onsdag 4. september 2013

Speil speil på veggen der.


Hvem er den vakreste fluen her? Eller edderkoppen for den saks skyld?


For meg vil insektene for all tid være prikken over hage i`en. Når jeg nå først har fått øynene opp for dem så er de nå helt umulig å overse.


Så fasinert er jeg at blomstene i perioder nesten blir underordnet. Som kulisser på insektscenen.


Hvor dramatiske 5 akters skuespill framføres med stor innlevelse og pasjon.


Nervepirrende forestillinger om liv og død eller vakre yndefulle danseforestillinger med kjærligheten og forførelsens kunst. Hvem kan vel være likegyldig til alt dette livet? 


Dagens forestilling var en urframføring av "Edderkoppen og havet"

Hemerocallis sp, daglilje


Swertia kingii

Eristalis tenax, stor droneflue ?

Colchicum speciosum

Varme høstvinder luner Rantenhagen og lokker fram høstløkene. Og de trenger ikke mange dagene! Fra null til hundre! Vent så skal du se!


Vi deler himelske gleder på Skywatch Friday og "EinStück Himmel”


Helg i sikte! 

41 kommentarer:

  1. WOW! Jeg får helt gåsehud jeg av disse bildene! HELT fantastiske nærbilder!

    SvarSlett
  2. Hej Ranten
    Super flotte insektbilleder!

    SvarSlett
  3. Svar
    1. Fru Ranten rødmer, kledelig selvfølgelig :)

      Slett
  4. Jeg liker ikke edderkopper, bare når jeg ser bildene dine=) Som nok en gang er helt utrolige=) Jeg får ikke en gang til tomater i drivhus!!!! Grrr!!! Blir litt oppgitt, men har sikkert glemt det igjen til våren=) Fiiin kveld til deg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sikker på at når våren kommer så er alle tomatsorger slukket og du går på med våryr giv! Super fredag til deg!

      Slett
  5. Vakkert og poetisk! Du er fantastisk flink til å se detaljer og ta de utroligste bilder. Det er en ren nytelse å følge bloggen din :)

    SvarSlett
  6. Härliga vackra bilder!!!
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mariana :) Jeg fant noen veldig vakre og stemningsfylte bilder hos deg i dag :)Klem. Marit

      Slett
  7. Helt fantastiske macrobilder! Du har et godt øye for komposisjon og fargespill! =)

    - Dagfinn

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker og snur seg i ring :)

      Slett
  8. Begynner å bli fattig på ord når det gjelder bildene dine!!! Gå du hem mann kor vanvittig stilig!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Der fikk du sagt det på skikkelig bergensk :)

      Slett
  9. Helt enig! En hage uten insekt, da må jo prikken mangle ja!
    Utrolige flotte bilder du kan trylle frem:)

    Ha en strålende torsdag!

    :)

    SvarSlett
  10. Ja, insektene er noe som er en ekstra bonus i en hage. Når en først har oppdaget de, så kommer de stadig på flere bilder har jeg også merket.
    Flotte bilder som alltid.

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du har jo flesket til med yberlekre sommerfuglbilder i det siste. Nå skal jeg ut i natten og ta bilder av møll og nattsvermere. Med lommelykt :)

      Slett
  11. helt fantastisk. For en virkelighet, og for noen bilder!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei på seg Elly! Snakkes snart?!

      Slett
  12. Hei fru Ranten

    Så blev dig dig der viser edderkopper:)

    Alletider billeder - du har en fantastisk teknik og sans for detaljen!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Ja jeg håper jeg ikke har skremt noen ut av bloggen?! mange som har fobier for dette insektet, men jeg lar meg fascinere :) Og det gjør jo du også?! God aften!

      Slett
  13. Nydelige macrobilder, skarpe og klare!

    SvarSlett
  14. Svar
    1. Takk og virkelig takk det samme! Hos deg er det alltid fine bilder og dikt å finne :)

      Slett
  15. Oj joj joj - kun du kan få en edderkop til at synes SÅ lækker. Vanvittigt smukke farver også! Helt vidunderlige.

    Dejlig aften fra Katinka

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og deilig aften til deg også Katinka!

      Slett
  16. Your photo of the moon is beautiful!
    K

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! It's actually a deep red sunset, but it is not always easy to tell the difference?

      Slett
  17. Love the moon shot, a beautiful capture. All of your photos are gorgeous. Happy weekend to you!

    SvarSlett
  18. Utrolig fascinerende og flott, der du har fått speilbildet av edderkoppen er jo ett kunstverk av ett bilde.
    God helg fra Marit.

    (her måtte jeg se to-tre ganger på hvert bilde for å få med alle detaljene)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit :) Hyggelig at du likte det bildet, jeg var i grunnen fornøyd selv også :) Og det er ikke så ofte.. Ønsker deg også en flott høsthelg!

      Slett
  19. Kära fru Ranten! Jag ÄLSKAR dina härliga insektsstudier! Tänk att en så underbar värld uppenbarar sig med våra kameror?! Inte upplevde jag världen så spännande för kameratiden. Inte kunde jag se hur fantastisk microlivet är. Tack för dina fina bilder igen!/Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk snille Anja :) Ingen tvil om at fotograferingen har gitt noen åpenbaringer når det gjelder insekter. Vi liker også prøve å finne navn på insektene, men lykke ikke alltid med :) Ha en flott helg!

      Slett
  20. Nice collection here. The sunset is lovely.

    SvarSlett