lørdag 11. mai 2013


Våryr eller bare vårens yr?


En ting er sikkert. Og det er at det er et yrende liv! Små og store fugler flyr i en jevn strøm til og fra foringsplassen. For vi holder fremdeles åpent for våre fuglevenner!

Carduelis spinus, grønnsisik, hun

Og fuglene synger, kjefter, småpludrer og luftrommet er fylt med våryre samtaler. Sånn "oss fugler i mellom". Jeg finner det rørende med all denne naturen så tett på.

Carduelis spinus, grønnsisik, han

Når natten våkner opp og morgenen er dekket med tåke og yr i luften ja da har fuktigheten forvandlet hagen til en orgie i vanndråpelykke! 


Corydalis, lerkespore



Og hvem kler ikke en duggfrisk hatt? Eller kåpe?





Og vann er livgivende og gir vårlig frodighet. Friske og vårgrønne står de der. Maipyntet for vårlige festdager! Trærne! Rognen, bjørken, heggen, seljen og hasselen.

 Sorbus aucuparia, rogn

Helt gratis og uten tilsyn står de der og omkranser Rantenhagen med det lekreste av det grønne. Nei der ble Fru Ranten litt sløret i blikket. Igjen. For mai er jo tiden for de store inderlige følelsene?!


For nå har den kommet.
Mai du skjønne milde.


Vi ønsker Christina velkommen som følger av Rantenhagen!


Tulipa urumiensis

Fritillaria meleagris, rutelilje

Dicentra cucullaria Pink Punk

Helgegleder–En fotoutfordring deles hos Vivi . Og Vårtegn 2013 hos Elin


God søndag i hagen.









40 kommentarer:

  1. Fantastiske billeder af både dyr, blomster og vanddråber :-)

    SvarSlett
  2. Ja, du kan få sagt det :-) Nydelige bilder som alltid!
    God helg!

    SvarSlett
  3. Kjempe flotte bilder igjen. Jeg har et lite ønske. Kan ikke du skrive litt om kamera ditt. Jeg er nemlig på utkikk etter et kamera, som kan ta skikkelig nærbilder.

    Ønsker deg en fortsatt fin helg. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Vivi :)det far jeg komme tilbake til. Igrunnen ikke så mye å skrive men.. God søndag!

      Slett
  4. Ja, det er så trivelig å suse rundt ute sammen med fuglene :-) Fine stemningsbilder!
    Corydalisene kler jo vanndråper.

    SvarSlett
  5. Med fare for å gjenta meg selv; jeg digger dråpebildene du tar! De er jo bare så lekre!
    Ha en fortsatt fin helg!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Altid hyggelig med positive tilbakemeldinger Nora! God søndag!

      Slett
  6. Spm alltid fantastiske bilder=) Jeg har sagt det før; de er rene kunstverkene=) Kanskje du har en forretningsidé der??? Håper du får en fin søndag=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er nå grei :) Rødme rødme :) God søndag til deg også!

      Slett
  7. Kjære fru Ranten - du tar alldeles nydelige bilder. En fryd for øye.
    Flott rogntre og ruteliljen din liker jeg veldig godt.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker og snur seg i ring! God søndag til deg også!

      Slett
  8. Så enig med dei andre.
    Bilda dine er berre ubeskriveleg flotte!

    Vakker søndag :-)

    SvarSlett
  9. Ååå, så skjønt. Du har mye vakkert rundt deg!
    Fantastiskee bilder...Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  10. Flotte bilder! Det er helt herlig med fugleliv rundt seg.
    Vakre ting du har rundt deg,det er sikkert å vist.
    Ha en fin kveld.
    Klem Christina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja det er skikkelig herlig :) Glad jeg ikke bor mist i byen.. Alt vel!

      Slett
  11. Herlige bilder fru Ranten :) Man blir like glad hver gang av å besøke bloggen din.
    Takk.
    Ønsker deg ei herlig våruke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og strålende uke til deg også!

      Slett
  12. Åhh så ljuvliga bilder och vilka vackra tulpaner som sticker upp i Rantenhagen! Grönsiskan har varit min favoritfågel i vår - här har den funnits i stora flockar och förnöjt oss med sina väna uppenbarelser och med sitt fina kvittrande i buskagen. Nu har vi emellertid dukat åt fåglarna med de sista fröna för säsongen så hör hos oss får de klara sig på vad de kan hitta på marken och i luften.
    Du går då från klarhet till klarhet när det gäller fotograferandet, jag hittade nyss några bilder på trutar från äldre inlägg som som var hänförande vackra!
    Önskar dig en fin vecka, förhoppningsvis med mycket sol!
    Kram från Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Eva :) Vi slutter snart å for her også, så håper vi noen skal spise innsekter i stedet for?! Jeg lurte litt på hva en trut var, men fant ut at det var måker? Mange synes dette er bråkete og plagsomme fugler men jeg synes de er vakre og fantastiske flygere! Her ligger de og leker seg på vinden! Vakkert. Gode vårdager ønsker jeg deg! Klem. Marit

      Slett
  13. Du är makalös!! villka vackra bilder du tar!!!!!!!
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
  14. Flotte bilder! Vanndråpebildene er stilige! Jeg har også Pink Plunk. Fin liten sak. Jeg har visst glemt å ta bilde av min.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi får vel gjøre det beste ut av Bergensværet?! Pink Punk er skikkelig lekker :) Både blomst og bladverk. God uke til deg også!

      Slett
  15. Ja, nå er det en fuglekakafoni uten sidestykke. Er det ikke herlig å ha orkesterplass:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg elsker fuglesangen. Som nytes aller best på tidlig morgen eller sein kveld :) Fritt valg! Vi trives utmerket på vår orkesterplass :)

      Slett
  16. Those shots are so beautiful, especially the flowers covered in raindrops.

    SvarSlett
    Svar
    1. We live on the rainy west coast so it's a good idea to see the beautiful in the rain :)

      Slett
  17. ååå så flotte bilder, vann og regn er pent på bilder da,,bare for å finne noe positivt om regn hehe,,

    SvarSlett
    Svar
    1. Som Bergenser så er det helt klart en fordel :)

      Slett
  18. Lekkert!!...tror vannbråpene hos deg er myyye finere enn her hos meg...:)
    Takk for hyggelig hilsen:))

    SvarSlett
    Svar
    1. I alle fall helt sikkert maaange flere her!

      Slett
  19. Herremin.......så mye vakkert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Martin : ) Mai måned skal nytes med stor innlevelse!

      Slett
  20. Det er alltid en stor glede å se de fantastiske bildene dine fru Ranten! Du får selv regnvær til å bli vakkert! ;-) Jeg er jo fra Bergen og er veldig glad i regn, så lenge det er i moderate mengder, men får likevel ikke frem samme poesien i en gråværsdag som du så mesterlig takler! :-D
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Stein :) Så du er en Bergenser i eksil?! Noen må jo bli igjen og passe på byen :) Ikke for det. Salhus er jo strileland? Jeg synes alt har blitt mye finere etter at jeg begynte å fotografere. Jeg kommer liksom litt tettere på og opplever alt på nye måter. Herlig :) Ønsker deg en strålende oval helg!

      Slett