søndag 28. juli 2013

Hvor nysgjerrig er du?


Neida. Vi snakker ikke om skattelister eller hva nå ellers man måtte finne på å lure på om for eksempel naboen. Det er en annen skål.. (?) Nei nå var det hagen og dens innvånere jeg hadde i tankene. Det er i grunnen sånn at hver gang jeg undrer meg over noe så lærer jeg noe nytt. Det liker jeg.

Formica, rød skogsmaur med bladlus.
Ta nå for eksempel  maurene. For du har vel maur i hagen du også? Ingen hage uten? Hvem skal vel ellers rydde opp og fjerne små og store kryp som finner det for godt å trekke sitt siste sukk i Rantenhagens jungel?

 Pell deg vekk! Jeg så den først!

Vi har selvfølgelig maur i alle størrelser og fasonger. Den er vel ellers ganske lik (..) Fasongen altså. Men svarte, røde og gule det har i alle fall vi. Tenk at vi har 53 forskjellige maur bare i Norge! De fleste styrer med sitt og holder seg der ute i jungelen, men innimellom så kommer vi litt tettere på hverandre.

Størrelse ingen hindring. Mat er mat!

Rantenhagens skogsmaurkoloni har vokst seg stor gjennom årene. Ja for vi snakker kolonier! I løpet av noen varme sommerdager sendes horder av flygemaur, hunner og hanner, ut i verden. Ok. Hagen da.. Et maursamfunn kan bestå av flere tuer som står i kontakt med hverandre. Imponerende?! Ta deg en titt, men ikke for nærme for de er ganske tøffe i trynet disse småtassene, så vil du se at de hilser på hverandre når de passerer. Passordet her er duft! Samme koloni er lik samme lukt. Enkelt og greit.

Kom man igjen gutter! Det gikk jo greit å få han opp?!


Eg har krampe i bakbeina!

Herre min. Kor vanskelig kan det egentlig være?

Og det skal jeg si! De lever virkelig opp til begrepet "flittig som en maur".  Hagens murer og kanter er rene autostradaen. Her går det i hundre med og uten last. Det er ikke vanskelig å be om en hjelpende hånd. Eller fot for den slags skyld. Trailermaur dvs minst 8 stk kan løfte berge og en TukTuk fra India er lik 3 maur kan frakt en bille. Hei hvor det går!

Glad du er stor? Husk de mange!

Det skal innrømmes at hagens fargerike fellesskap til tider byr på sine utfordringer. Mitt eller ditt bed?!  Men når skogsmauren reiser seg på bakbeina og hytter med neven og truer med både biting, lugging og eder og galle (også kaldt maursyre). Ja da må selv Fru Ranten innse at slaget er tapt. Og husk! En koloni kan bestå av over en million maur! Hvem vil vel legge seg ut med en hel liten stat?

 Kor ble det av han andre?!
Puh! Bare 10 meter igjen bruttern!

Og sånn går no dagan (…)


Du da?

29 kommentarer:

  1. He-he! Tøffe i trynet, disse småttisene, ja!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja hemme seg ikke sier nå bare jeg :)

      Slett
  2. Hei Fru Ranten

    Fantastiske billeder af skovmyrerne!

    Her i Danmark er der kun skovmyrer i skovene:)

    I haverne har vi mest de der sorte - de er mindre og kolonierne også.

    I Värmland har jeg masser af skovmyre, og som du skriver: De holder rent!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest at rød skogsmaur er utrydningstruet mange steder og derfor vernet. Vi har jo stor tomt og når sant skal sies så aner jeg ikke hvor tuene befinner seg henne. Men det er ikke inne i selve hageområdet. Men her er jo mye god måt å finne da :)

      Slett
  3. ImPONERANDE!
    Ja, både bileta og arbeidet dei legg for ein dag.
    Takk for at du deler!

    God natt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Man kan i grunnen ikke annet enn å la seg fascinere av disse arbeidsomme små dyrene?!

      Slett
  4. Flotte bilder av maur! Her er det også masse maur i hagen, både store og små. Du kan dette med å ta bilder på nært hold!

    Ha en ny fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit :) Ja det er nesten verre med alle de pitte små?! De som piler hit og dit før du får sukk for deg?! God uke til deg også!

      Slett
  5. Fasinerende bilder og hva du kan om maur :) Takk for at du lærer bort til de mer uvitende (meg).
    Nyt sensommerdagene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid! Alltid kjekt å vite hvem som bor i hagen?! Vi nyter og takk det samme :)

      Slett
  6. Herlige og fantastiske maurbilder Ranten! :-D jeg bøyer meg i støvet over din tålmodighet og gode blikk for fotomotiver godt iblandet kunnskap og fantasi! :-D
    Me like!!
    Ha en fortsatt riktig fin sommerdag!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Stein! Ikke noe vanskelig å lære om spennende ting? Kjedelige derimot... Gode sommerdager til deg også!

      Slett
  7. Härliga bilder!!!
    Vi har också en massa myrsamhällen!!!!
    Tycker dom har ökat för varje år...
    Vad man än lyfter på så är det myrbo, under vattentunnorna i trädgårdslandet runt persiljan som inte tycks bru sig om att det killar på rötterna.
    Ha en bra dag
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariana :) Jo det er nok bare å gi seg over for maurene er nok kommet for å bli. Jeg må innrømme at jeg har fjernet noen av disse små svarte som liker seg i sandbedene, men forsvinner de et sted så dukker de snart opp ett annet sted. Og da er jeg jo like langt? Alt godt til deg i hagen din!

      Slett
  8. Som altid gode billeder. Godt fanget.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlett
  9. Du burde gi ut en bildebok!
    Småkryp intresserer meg også og maurer har vi massevis av. De forstyrrer ikke så mye så de får gjerne bli:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det hadde jo vært morro :) Jeg har en ide om grøftekantdokumentering men det blir nok med tanken :)Klem!

      Slett
  10. Så flott og artig, de flittige små maurene.
    Flotte bilder som alltid, jeg får prøve å jobbe litt mellom regnskurene og være like flink som de.
    Ha en fin dag, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja det er jo fordelen med egen hage :) Kortreist lykke :)

      Slett
  11. For eit artig innlegg, Ranten.
    Fantastisk at du har klart å fange maurane i så mange forskjellige posisjonar og med så forskjellige gjeremål.
    Du er jammen flink med kameraet...nydelige bilder.
    Mauren jobbar flittig i hagen her også.
    Nyt resten av Juli, frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du synes det MarJE :)Takk! Vi nyter!

      Slett
  12. Snacka om samarbete! Helt imponerande bilder av myror som helt plötsligt blir till sociala varelser med "mänskligt" beteende. Vilka duktiga varelser de är.
    Tusen tack för dessa underbara bilder !/Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anja :)Man an jo ikke annet enn å la seg fascinere av maurene, selv om det til tider kan bli litt mange av dem..

      Slett
  13. FANTASTISK - du er kjempeflin , dette var nesten som å se film. Herlig innlegg. Hilsen Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempeflink - skulle det være :)

      Slett
    2. Takk Anne :) Jeg misforsto deg riktig :)

      Slett
  14. Flotte macrobilder. Selvfølgelig :)

    SvarSlett