torsdag 9. mai 2013


Store Grå har fylt dagen.


Veldig høy luftfuktighet kan man vel si. Joda, som Bergenser så må man vel tåle så passe med fukt, men hvorfor alltid på en fridag? Er det dette man, ja unnskyld meg, kaller tingenes iboende faenskap? At det alltid regner i helgen og klarner opp igjen på mandag?


Dette bildet oppsummerer vel dagen ganske bra tenker jeg. Ja har man bestemt seg for å støpe så har man bestemt seg (..) Det nye utkikkspunktet skal jo helst stå klart til den dagen solen skinner?!


Vi trøster oss med at vi formelig kan høre hvor gresset gror der ute. Bjørken er overstrødd med grønne museører og magnoliablomstene har så vidt åpnet opp. 


Vi får se det vakre  i det våte?


Noen har etterlyst løkblomstring og da får vel noen få det som de vil? Nå følger du vel med Viggo?




Denne tulipanen er navnløs men vakker! Ikke veldig stor og med flotte blader.

Tulipa humilis 'alba coerulea oculata'



Du trenger ikke gni deg i øynene eller skylde på billedmanipulering. Den er faktisk blå!

Dicentra cucullaria Pink Punk

Et lite knippe av Erythronium som blomstrer nå. Disse får jeg selvfølgelig aldri nok av. Og samlemanien vil ingen ende ta. Jeg regner med å få en viss forståelse for akkurat dette?


Erythronium dens-canis ssp. niveum

Erythronium dens-canis

Erythronium dens-canis  Frans Hals

Erythronium tuolumnense Edgar Klein

Erythronium dens-canis Purple King

For de som ikke har kikket inn på Viggo sin blogg så er tiden inne nå for han har lagt ut bilde av en skikkelig sikleplante, Hegemone lilacina! Dette er en plante for de få for jeg tror ikke den er lett å få til. Jada. Jeg innrømmer det. Jeg er misunnelig.

Sanguinaria canadensis f. multiplex



Sciurus vulgaris



Du skjønne mai.














50 kommentarer:

  1. Må si meg enig i at Hundetann kan man aldri få for mange av. Mye lekkert du viser tross møkka vær.
    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får ha forkus på det som er positivt :) Og i dag har det jo faktisk vært oppholdsvær i lang tid :) God helg!

      Slett
  2. Så mange blomster du har! Jeg har notert for meg selv: kjøp inn masse vårblomstrende blomster! Det er undervurdert=) Skal dere lage ny sitteplass? Det må jo være den mest fantastiske utsikt=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Min hage er vel egentlig finest på våren, så jeg må vel ut og handle høstblomstrende plannter :) Ja det blir et utkikspunkt med plass til et par stoler helt ytters på Ranten :) Jeg har høydeskrekk men venner meg vel til det. Det blir nok spektakulært! God helg!

      Slett
  3. Å hjelpe meg så mange fine Erythronium!!!Vil ha, vil ha, vil ha, ja:-)
    Du får gjerne sende litt regn hitover. Her er det knusktört og hittils i mai har vi bare fått 2 mm regn:-( Så nå skal jeg ut og danse regndansen tror jeg:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg får som sagt aldri nok :) Nye kommer til hver høst! Kanskje det har virket og vannet har trukket din vei? For vi har hatt oppholdsvær i hele ettermiddag :) God helg!

      Slett
  4. Så lekre hundetenner! Jeg har ingen, men skal absolutt få meg noen. Dråpebildene er himmelsk vakre... Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Løp og kjøp! Jeg er helt hekta på dråper :) Sikkert en grei ting med tanke på hvor jeg bor?! Super helg!

      Slett
  5. Nydelige hundetenner, og de tulipanene er jo rålekre!
    God helg, og så får vi håpe at dere får litt sol innimellom!

    SvarSlett
  6. i found some pieces of heaven in the droplets too :) thanx for sharing with picstory!

    SvarSlett
    Svar
    1. I love the water drops! We live in a rainy city so it is an advantage to see the positive aspects of it :) Great weekend!

      Slett
  7. Masse flotte bilder!...regndråpe-bildene er magiske:)
    Ha en fin helg...litt tidlig men det er jo fredag alt imorgen:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er veldig fasinerende med dråper :)Ja god helg til deg også!

      Slett
  8. Beautiful and colorful photos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment!

      Slett
  9. Her var det mye flott! Det er så mange lekre Erythronium!
    Regn nå, og så litt varmere etterhvert. Det må bli bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja det hørtes greit ut :) Regner med du har stått med rumpen tilvær i dag du også?! Herlig dag i hagen :)

      Slett
  10. Så masse forskjellig blomstring hos deg, her har så vidt krokus og tulipaner strukket seg over jorden.
    Ja regnet rår vi ikke med, men ønsker deg ei solrik uke, så får vi se om det hjelper litt iværtfall.

