mandag 26. august 2013

Produksjonen er i full gang.


Og hva produserer vi så her i Rantenhagen i disse sene augustdagene? Vi har for eksempel hatt storproduksjon av flygemaur de siste dagene. Du og du for noen mengder! Om vi fikk en krone for hver maur.. Noen som vil kjøpe noen flotte friske eksemplarer? Vi kan by på både hunner og hanner (..) Nok til både en og to og kanskje tre tuer!






Noen vil kanskje si at dette får en stakker til å klø på hele kroppen, men med en god porsjon nysgjerrighet og en aldri så liten opp i koppen opplevelse så kan selv flygemaur være vakre? Eller?


Det er jo siste mulighet for å spise seg fet eller by på seg selv. For alle insektene. De som lever korte hektiske sommerliv. Hvor alt skal skje. Vi lar oss besnære av alle disse pussige variantene som bor der ute i hagen. Så får det heller stå sin prøve at de gomler i seg av hagens dyrebare planter? For det er vel plass til oss alle?!

Breitege, Pentatomidae



Saksedyr, Dermaptera

Vi produsere også veldig mange bjørkefrø akkurat nå men dem er det vel ikke så stor interesse for? Ikke kan de spises heller..


Grunnet stor interesse og ikke minst etterspørsel sist høst har vi også stor produksjon av blå bladlus. Dersom du ønsker å produsere dine egne, ja så kan vi anbefale å gå til anskaffelse av en stk Aconitum også kaldt hjelm her hjemme på berget.


Dette burde i utgangspunktet være nok, men dersom du skulle være i beit så kan jeg sende deg en lus eller to..


Jeg tror ikke du trenger å vente lenge før du har barnehagen full?!


Produksjon!

Her snakker vi med erfaringens tyngde (..)


Allium victorialis seeds

Og du, når vi snakker frø, ja så er det jo tiden for nettopp akkurat det. Å høste frø. For visst er det vel trivelig å dele på hagens goder og hva er vel enklere enn å spre noen frø med vinden? (Selv om vinden i dette tilfellet heter Posten som på ingen måte kan sies å være raskere enn lynet..)

Deinanthe caerulea 'Blue Wonder'

Vi ønsker velkommen til Rantenhagen til nye følgere! Håper dere vil trives her hos oss!

Deinanthe caerulea

Så duver vi videre  gjennom høsten, hagen og livet.

Gullflue, Lucilla sp

Nå kommer jeg og besøker deg i bloggen din!


Og du, ha det så bra du!

40 kommentarer:

  1. ÅÅ vilka underbara bilder du fångar!!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
  2. Ha, ha=) For et flott innlegg. Fint å kunne le litt på morgenkvisten=) Jeg lar meg stadig imponere over bildene dine. De er fantastiske med utrolig fine farger=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å kunne more noen sånn på morgenkvisten. Selv er jeg heller mutt den første halvtimen :)Det er vel det vi kaller at lyste står på men det er ingen hjemme?

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Jeg har også haft blå bladlus på Aconitum - er det noget i planten der gør dem blå?

    Fine fine billeder, og en meget lækker blå variant af Deinanthe caerulea du har:)

    Ha en dejlig uge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! det kan ikke være blomstene for planten er avblomstret, så da må det være plantesaften? I resten av hagen er det veldig lite lus, men de er grønne alle sammen. Deinanthe er en skikkelig godbit for hagen. Nå venter jeg på at den hvite,deinanthe bifida, skal åpne knoppene for første gang :)

      Slett
  4. Praktfulle bilder og innlegg !!
    Eg kan styre mi begeistring for småkryp, særleg saksedyr... men i di
    linse er sjøl dei eklaste vakre :)
    Og alle er vel til nytte på ein eller anna måte.

    Ynskjer deg fine dagar.
    Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har fått en åpenbaring når det gjelder insekter etter at jeg begynte å ta bilder av dem :)Gode høstdager til deg også!

      Slett
  5. Vakre bilder! De blå bladlusene var jo flotte. Saksedyr og maur er ikke mine favoritter, men de lever ute i hagen her også. Spesielt maur har jeg mye av. Men sånn er det å bo i skogen, da sliper en ikke unna de. Ha en flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det er vel et sånt hat elske forhold fra min side. Men jeg lar meg jo besnære når jeg kommer tett innpå :)God uke!

      Slett
  6. Fantastiske bilder og innlegg om hagens virkelige eiere. Fascinerende omfanget og variasjoner av liv... Tror de fleste har en funksjon , enten som mat for andre eller som direkte hjelpere i Hagen...jeg ble helt begeistret over innlegget ditt, hva har du fotografert med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant! De var der jo først :)Det er jo tross alt veldig fascinerende med alle disse pussige små krypene som har slikt å gjøre.. der ute i hagen :)

      Slett
  7. Nydelige bilder. Takk foor det generøse tilbudet, men ellers takk, flygemaur trenger jeg ikke og lus har jeg selv (i hagen altså) ;)
    Finfin uke til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid! Godt de var i hagen ja :-D Fin uke til deg også!

