mandag 16. september 2013

Sesam sesam lukk deg opp!


Og hvilket skue møtte Fru Ranten da hun kom hjem etter endt arbeidsdag? Solskinnet hadde lokket fram den deiligste av de deilige! Høstens nye hagedronning. Gull, myrra og røkelse! O`hildrane du!

Crocus speciosus Artabir, høstblomstrende krokus


Du har kanskje tatt poenget… (?) Men de var bare så overveldende vakker der de sto. Fru Ranten oiet og hoiet og snakket lenge og vel med seg selv. Flere flere! Over alt i hele hagen vil hun nå ha denne åpenbaringen av en skjønnhet!



Og dette må jo være høstløken for en Vestlandshage? For den har stått der som den Lille Tinnsoldaten gjennom helgens kaskader av regn. Kommer du over denne er det ingenting å stusse på! Løp og kjøp!



Det skall ikke mye Fantasi til, for å tenke at tett på kunne de fleste innsekter i hagen kommet fra en annen planet? Og kanskje er hagen nettopp det? En annen planet? I sin egen supergalakse svever den rundt Fru Ranten. Og sorte hull? Jo det lager hun jo stadig vekk (…) Se flere Fantasier på #MANSDAGSTEMA #92 hos Helene


Og etter sol kom regn.


Og sånn går nå dagene (…)



30 kommentarer:

  1. Haust krokus altså? Så fine!

    God natt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant?! Jeg har forskjellige sorter i hagen, men ikke alle er like glad i regnvær : ) Denne har klart seg fint!

      Slett
  2. Hei! En innmari fin blåfarge. Finner jeg den skal jeg løpe og kjøpe.
    Bildet nr. sju av insektet, er utrolig. Nesten som den hviler i sin egen vingekappe. Vakkert. Det er utrolig at vesner som dette har landet på planeten hagen. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg ble som sagt helt ellevill når jeg kom hjem fra jobb og disse sto og strålte mot meg : ) Ikke fritt for at jeg danset tango og sang trestemt på en gang : ) Alene... Alt vel til deg!

      Slett
  3. Det var vackra krokus. Jag har nog aldrig sett den färgen. Den såg så skör ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne var igrunnen overraskende værbestandig. Naboen i hvitt lå langflat etter regnet...

      Slett
  4. Å, så nydelige bilder!! Fikk nesten vårfølelse av krokusene, selv om disse er høstkrokus.. Flotte makrobilder også!
    Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Helene! Ja der føles litt rart m krokus på høsten, men man vender seg lett med : )

      Slett
  5. Flott med en åpenbaring på denne tiden når hagens primadonnaer framstår litt slitne.
    Veldig fristende å satse på noen slike, ja!

    SvarSlett
  6. Flotte bilder! Sånne krokus må være flotte å ha , ja! Men jeg tviler på om de klarer seg her? Jeg satser nok enn så lenge på vanlige krokus, men de var jo veldig fine og flott at de blomstrer nå. Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke hvor herdige de er men Svein påHagegal selger disse så om de går hos ham så er det verdt et forsøk hos deg også?! God uke til deg også!

      Slett
  7. Kor flott !!
    Eg har ikkje sett haustkrokus før, dei er nesten finare enn dei
    som kjem om våren...
    Koseleg innlegg !

    Fin dag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnet forskjellige sorter og det gjelder å velge sorter som rekker å blomstre der du bor : ) jeg har noen sorter som er hel på kanten, men verdt forsøket! Alt vel til deg!

      Slett
  8. Oi, så flotte bilder! Spesielt insektene. Krokus om høsten har heller ikke jeg sett før. Men nå skal jeg være på utkikk etter dem, så kanskje det blir sånne hos meg til neste høst. :)
    Ha en flott høstdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes at insektene er prikken over hagei i'en : ) god uke!

      Slett
  9. Du verden, den var flott ja! Synd at disse blomstrer for sent til at jeg kan ha slike. Jeg får heller nyte synet av dine, så takk for at du deler!
    Hilsen Viggo

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja disse var med på årets bestiling fra Janis : ) Så er de jo litt dine også?!

      Slett
  10. Oisan! Forstår godt du ble gledelig overrasket over synet av disse! Ja, de skal jeg også være på jakt etter! Takk for at du deler dine fantastiske bilder med oss fru Ranten! :-)
    Ha en fortsatt fin kveld.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Når det gjelder disse så er det nok en fordel å ha hagen utenfor døren, for plutselig er de der og like fort er de ferdig : ) ha en flott uke Stein!

      Slett
  11. Du og du, noe så lekkert! Takk for tipset!
    Klem!

    SvarSlett
  12. Wow, vilka läckra bilder du visar!

    SvarSlett
  13. Ja de var flotte og når solen skinner også kan man ikke ønske mer.

    Nydelige bilder, Marit.

    SvarSlett
  14. Hei! Du gir virkelig bloggeverda en flott dimensjon:)
    Eg har noke i beddet mitt som eg har fått vite heiter
    Naken jomfru ( litt av nokre skrepper) dei er så like krokusane dine men er lyse rosa . Anar du om det er same type blomster ? Dei har lysegrøne veldig dekorative
    Blad om våren og blomstrar på bar stengel nå.
    Fortsatt god veke både med og uten kamera:)
    Helsing Solhild

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Solfrid :) Hyggelig! Du har nok en Colchicum i hagen din. De vanligste blomstrer i rosa og hvitt på høsten men det finnes også spennende vårblomstrende sorter :) Denne jeg viser er som navnet tilsier, en krokus :) Det finnes mange flere som er høstblomstrende, men ikke alle rekker å blomstre her i Norge før frosten kommer. NB! Husk at Colchicum er en av de giftigste plantene i hagen! Hele planten er kjempegiftig!

      God uke til deg også!

      Slett
  15. Nydelige bilder! For en lekker blåfarge!

    SvarSlett