onsdag 26. juni 2013

Nomocharis i våre hjerter


For sånn er det med denne lekre blomsten som tenner eiebegjæret hos noen og en hver? Har du den ikke?! Her er det jo ikke alltid så enkelt å si løp og kjøp heller, for enkel å finne på markedet er de jo ikke.

Nomocharis farreri (?)

Nomocharis aperta

Men innimellom så slenger det en løk eller to forbi og snapp så blir de praiet av Hr og Fru Ranten som lykkelig virrer rundt nyanskaffelsen og gleder seg til alt det gode som skal blomstre. I Rantenhagen.


Jeg synes navnsettingen på disse er vanskelig og jeg blir om mulig enda mer forvirret av å leite på nett. Dersom du kan hjelpe med navn er jeg veldig takknemlig.

Nomocharis farreri ?

For de tålmodige så kan jo såing være et godt alternativ? Det gikk akkurat så lang tid før blomstringen inntraff at Fru Ranten fullstendig hadde glemt hva dette grønne kunne være. Desto større var lykken og ikke minst jo høyere var gledeshvinet når blomsten en vakker dag dukket opp! O`hildrane du!

Nomocharis sp?

Nomocharis pardanthina
 
Så nå bor de litt rundt i hagen. Vi sprer godene rundt i de forskjellige bedene så har vi gleden med oss uansett hvor vi måtte lande i hagen. For selv om sommeren innbyr til luftige lykkelig svev over blomstrende eng så lar vi oss også lokke til myke mellomlandinger i velduftende og fargerike oaser i Rantenhagen.





Allium


Og vi ønsker Jette Hollesen velkommen til Rantenhagen. Håper du vil trives!

Dactylorhiza fuchsii

Nå lister feriefølelsen seg stille innpå og livet er så grøsselig deilig.
I Rantenhagen.


Synes vi




66 kommentarer:

  1. Jeg kjöpte en Nomocharis sp. av Johnny A i våres. Den er ikke så stor at den blomstrer ennå, men kanskje til neste år? Nå ser jeg jo på dine bilder at jeg ikke kan slå meg til ro med bare en slags Nomocharis i hagen:-)
    Klem!
    P.S. Både Podophyllum hexandrum og Helleborus foetidus som jeg fikk frö til av deg ifjor vokser og frodes. I helgen som var priklet jeg de. Tusen takk atter en gang for givmildheten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jonny har flotte planter :) Mine kan oppleves som ustabile fordi de kanskje hopper over blomstringen ett år, men eller har de vært forholdsvis stabile. Kanskje jeg må gjødsle mere? Prøv å få tak i frø til høsten?! Kanskje jeg får noen? Vi får se :)

      Så flott at frøene spirer hos deg! Alle mine foetidus døde i vinter :( Jeg mener at jeg faktisk sådde noen frø selv også, men er ikke helt sikker. Om jeg ikke får småplanter her så får jeg får tilbake noen frø igjen når den tid kommer?!

      Slett
  2. Jeg lar meg stadig imponere over de blomstene du har i hagen, og jeg finner stadig noen jeg aldri har sett før. Disse var lekre=) Jeg vil ha, jeg vil ha=) Kos dere i hagen=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg finner også stadig nye planter til ønskelisten :) Sant det er herlig?! Vi koser oss og takk det samme!

      Slett
  3. Quantas lindas imagens!
    ,maravilhosas
    Zizi
    zizisantos.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Nice that you stopped by :)

      Slett
  4. Jeg trodde vel egentlig ikke det var mulig å få til bildene noe bedre enn du allerede har vist mange ganger tidligere.
    Helt til jeg så bildet av alliumen.......makeløst !

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Martin :) Veldig hyggelig sagt :)

      Slett
  5. Det er nogle helt fantastiske billeder og planter du viser. Hvor er den dog gudesmuk "Nomocharis aperta"

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er grøsselig flotte :)

      Slett
  6. Hei Fru Ranten

    Hvad skal man sige? Lad mig blot citere Zizi: Maravilhosas!

    Din første Nomocharis ligner også meget M. farreri og den ser ud til at have nogle af bladene i krans og så det er nok ikke aperta...

    Din Nomocharis saluensis er jeg usikker på - måske en hybrid?

    Din Nomocharis sp kunne godt være Nomocharis pardanthina

    Det var alletiders med lidt detektivarbejde denne grå morgen!

    Ha en dejlig dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Jeg har oppdatert navnene etter ditt eminente detektivarbeid :) Jeg tror disse danner spontane hybrider i hagen og at derfor kan være vanskelig å plassere når man ikke har den botaniske kunnskapen som skal til for å skille dem. Da er det deilig med kyndig hjelp!

      Alt vel til deg også!

      Slett
  7. Det er skønne billeder som du viser hvem der havde så smukke blomster og var i stand til at tage så gode billeder ;-) Tak for synet :-)

    http://2.104.134.159/wordpress/2013/06/27/himmelsk-143/

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Birgitte! Hyggelig at du kom innom :)

      Slett
  8. Så nydelige berter du har i blomst, vakre med fregner og klare farger.
    Herlige bilder og tekst som jeg virkelig koser meg med.
    Ha en fin sommerdag fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant?! Jeg er veldig glad i disse :) Gode sommerdager til deg også!

      Slett
  9. Svar
    1. Thanks for the nice comment!

      Slett
  10. Kva kan eg seie, nydelig! Lista over plantar eg skal ha i min neste hage på småbruket blir berre lengre og lengre, enn så lenge prøver eg å smøre meg med tålmodigheit. Eller kanskje eg berre skal begynne å så?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror dette er fine planter for vestlandet for de trives i halvskygge :) Og det har vi jo rikelig av?! Jeg ville sådd nå og heller tatt med småløker når du flytter. For de tar jo litt tid :)

      Slett
  11. Just wonderful ! The flowers and the sunset. So beautiful !
    Best regards, Synnöve

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment!

