lørdag 14. september 2013

Høstens sanne ansikt?


I alle fall den ene siden. Som Dr Jekyll og Mr Hyde kan høsten vise seg fra flere sider. På godt og på ondt? For mellom lune høstdager og vakre høstfarger har overgartneren satt dusjen på full styrke. Du og du hvor det har regnet i dag! Uten stopp hele dagen.

Scabiosa Perfecta (?)

I dag er det fint vær ute til å være inne? Endelig kan vi kose oss inne uten å føle at vi skulle vært ute? Vi har sovet lenge, vasket huset og fyrt i ovnen og Fru Ranten har kost seg med bilder fra årets hageturer. Mimret! Herlig!


Årets siste hagetur gikk til Hedemarken. Når Blomstervenners Klubb og Staudeklubben Miøsen inviterer til Hagehelg på Hedemarken så er det ingenting å stusse på. Det er bare å merke av i kalenderen og sette av helgen i god tid! Og det var vi mange som gjorde.


Vil du lese mer kan du gjøre det her, på Blomstervenners Klubb sin blogg. Innlegget har jeg kost meg med å lage i dag. Inne. Når regnet pisker mot ruten.


På Hedemarken bor min gode hagevenninne Gøril. Jeg vil tro at du som hageinteressert kjenner til både navnet og damen fra før? Hun er en kløpper på å organisere både hagemarked, foredrag og sist men ikke minst hageturer!


Gøril har en vakker hage med mange spennende vekster. Nytt av året er et kjempefint grusbed. Noen og en hver kan bli misunnelig? Alternativt la seg inspirere..



Jeg er en av de mange, som har fått nyte godt av Gøril sin raushet og gjestfrihet, og jeg føler meg privilegert og veldig heldig.


Sist vi var på tur, var det til Gøteborg og Riksmøte hos Sällskapet Trädgårdsamatörerna. Dette kan du lese mer om  Blomstervenners Klubb sin blogg.


Vi deler Helgegleder hos "Vivishagerom og litt til". Gjør du?


Alle bildene er tatt i Gøril sin hage i august.



God helg!





28 kommentarer:

  1. Du verden, for en flott hage som din venninne har. Her var det virkelig mye fint å se på.

    Veldig hyggelig at du ville dele din glede. Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg må tilføye at bildene kanskje ikke helt får fram hagens sjarme, så kanskje må ta den i øyesyn selv en gang?! Jeg tenker det nok blir marked til neste år også :) Jeg kommer garantert!

      Slett
  2. Her har overgartneren glemt hvor krana er tror jeg. Sommerens törke har fortsatt inn på hösten:-(

    Du verden for et steinbed!!! Mamma Mia - så lekkert! Og for en jobb det må ha värt - imponerende!
    Nå skal jeg lese Blomstervenners blogg:-)

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal vi sende en tankbil eller to kanskje?! I dag er det opphold men det blåser skikkelig friskt :)Plommer og epler hagler nærmest ned!
      Bedet er et av de flotteste jeg har sett i en privathage :)Klem. Marit :)

      Slett
  3. "Scabiosa Perfecta" er da bare dejlig. Det er et fint foto med dejlige farver i lyseblåt og gult.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er lekker :) Jeg har den ikke selv, men det kan jeg vel egentlig gjøre noe med?!

      Slett
  4. Det grusbedet fikk meg til å bli dårlig av misunnelse! ;-) Fantastisk flott laget. Den lyseblå svabiosa var yberlekker!

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. He he! ja det har høy siklefaktor kan man si :) Jeg har rett og slett tatt med meg Hr Ranten slik at han med selvsyn kan se hva fruen går og drømmer om :) Fortsatt god helg!

      Slett
  5. Flotte bilder og en hage til misunnelse og inspirasjon :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hagen har et fantastisk utvalg av spennende og uvanlige busker og trær, i tillegg til løk og stauder. Veldig inspirerende :)

      Slett
  6. Vilken härlig, oförglömlig sommar vi har haft. Vårvintern var dock hemsk och döden svepte in i trädgårdarna och tog med sig många växter. Men, samtidigt måste jag säga att som genom ett under började många "döda" växter att vegetera i juli!
    Härliga bilder, som vanligt! /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har jo hatt gleden av å nyte sommeren både i Norge og i Sverige :) Like kjekt begge deler! Joda, det røk med litt planter og noen trær her også i våres, men Fru Ranten er velsignet med en selektiv korttidshukommelse :) Og takk Anja!

      Slett
  7. For en hageturne du har hatt denne sommeren! Alle skulle hatt en hagevenn som Gøril på Hedmarken ( fritt etter Prøysen)...:)

    SvarSlett
  8. Great photos of the bees and flowers. I just took a number of the same kind yesterday here in the gardens. Seems to be many bees here in my gardens on the shores of Lake Michigan this year. They are happy and so are the flowers! Need to follow your blog. Thanks for the posting today. Jack

    SvarSlett
  9. Du har både humlor och bin hos dig det är bra det, fina blommor med.
    Ha en fin söndagskväll
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingenting å si på mangfoldet av insekter : ) Ønsker deg en fin ny uke!

      Slett
  10. Supert innlegg. Litt av eit flott grusbed veninna di har laga seg....spennande.
    Høyrest ut som du har vore på kjekke og innholdsrike hagetur.
    Har lest innlegget ditt i blomstervenners klubb. Veldig kjekt og der var det kjentfolk også :) leiaren i hagelaget mitt.
    Ha ei god fin veke,klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja på tirene er det med hagefolk fra hele landet : ) Veldig kjekt og inspirerende : ) god ny uke! Klem. Marit

      Slett
  11. Så flott innlegg! La det regne, la det regne...hehe,)
    Her har det vært 20 pluss, med årets første liten storm, uten regn,)

    Artig med hagefolk. Jeg er igang med en ny hageblogg(hadde en for noen år siden)
    Men blogger liker ikke min måte å gjøre bloggen på, så vi krangler på femte månden på rad...æsj..Får prøve å få den ok til våren igjen:)
    Lysten er tilbake nemlig:-)

    Ha en fin fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja da gleder jeg meg til du ar gang i hagebloggen igjen :) Jeg har jo stor glede av den bloggen du har nå :) God kveld til deg også!

      Slett
  12. Ser ut til at du har fått mye hagepåfyll i helgen, heldige deg.. Grusbed var nytt for meg og til inspirasjon, takk !:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Grusbed er tingen! Dette er jo da ikke mitt men gjett om jeg ønsker meg et slikt?!

      Slett
  13. Flott innlegg nok en gang, men du. Jeg var også på Gillund den dagen (bor ikke så langt unna). Kanskje vi kan hilse på til neste år?
    Ønsker deg ei finfin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja der ser du! Det er tredje året jeg er med på markedet så man kan vel trygt si at dette har blitt en tradisjon :) Klart vi må hilse på neste gang! Blomst i knapphullet?! Super duper uke til deg også!

      Slett