen. Et par i flere år. Har en teori om at det nye paret kan bestå av et avkom?
    Feite og artige fugler!

    SvarSlett
    Svar
    1. Innimellom så kommer de i flokk og følge, men akkurat nå ser det klart ut til at disse to har mer enn nok med seg selv :) Så de turtler i vei!

      Slett
  5. Det ser ut som dokke har eit spennande liv i Rantenhagen :)
    Nydelege bilde av flotte fuglar. Du har nok eit godt kamera og er ein god fotograf som
    får så fine nærbilde av dei.

    Ynskkjer deg ei fin helg :)
    Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror nok de fleste hager har et yrende liv om man bare ser etter? På noen av disse bildene har jeg bare veldig langsomt gått nærmere og nærmer. Så langsomt at fuglene nesten ikke merker det :) Og snapp! God helg!

      Slett
  6. Svar
    1. Thanks for the nice comment!

      Slett
  7. ÅÅÅ vilka otroligt fina bilder på fåglar!!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Berit og strålende helg til deg!

      Slett
  8. Great series, I love the pretty birds! Happy Skywatching!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks and the same to you!

      Slett
  9. Great sets of photography ~ Beautiful! ^_^

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for the nice klommentar!

      Slett
  10. Wow - amazing photography!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for the nice klommentar!

      Slett
  11. Flotte fuglebilder! Du har riktig mange forskjellige slag hos deg. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Når vi forer nå utover våren så kommer det mange fine fugler på brettet :) heldigvis så har kattene ikke tatt noen enda.. God helg!

      Slett
  12. Heisan! Som vanlig noen skikkelig flotte blinkskudd du har klart å ta! :-D Jeg er kjempeimponert! Når det gjelder overgartneren, så tror jeg han må ha hørt på deg, for nå ser det ut som om neste uke kommer med de skikkelig vårlige temperaturene! :-D
    Ha en fortsatt riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker Stein! Ja tror du det? At overgartneren har hørt min bønn?! God helg!

      Slett
  13. Sikke fugle-fotos! Synes som du at duerne er så herlige - fulde af kærlighed her i foråret så man kun kan smile af deres forelskelse og kurtiseren. Måger derimod kan jeg virkeligt ikke lide, da de tyraniserede mig en hel somme, da jeg var studerende og boede i lejlighed oppe under taget. Byggede redde lige over mig og larmede fra solopgang til solnedgang. Ungen væltede også rundt på taget og var på vej ind af vinduet, hvis det var åbent i den meget varme sommer. Uha, kuldegys bare jeg hører deres hæse skrig på 10 km afstand;0)

    Dejlig helg herfra
    Katinka

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er mange som føler seg terrorisert av måkene, men her er det ikke noe problem bortsett fra at de forsyner seg grovt av matfatet :) Strålende helg til deg også!

      Slett
  14. Vakker skrevet og fotografert som alltid :) Takk Fru Ranten. Og god helg til deg og dine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker og snur seg i ring! God helg til deg også!

      Slett
  15. Du tar så fina foton!!! fåglar är så vackra djur!
    Hoppas du får en solig fin helg
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. ja det håper vi også :) At solen skal finne oss her vi sitter og venter optemistisk! Strålende helg til deg også!

      Slett
  16. Så fantastiskt vackra fågelbilder du bjuder på.
    Ja, det är verkligen fattigt på sol och värme det är bara snö och kyla.
    Vi får hoppas att det snart vänder :=)

    Önskar dig en trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag våknet vi og alt var hvitt. Skrekk og gru! Heldivis så har det smeltet nå :) Gode ønsker for helgen din også!

      Slett
  17. Flotte fuglebilder!
    Vi gir ikke opp håpet, i neste uke kommer varmen. Det blir i allefall ikke fullt så kjølig som det har vært hittil.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Om vi ikke var optemister så måtte vi vel flyttet til en annen landsdel. Eller et annet land? Men neida :) Vi blir og venter på solen! God helg!

      Slett
  18. Ai ai! Flere flotte vårbilder:) Nydelige fugler, og så liker jeg måsen godt da. Svartbak er en av favorittene mine. Liker så godt den mørke lyden den lager.

    Haha...Bergensere stille? Min mann jobber sammen med ei fra Bergen, og hun sier at vi ikke har skjønt at det er lov å avbryte en bergenser for å komme til ordet. De blir ikke fornærmet nei.
    Men i skogen er det jo kanskje ingen fordel å ikke være stille da...Hehe.