    Hilsen Tove Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Vann er jo tross alt livgivende og faktisk en knapphetsressurs mange stedr i verden. Så det er jo litt ifint å klage... Men pitte litt sol er jo kjekt da :) God helg Tove Kristin!

      Slett
  11. Allerede sjømannshjerte ?!?
    Kjenner til dette med det grå... Heldigvis ikke vært verre enn at det har vært greit å holde på ute.
    Akk så mye fint, ikke minst hundetann!

    SvarSlett
    Svar
    1. Andre steder i hagen er de mye seinere.. I dag har det vært en flott dag i hagen. Inne en lite tur nå men skal straks ut igjen :) det gjelder å nytte oppholdsværet! God helg!

      Slett
  12. Nydelige bilder & vakre farger hos deg.
    Sender deg litt solskinn & håper det når deg i morgen.
    Ha en god natt.
    Klem Christina

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror jammen solskinnet ditt kom fram til rett adressat! Takk :)

      Slett
  13. Wow, gorgeous flowers and I love the droplet captures. And the squirrel with the cute ears is adorable. Awesome photos!

    SvarSlett
    Svar
    1. We have two squirrels that come daily and eat seeds. They're adorable and not very afraid if we are quiet :) When we stop the birds so they disappear again and come back in the fall.

      Slett
  14. Glorious variety of flowers! So love the macro worlds of the water droplets!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks Gemma! I love the water drops! We live in a rainy city so it is an advantage to see the positive aspects of it :) Great weekend!

      Slett
  15. Wow wow wow! Amazing shots - especially those water drops.

    SvarSlett
    Svar
    1. I love the water drops! They reflect the whole garden in a small drop :)

      Slett
  16. ÅÅÅ så underbara bilder på regndroppar. Hundtandsträsket har jag inte ramla i ..än men vilka underbara du har!!
    Ha en underbar helg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje jeg har smittet deg?! Strålende helg til deg også!

      Slett
  17. Very beautiful photos for SWF!The squirell is so cute!Thank you for sharing and have a great weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. The cutest around! Great Weekend!

      Slett
  18. Fine billeder af dine mange smukke blomster. Her kan vi godt bruge en hel regnvejrsdag, men hvis jeg kunne bestemme, så må det helst regne om natten og holde tørvejr om dagen.....
    Flot lille egern.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det hadde vært perfekt :) regn om natten og sol om dagen :) God helg!

      Slett
  19. Dolcissimo scoiattolo !!!!!!!!!!!
    Bye Myriam

    SvarSlett
    Svar
    1. Beautiful! We love having them in the garden!

      Slett
  20. Ja det er rart med dette været, men dere bruker vårdagene uansett vær ser jeg det er jo ikke så mange av dem.
    Så vakre blomster og bilder fra hagen din.
    God helg fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er ute så mye vi kan så litt regn går ann :) Og så smetter vi ut mellom bygene. Takk for fine ord! Super helg!

      Slett
  21. Vad fru Ranten kan:)! Så underbara bilder varav bild nr 2 och 3 ser ut som dyrbara broscher!/Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn kan en regndråpe romme alt og ingenting :)

      Slett
  22. Fantastiske bilder du tar :-) Takk for titten og lykke til å vårregnet med prosjekter. Her meldes også regne så langt langtidsvarselet kan vise..........

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Prosjektet går sin gang og i dag har vi faktisk hatt mange timer uten regn! Herlig :)Og skal vi stole på yr så ser det veldig lovende ut for morgendagen! God helg!

      Slett
  23. Nok en gang blir jeg satt ut av de flotte bildene dine. Vanndråper er fantastisk flotte.

    Nydelig blomstring! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig Vivi :) Ja det er mye spennende å finne i en dråpe! Alt og ingenting :)Klem. Marit

      Slett
  24. Hei Fru Ranten

    Fantastiske billeder som altid:)

    Jeg vil se mere på alt når jeg er i Danmark igen - men jeg lad mig lige spørge om det er første år med den blå T. hulilis? - jeg har haft svært ved at have den i blomst mere end en sæson.

    Du må have en dejlig aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Jeg har prøvd denne et annet sted i hagen og der kom den ikke igjen. Det er første året med akkurat disse løkene. Begge gangene i grusblandet jord men årets står mere solrikt til. Hvordan har du hatt dine? Andre som har noen råd om disse?!

      Slett