søndag 29. september 2013

Lille Postbud min due


Noen ganger kan Posten være sendebud nummer en, som for eksempel i dag, for en pakke med 2 kilo blomsterløk er vel rett og slett en god nyhet og lykke i hvert gram? Og når overgartneren ser i nåde til en stakker og sender oppholdsværet i vår retning, ja da er dagens agenda klar?!


Colchicum agrippinum har bodd her i noen år. Den kommer trofast opp med sin ene blomst (…)

Colchicum agrippinum

Fru Ranten klarer å holde fokus på flere ting på en gang! Mellom graving, navning og løksetting zoomer hun inn på hagens mangfold. Snapp! Snapp!



Vi samler fortsatt frø. I år som i fjor har Fruen ansvaret for Blomstervenners frøliste, og da gjelder det å ha noe spennende å bytte med. Spennende frø har alt dukket opp i postkassen og lister skal skrives og frø skal fordeles.


Her praktiseres Multitasking på høyt nivå (!) - tv titting, frørensing og pakking er to aktiviteter som ligger i hver sin ende av galaksen (?) – men sånn går nå kveldene.. Og hosting og nysing er selvfølgelig bannlyst!




Helgegleder deler vi hos Vivi på  "Vivishagerom oglitt til"


God helg!



30 kommentarer:

  1. Så nydelig edderkopp - ser ut som den er av gull!
    Frölister er noe av det beste som finnes! Heder og äre til dere som administrerer og legger masse tid på dette. Blomstervenners klubb er jeg ikke med i, men gleder meg til STA-frölisten når den kommer til vinteren:-)
    Ha en fin söndag! Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Frølister er snadderlektyre for hagenerder :) Jeg har levert og bestilt frø fra STA i mange år, men ikke de siste 2. Her må jeg nok skjerpe meg ja. God ny uke!

      Slett
  2. Noen ganger blir jeg helt stum både av skrekk og glede her! Edderkopper i macro er skremmende, men du verden så flotte de er.

    God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg vet jo at mange har et anstrengt forhold til disse, og jeg burde kanskje begynt med en advarsel :) God ny uke Marit!

      Slett
  3. Så mye flotte bilder, og skumle :)

    Ha en fin søndag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva kan jeg si, annet enn at det er godt de ikke like store som i Ringenes Herre?!

      Slett
  4. Så artig å få så mye løk i posten=) Da er det bare å fryde seg og vente til våren=) Bildene dine er som alltid flotte=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Løk i posten er en god ting :) Jeg bestiller hos planteriket.no og er veldig fornøyd :)

      Slett
  5. Du fanger så mange spennende, og stilige dyr i kamera ditt. Kjempe flotte bilder og en fin helgeglede.

    Ønsker deg en fortsatt fin søndag. Klem

    SvarSlett
  6. Flott nærbilde av edderkoppen! Nå er jeg ferdig med frøsamling og rensing. Kanskje det blir en liten donasjon til Blomstervenneners Klubb i år?!
    God søndagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må bare sende fø Viggo! Jeg sender deg en epost :) God høst der opp i nord!

      Slett
  7. En fotostudie til stor glede for alle dine bloggvenner. TAKK!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for veldig hyggelig ord :) De setter jeg stor pris på!

      Slett
  8. Fantastiske bilde som alltid hos deg.
    Flott "kryp", særleg på avstand ;)

    fin ny veke frå anne-mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vet de er over alt?!? He he.. God uke til deg også!

      Slett
  9. Bare en ting og si:....herlig innlegg!!
    God søndagkveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Inger Marie :) God ny uke til deg!

      Slett
  10. Hej Fru Ranten

    Det er en dejlig tid med masser af frø på mange planter - det har været et supergodt frø år!

    Flotte billeder som altid - edderkoppen er nok ikke i alles smag;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det enten eller, noen har godt med frø og andre ingen. Eller kanskje har jeg sovet i timen? Noen, som geranium, selvsår seg heftig i et ubevoktet øyeblikk.. Nei jeg vet at ikke alle er like begeistret for edderkopper :) Ha en deilig ny uke!

      Slett
  11. Flotte bilder!
    Jeg satte også ned en del løk i uken som var. Har litt igjen, men fineværet skal heldigvis fortsette en stund til.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja nå har jeg kikket innom yr og ser at været skal bli flott framover :) Deilig!

      Slett
  12. Fantastisk dråpebilde! Og det høres ut som du har de beste kveldene, med tv og frørensing (og drømming om neste års såing :) )

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal love at de dråpene var mikroskopisk små :) Jeg skulle ønsket dem litt skarpere men.. Ja nå har jeg gått helt i frø :)

      Slett
  13. :) Travle tider i Rantenhagen forstår jeg. Selv har jeg igrunn giret ned for vinteren. Fin uke ønskes deg,

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå gjelder det å få planter og løk i bakken før frosten kommer : ) Og som vanlig blir det nok en del midlertidige plasseringer : ) God uke til deg også!

      Slett
  14. Fina bilder på dom små krypen!!
    Fick ner dom sista lökarna i jorden i helgen.
    Ha en härlig vecka
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er jeg nesten i mål her også : ) og godt er det for nå er det frø som skal være i fokus : ) god ny uke til fegogså!

      Slett
  15. Det är för härligt att se dina "medarbetare" i närbild;))!
    Nej, jag var inte hos Peter. En orsak är att jag har inget körkort, vilket gör att är beroende av skjuts. Å andra sidan brukar jag inte ändå delta i dessa arrangemang utan jag åker till Peter helst när det inte finns så många andra där - du vet en finne,en eremitsjäl, är jag----;))! /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det skjønner jeg godt, men vi som kommer litt langveis fra prøver selvfølgelig å få med oss mest mulig : ) Men jeg hadde en stille og fin rundtur hos Peter i sommer : ) Nesten alene : )

      Slett