    Ha en strålende fredag:)


    SvarSlett
  19. Litt selvironi kan aldri skade : ) Vi liker også godt svartbaken. En flott fugl : ) Men vi har hatt noen fisketurer hvor de har vært ille påtrengende og nærmets har vaglet båten ned i forsøk på stjele fisken, gjerne idet den bryter havflaten på vei opp.. For liten er de ikke akkurat : ) God helg!

    SvarSlett
  20. Ja her var det mye kjærlighet i lufta, de har mye de skal rekke på en kort sommer.
    Så flotte bilder, jeg tenker det er mye kurring og fuglesang hos deg også.

    God helg fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå er dt et yrende liv. Nå kommer de fuglene som har reist til syden i vinter tilbake igjen : ) vi venter vel bare på fluesnapperen så er de her alle sammen : ) God helg!

      Slett
  21. Vilka imponerande fågelbilder! Vi har också ett livligt fågelliv nu och luften är full av sång - mest fågelsång för att jag själv har slutat att sjunga.../ANja

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anja :) Det er fantastisk flott fuglesang både kveld og tidlig morgen :) Som manna for sjelen :) Jeg synger med det nebbet jeg har men kun til privat bruk :)

      Slett
  22. Ha-ha! Håper duekaren får ha dama si i fred fra nå av. Nydelige bilder fra Rantenhagen. Godt å se det er flere som beholder julelysene på gjennom året.
    God helg - håper den blir varm og fin :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Verd å kjempe for! Vi har julelysene på hele året og plommetreet blir bare så fint når det får grønne blader med julelys innimellom! Kan jeg anbefale til alle! Vi skal nok få en fin helg, men varm tror jeg nok ikke den blir :) Alt vel til deg!

      Slett
  23. Lovely birds and absolutely beautiful shots.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment!

      Slett
  24. Hei
    Jeg blir så imponert over bildene dine. Kjempe flotte!
    Nei, det er ikke greit når noen andre blander seg inne i kjærlighetslivet. Herlig innlegg!

    Ønsker deg en fortsatt fin helg! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig Vivi! Jeg ser du er på eteren igjen?! God mandag!

      Slett
  25. Flotte bilder!!! Spesielt grønnsisiken likte jeg godt! Og løvmeisen er jo en utålmodig fyr å få fanget med kamera. Må du nærme for å få så skarpe bilder?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Gyldenlakk! ja grønnsisiken er pitte liten og veldig søt :) Her har jeg brukt større kamera og større linse enn normalt. Men jeg snek meg innpå langsomt men sikkert og var nok ganske tett på før de fløy sin vei.

      Slett
    2. Ja, fuglefotografen må ha tålmodighet. Her hadde jeg et flott motiv av mange dompaper som ennå ikke har søkt tilflukt i skogen, men koste seg på fuglebrettet. Men så kom det jammen noen brasende ut på verandaen... og så var det motivet en sagablott...

      Slett
    3. Ja sånn er det :) Og flyr en flyr alle og dett var dett.. Men er vi stille lenge nok så kommer de jo tilbake :)

      Slett
  26. Vakre bilder du tar. Nydelige fugler som poserer så vakkert. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Merethe :) Vi er heldig som kommer så tett på naturen :)

      Slett
  27. Flotte bilder. Spesielt duene mellom grenene. Mere Marit! Dette er topp. og måkene, og meisene, ja alle sammen. Praktfullt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jobber m saken :) Lurer på om jeg ikke så en liten sprekk på en magnolaknopp i går?! Selvfølgelig, en knopp gjør ingen sommer men vi er på vei? Iler langsomt :)

      Slett
  28. Du må kåres til årets pipofil (også kalt ornitolog). Godt du ikke har ulv i hagen:)Hvis ikke ekornet i hagen din da er en ulv i f eks fåreklær... Ha en fin uke. Håper varmen og solen tar tak hos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg må si forkledningen er god :) Hvem skulle vel trodd det?! he he! Jeg så noe gult på værkartet for morgendagen!

      Slett
  29. "En svale gjør ingen sommer"..
    Men når heile kraftlina er full av dei er det vel håp!?
    Og her er det verkeleg vår i lufta, naboen har begynt å spreie møkk!!
    Så heldigvis, det regnar ;-)

    Vårklem og takk for omsorg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja da er det klart håp! Møkkaspredning er et jlart vårtegn! Et av de virkelig sikre :) dette har jeg greie på som har jobbet som jordbruksavløysar! Tro det eller ei men jeg blir rørt og aldri så litt nostaligisk av nettopp den lukten (..)

      Slett
  30. Fantastiske fuglebilder!...og teksten er som alltid treffende...me like:)
    Ja endelig er det vår på "planeten min"..:)))
    Ha en fin ny uke:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg si! Kanskje i en bane innenfor jorden?!

      Slett