      Slett
  8. Jo, de er fascinerende - i de rette omgivelser!
    Flygemaur er vi ellers selvforsynte med, takk ;-) Og saksedyrene kan du beholde selv. Har en smule averson mot akkurat de krabatene...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har noen minner fra barndommens campingturer og soveposer med saksedyr i.. grøss..

      Slett
  9. Fina 'närgångna' foton!!!
    Ha en fin vecka
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
  10. Flotte bilder av insekter! Flygemaur i mengder har vi vært forskånet for hittil i år. Ellers er det jo mengder av insekter i min hage også, og det skal jeg være glad for. Men noen blir ekspedert videre når jeg oppdager de. Det gjelder liljebiller, lus på nye roseskudd og larver på roseblader. Ellers får resten stort settt leve sitt eget liv.
    Begge deinantene var lekre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann! Ingen flygemaur?! Det var jo trist og leit?! He he :) Først fotomodell og så rett i penalet? Huff og huff (..)Ja sant deinanthene er lekre! Jeg venter på at den hvite skal åpne seg :)

      Slett
  11. Pragtfulde billeder af de små dyr i din have :-)
    Det må kræve meget tålmodighed at få så flotte billeder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gitte :) Jeg tar med kaffekopp og sitteunderlag :) Ellers så har jeg bed i terrasser og kommer derfor lett til blomstene. Ikke for det, jeg kryper ofte rundt i hagen også..

      Slett
  12. Ai ai! Dette var flotte bilder du! Ingen hage uten insekt nei. Alle har sin plass, både mere eller mindre. Og fuglene setter stor pris på mangfoldet.
    Noen lever kort i min hage, men de fleste har sin plass.
    Min mann ble "angrepet" av flygemaur på hytta et år, da vi skulle tømme uteduen. Holdt på å le meg ihjel,) Hele overkroppen var dekket av maur. Morsom opplevelse.

    Og igjen, nydelige bilder!

    Ha en fin fin sensommerdag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Kathrine :) Jeg fikk et bilde på netthinnen av mannen din og sitter her og humrer. Det kan jo tilføyes at de skal tiltrekke av hvite flater :-D Ho ho! Stakkars mann, jeg får gåsehud ved tanken! Ønsker deg også fine dager :)

      Slett
  13. He..Utedoen mente jeg. Går litt fort i svingene i dag. Sola skinner og jeg har hageplaner,)

    :)

    SvarSlett
  14. Så flott denne insektverden er, det er så stilig å se de på nært hold.
    Flotte bilder som alltid, god kveld fra Marit.

    SvarSlett
  15. Imponerande vakre desse små!
    Og du og du kor flotte bilete du deler :-)

    Nyt hausten, kan vere flott den også ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant de er flotte når man kommer tett på?!

      Alt vel til deg også!

      Slett
  16. Nydelig å studere som alltid.......flotte bilder av hagens små skapningar.

    SvarSlett
  17. När ger du ut en fotobok om insekter? Dina bilder måste vara i världsklass. Helt fantastisk studie om flygmyror./Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Og her sitter jeg og rødmer. Kledelig forhåpentligvis :) Takk Anja!

      Slett
  18. Det er liv i Rantenhagen ser jeg, både flyvende, krypende og litt blomstrende! De derre flyvende maurene kan du bare beholde for deg selv, jeg vil ikke ha dem!
    Utrolig flotte bilder, og Deinanthe'n var riktig så lekker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her yrer det! Men ikke så mye blomster igjen. Knotten er ille også men ikke så lett å ta bilde av (..) Vil du kanskje ha noen a den?!

      Bare vent! Nå blomstrer den hvite også :)

      Slett
  19. Hei Ranten. Vel overstått ferie. Den har da slett ikke vært så verst værmessig i Åsane heller? Du får virkelig flygemaur og annet utøy til å fortone seg som må-ha i hagen.Du kunne solgt sand i Sahara også:):) Jeg takker nei denne omgang. Har nok av annet rusk i hagen min:) Enig med Anja; gi ut en fotobok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo takk! Slettes ikke ille i Åsane nei. Men den store varmebølgen har ikke kommet denne veien men vi klager ikke. Så lenge det er opphold :)Jeg har faktisk stått på torget i Bergen og solgt alt fra grønnsaker til rosemaling, men ikke sand eller maur nei :)Takk for hyggelig kommentar!

      Slett
  20. Vilka fantastiska bilder!
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Birgitta og god helg til deg også!

      Slett