mandag 2. september 2013

Nå drypper det på klokkeren.


Eller mon det regner på presten? Okke som så er det grått så langt øyet kan skue og for vår del så er jo det et stykke. Høy luftfuktighet som dekker alt som en duggfrisk kappe og gir fotoapparatet portforbud.


En sånn dag. Når form og krefter i tillegg er litt på felgen så kan man jo la tankene seile sin egen sjø. Det er jo for så vidt en del av hagens innerste vesen. 


Å la sjelen vandre fritt uten begrensninger. La tankene strømme på som tidevann for så gli forbi som mild bris. Mykt. Min meditasjon. I mitt liv.

Sorbus aucuparia

Havet. Store blå. Som kan endre seg fra  mykt og døsig til vilt og vakkert.

 
I vannkanten. Duver også du. Som vi ikke er så glad for men som likevel bærer skjønnheten med deg.

Cyanea capillata, brennmanet


Nå brytes sommeren ned igjen. Av jord har de kommet og til jord skal de atter bli. Blomstene. I luften ligger lukten av fuktig kompostering. Høst.


Men noen blomster byr fortsatt på seg selv. Og der det er blomster er det insekter.


Swertia kingii


Fru Ranten rister av seg melankolien og gleder seg til deilige høstdager med frisk luft og løkplanting.

Dicentra

Første høstuken!
Vemodig men duggfrisk!

28 kommentarer:

  1. Heisannhopp!

    Her var det mange flotte bilder! Kjempeserie =) Likte spesielt snyltehvepsen og refleksjonsbildet =)

    mvh

    Dagfinn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Dagfinn : ) Takk for hyggelig kommentar!

      Slett
  2. Ja, nå er høsten snart over oss. Noen høstfarger har det blitt i hagen, og flere kommer nå i rask tempo.

    Kjempe flotte bilder - som vanlig. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her har det også begynt å bli høstfarger : ) Vakkert det : )

      Slett
  3. Bildene dine er så utrolig fine=) Jeg vet jeg har gjentatt det maaaange ganger. De er små kunstverk=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Vibeke : ) Det gjør ikke noe om du gjentar deg : ) God ny uke!

      Slett
  4. Vet du? Man kan faktisk savne brennmaneter, tro det eller ei. Når jeg bodde hjemme i östfold avskydde jeg manetene som alltid kom når det var nordavind. Men her i Stockholm er det ikke tegn til hverken maneter eller saltduft fra havet.....det blir liksom ikke helt det samme da:-)
    Nydelige bilder!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo et sommertegn det også : ) Rart med det : ) Takk! Klem : )

      Slett
  5. Manetbildene var veldig flotte. Nå er det høst ja, men løkplanting er moro! :-)
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå gleder jeg med til løkpakkene dumper ned i postkassen : ) God uke til deg også!

      Slett
  6. Ja, no er vi på full fart inn i hausten. Den kan by på mange fine dagar visst veret er bra.
    Manetbilda dine var spesielt flotte.
    Her fekk vi overraskande finver i dag så eg har holdt på i hagen i heile dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Høst kan være flott så det er ingen grunn til å deppe : )

      Slett
  7. Vakkert skrevet med melankoliske undertoner!
    Du har tydelig ikke mangel på fotomotiver i dine omgivelser!
    Fin dag ønskes fru Ranten:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Monica og fin uke til deg også!

      Slett
  8. Hei Fru Ranten

    Kanonbilleder, spændende flue siom sidder og æder pollen(?) Ja! og "Swertia kingii" må med på næste indkøb!!

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Karsten : ) Om jeg får frø av Swertia kingii så kan jeg gjerne sende deg noen? God uke!

      Slett
  9. Flotte bilder! Jeg er ikke helt mentalt klar for høst enda. Så jeg håper varselet slår til, og at vi får en bonusuke fra helgen av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk : ) Vi går for fine høstdager i fleng?!

      Slett
  10. Nydeleg innlegg !
    Både i ord og bilde. Poetisk !
    Hausten er her, me må nyte den :)

    Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk amo : ) Ja vi må nyte den vakre høsten!

      Slett
  11. Nydeleg!
    Du er god på å nyte alle årstider!

    -Sigrid-

    SvarSlett
  12. Høsten er herlig, iallefall akkurat nå når solen skinner og himmelen er klar. Ikke si det til noen, men jeg liker grått regn og lav tåke også. Om det ikke varer for lenge iallefall.
    Fin onsdag og høstsol ønskes over Rantenhagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lover å ikke si det til en levende sjel :)God torsdag til deg!

      Slett
  13. Ja, die Eberesche trägt Früchte, sehr schöne Bilder!

    Liebe Grüße,
    Heidi

    SvarSlett