torsdag 16. mai 2013


Lønn for strevet?


Det får vi jo inderlig håpe at vår kjære humle får?



Verre var det med Fru Ranten som en tidlig morgen var på jakt etter et blinkskudd av årets lam. Vel gikk hun i knestående, men hvem lå og sov bak låven? Så ble det lyslilla morgenlandskap med sprekkeferdige trær. Nå skal snart knopper briste!



Så håper vi det lønner seg å stikke innom Rantenhagen? For humlebrigadene som nå patruljerer fast mellom blomstrende rips og bugnende primula. Og derimellom var det påske (…) Nei og atter nei! Det var en julerose!




Og lønnlig i blant oss der står den. Lønnen.




Med hagens mest delikate knopper? Mmmmm…


Nå er endelig den dagen kommet. Den dagen som vi har ventet på.
Inderlig har vi lengtet. Og lengtet.




Endelig blomstrer yndefulle Magnolia. Magnolia loebneri merrill?
Mener jeg å huske? Vakker!


Nå har vi fått med rødt og hvitt og hva er vel mer naturlig enn å by på noe blått?





Vi ønsker alle en flott nasjonaldag!





46 kommentarer:

  1. Hei Ranten.
    Å du, å du kor vkkert alt er som du legg ut. Lenge sida sist eg har vore her så no har eg rulla meg nedover og det er ein nytelse å studere. Dråpebileta.........nydelig lerkespore og så mykje bløming som du har i hagen din, heilt nydelig og deilig å sjå for meg som har slike trege bed. Utrulig seint her i år, men no står dei første påskeliljene med knupp:) Så då starta vel herligheita her også :))
    Ha ei fin, god 17.Mai.
    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei MarJE! Vi ligger en måned etter normalen men nå skal vi få fint vær alle sammen så vi henter oss vel inn igjen?! Super 17 maihelg!

      Slett
  2. Eg dånar nesten av dei fantastiske bilda dine.
    At lønn er så vakker har eg ikkje visst. Eg har ingen i nærmiljøet mitt.
    Men det er noko med å sjå detaljane, og det gjer du !
    Og den flittige humla...

    Ynskjer deg ein strålande 17 mai
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar amo! Jeg har hatt en aha opplevelse når det gjeøder lønnen jeg også :) Dett er den vanlige viltvolsene soten og ikke noen navnesort fra hagesenteret. Ha en flott 17 maihelg!

      Slett
  3. Nydelige bilder som vanlig!
    Önsker deg en flott 17. Mai!
    Klem!

    SvarSlett
  4. Hei Fru Ranten

    Dejlige billeder - med øje for detaljer! imponerende udspring på lønnen:)

    Du må have en dejlig aften og 17 mai!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja lønnen er flott når man tar seg tid :) I helgen skal vi også få varme og da skal jeg også ut og jakte på liljebiller :) Men så mange som deg finner jeg nok ikke. Heldigvis :) Ha en super helg!

      Slett
  5. Nydelige bilder som alltid, ja! Her er det nesten ikke noe som blomstrer akkurat nå, så jeg ser ingen insekter. Håper det snart blir en forandring på det. God 17. mai :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme Marit! Du skal vel få fint vær i helgen du også?!

      Slett
  6. Flotte bilder! Ha en god 17. mai :-)

    SvarSlett
  7. Nydelige bilder og en fantastisk flott magnolia!
    Ha en fin langhelg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dett er et tre på 4-5 meter som vi har hatt i mange år. Veldig fint :) Ha en flott 17 mai helg!

      Slett
  8. Tak for smukke billeder! Og hav en god 17. maj!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Nana! Gode ønsker for helgen til deg også!

      Slett
  9. Helt,helt underbara bilder!! Du är en superduktig fotograf!!Önskar dig också en fin nationaldag!!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå rødmer jeg her jeg sitter :) Takk for din som alltid hyggelige kommentar Berit! Ha en flott helg du også!

      Slett
  10. Jeg har vært her tidligere, men nå må jeg bare få lagt Rantehagen inn i systemet mitt!
    Fantastisk mye bra bilder, og morsomme tekster nedover her!
    Dråper, blomster, dyr og fugler i skjønn forening.... herlig!
    Fin dag i morgen ønskes Rantehagen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Monica :) Du tar jo veldig flotte bilder selv ser jeg! God vårlig helg til deg!

      Slett
  11. ja, vi får håpe man får igjen litt for strevet. Så mange fine blomster, og som alltid fantastiske bilder=) Fin 17.mai til dere=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha en super 17 mai helg du også :)

      Slett
  12. Nydelig magnoliablomstring!
    Ha en strålende 17.mai!

    SvarSlett
    Svar
    1. Magnoliatreet er aldeles praktfult i år. Jeg tror det slår alle rekorder med en overdådig blomstring :) Ha en flott dag i morgen du også! 23 grader er til å leve med?!

      Slett
  13. Gorgeous series of images. The flowers are just lovely. Happy Skywatching!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you and Happy Skywatching to you too!

      Slett
  14. Wow - what gorgeous shots of the bees and the flowers, especially that magnolia!

    SvarSlett
    Svar
    1. We love Magnola! Happy Skywatching to you!

      Slett
  15. These are absolutely gorgeous! Thanks for sharing. Have nice w/end.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks Misty and happy Skywatching to you!

      Slett
  16. Very beautiful photos ,thank you for sharing!Enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you and good weekend to you too!

      Slett
  17. what a beautiful serie! also perfect for my *weekend flowers* :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment! Yeah maybe I'll join there too?!

      Slett
  18. Hei
    Håper du har hatt en fin nasjonaldag. Kjempe flotte humlebilder. Ser virkelig ut til at den trives hos deg.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Dagen har vært strålende, selv med litt regn på :) Jeg håper jeg har nok humlegodis i hagen til at de trives her :) Humlene. Klem. Marit

      Slett
  19. Dom är flitiga dom små humlorna!
    Vissa knoppar som slår ut är som konstverk!
    Ha en fin helg
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå har jeg virkelig fått opp øynene for treknopper :) Mye flott der! ha en strålende helg Mariana!

      Slett
  20. Thanks for stopping by my blog. I really do love your amazing pictures of nature and animals. Nice. :)

    SvarSlett
  21. Dejlige billeder.
    Tak fordi du vil dele dem med os. Ha´ en god aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og takk det samme!

      Slett
  22. Så nydelige blomster bilder, knopper og humler nå har vist hele naturen våknet på ett lite døgn.
    God pinse til deg også, Maritklem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har da hatt 27.5 grader i Bergen i dag og alt har eksplodert i hagen! Bang! ha en strålende pinsehelg! Klem. Marit :)

      Slett
  23. we would like to invite you to the new photo challenge blog
    http://preciousmemories-challenge.blogspot.ru/

    SvarSlett
  24. Så mye fint å se her hos deg!
    Ha en vakker tirsdag.
    Klem Christina

    SvarSlett