      Slett
  12. Disse er virkelig lekre! Jeg har ingen av de i hagen, og de ser sarte ut, så de passer sikkert best hos deg med det milde vestlandsklimaet... ;-)

    Flotte bilder!

    Ha en fin dag i vest!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen grunn til ikke å prøve! Magnar har disse i Harstad og Bjørnar hadde dem i Marnadal. Du som er så flink å så selv!

      Ha en flott dag i øst!

      Slett
  13. Skjønner absolutt det gledeshvinet! Attraktive som få, de der...
    Sådde noen i fjor, og de spirte. Så da er det bare å vente på om det skjer noen mirakler her også med tiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir noen hvin i løpet av en sesong :)Du får bare glemme dem av noen år. Plutselig så er de der!

      Slett
  14. Wow, så lekre! Både med og uten fregner:) Jeg nyter bildene dine. De er fantastisk gode!

    SvarSlett
  15. Dejlige billeder af de smukke blomster.
    Flot solnedgang.
    Tak for kigget.

    SvarSlett
  16. Hej!
    Dessa liljor måste vara de som man trånar efter mest! Underbara!/Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Disse hadde jeg på ønskelisten noen år før jeg sådde de første frøene :) Det er en sånn blomst som man ikke glemmer når man først har fått et glimt :)

      Slett
  17. Det gledeshvinet må de nok ha hørt oppe på Nyborg! For noen skjønnheter!!!! Fikk nesten tårer i øynene og klump i halsen. Aldri sett maken til de der. Særlig den med fregner:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror trygt vi kan snakke om Askøy og kanskje helt ut på Abedissen?! De er i grunnen enda bedre i virkeligheten enn på bilder. De svever på en måte i bedene :)

      Slett
  18. Noko så nydelig!!!! Den første med prikkar sådde eg i fjord og den spirde godt, men eg finn den ikkje igjen i år. Har nok ikkje klart vinteren stakkar liten. Må prøve igjen for desse er så flotte.
    Ha det fint og kos deg i hagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den kan ligge med hvilepuls og godgjøre seg, så ikke kast jorden! Jeg tror de er ganske hardføre? Som sagt lenger oppe så har Magnar dem i Harstad :) Kos deg i hagen du også!

      Slett
  19. Nydelig innlegg, himmelsk på alle måter!

    SvarSlett
  20. Gorgeous flowers and your sky shots are lovely! The last one is my favorite. Have a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment and good wishes for the weekend to you too!

      Slett
  21. Uendeleg vakre blomar og utsikt!!

    Somamrklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja utsikten er jo gratis og vi føler oss virkelig priviligerte :)

      Slett
  22. I have become your newest follower. My favorite photograph was Allium. Perfection at its best.
    JM Illinois
    U.S.A.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for your nice comment and very nice that you want to follow us!

      Slett
  23. These shots are simply stunning!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for your nice comment!

      Slett
  24. That is such a lovely sharing... Your pictures of flewers are really awesome.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for your nice comment! It's that delicious to have a garden, the flowers be available when conditions are at their best :)

      Slett
  25. Gorgeous colors in that sunset!!! The second flower and the two after the first seascape are great shots!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment! You have also taken many great pictures!

      Slett
  26. Hun fant musen, rotten og alle de søte fugleungene , tre stykker har jeg reddet dag moro med katt he he.
    God helg fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du jeg kjenner til det.. Jeg har reddet noen små redde mus innimellom.. God helg!

      Slett
  27. For noen vakre og spennende planter! De går nok ikke her hos meg!
    Så pen himmel og utsikt dere har!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er jeg ikke sikker på hvor langt nord du bor, men disse går i alle fall i Harstad :)Kikk inn på magnar.aspaker.no !

      Slett
  28. Denne blomsten var virkelig nydelig. Nok en gang har du mange fine bilder.
    Ønsker deg en kjempe fin helg. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant den er vakker?! Takk for hyggelige ord og god helg til deg også!

      Slett
  29. these blossoms are so beautiful; thanks for sharing

    much love...

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment!

      Slett
  30. Åååhhhh - nydelige Nomocharis. Du er flink som får de til å blomstre så flott! Skulle ønske at jeg fikk de til, men de vil bare ikke! De er i alle fall herdige nok til å vokse her, jeg har sett de i massevis i Tromsø.
    Fortsatt god sommer :-)
    Hilsen Viggo

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Viggo! Jeg finner disse litt variable, noen blomstrer hvert år andre nøyer seg med hvert annet år. Noen blomstrer etter noen år 4+), andre bruker lengre tid. I år blomstret 2 nye som jeg er sikker på var sådd som liljer.. Forsåvidt helt greit :)

      Det er en fantastisk flott blomst med eller uten prikker :) Hadde vært morsomt å se denne i i type "massevis" for akkurat det kan jeg nok ikke skryte på meg :) Enda...

      Fortsatt god sommer til deg også! Vi sees jo ellers i august :)

      Slett
  31. Fantastisk denne var da!...eller disse for her var det nydelige varianter:)
    Og bildet med regndråpene og Allium...fantastisk!!
    Nyt sommer dagene:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nomocharis er en skikkelig skjønnhet i hagen :)Når det gjelder blomster og vann så har vi rikelig å ta av :) Dette er jo klassisk sommervær i Bergen...

      Vi nyter og takk det samme!

      Slett
  32. Du verda så masse fint du viser :)

    SvarSlett