lørdag 5. oktober 2013

Gylne øyeblikk med lykkedråper på.


Det må vel være høsten i et nøtteskall? Rett skal være rett. Ikke alt som glimrer er gull, og det kan være gull selv om det ikke glimrer. Men noen av hagens vekster er kanskje på sitt aller vakreste akkurat må?




Cercidiphyllum japonicum, hjertetre

Hydrangea paniculata Limelight, hortensia




Men lykkedråper på, ja det får alle som befinner seg i høsthagen. Enten det nå er Hr eller Fru Ranten som rusler rundt der ute, eller det er hagens jungelvekster. Og vannet? Jo det er jo grunnlaget for alt liv? En gylden gave i seg selv. Så vi tar i mot! I mengder (…)




Jeg har allerede funnet prinsen (smask!) og slipper å kysse denne kjekke herremannen. 

 Rana temporaria? Buttsnutefrosk?

Og aldri mer vil en møll være bare en møll. Joda, jeg har funnet min prins, men var han ikke kjekk? Møllen?!


Som du skjønner, ja så er det så utrolig mye å glede seg over! Har du det også sånn? Da kan du også være med å dele hos Vivi på "Vivishagerom og litt til"


Vi ønsker Tina Ge fra Tina´s PicStory velkommen til Rantenhagen!


Glad helg! 


42 kommentarer:

  1. Så moro at du viser trär idag! Jeg akkurat på og skal kjöpe trär til hagen og noen av disse står med på önskelisten min. Nå skal jeg google på de andre trärne du viser:-)
    Ha en fin söndag!
    Klem (P.S. For en fantastisk stenmur dere har!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertetreet har vi hatt i noen år, mens de andre er enten ny av året eller kjøpt sist år. Spesielt glad er vi for Stewartia som jeg har gått og siklet på i mange år. De har et flott tre i Gøteborg Botaniske som jeg har hatt gleden av å se i blomst! Veldig lekkert! Vi må vente til neste år før vi forhåpentligvis får se noen blomster i egen hagen :)

      Slett
  2. Hei Fru Ranten

    Ja, nu er høsten her, med masser af gyldne øjeblikke - en fantastisk sæson for dig med, ser jeg:)

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! jammen tror jeg at vinden tok med seg et jafs av høstfargene i natt, men litt har vi da igjen :) God ny uke!

      Slett
  3. Hei på deg.
    Fantastisk flotte høstbilder du har tatt. Det er fint å vandre rundt og nyte de flotte fargene, men også litt vemodig.
    Veldig fin helgeglede, og takk for at du ville være med.

    Ønsker deg en fin søndag. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi liker jo litt mold :) Så får vi ha dur i sommerhalvåret :) Det er alltid noe å glede seg over?! God ny uke Vivi!

      Slett
  4. Så vakkert hjertetre du har! De får noen fantastiske farger på høsten. Dråpebildene dine er så fine.
    God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertetreet har jeg kjøp hos Håkon ved Nautesund Planteutsalg. Det hadde grodd gjennom potten og vi måtte fram med motorsagen for å få det løst :) Jeg fikk jo både rabatt og en god historie?! God ny uke!

      Slett
  5. Ja det er fantastisk no om hausten. Fargane har kome i rekordfart siste veka.
    Eg har rulla meg ned i innlegga dine ..... du er så flink med kameraet. Ja, eg nyt og nyt. Dei minste små kryp klarer du å få fram i dagens lys. Utrulig vakkert !!!!!
    Ha fortsatt fine fargesprakande haustdagar.
    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
  6. Mange flotte gleder i hagen din!
    Hjertetre..hvorfor har jeg ikke det..?...ennå en høst lurer jeg på det:)
    Ønsker deg en fin dag:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja hjertetreet er flott hele året, men en skjønnhet på høsten! løp og kjøp!

      Slett
  7. Så nydelige bilder=) Jeg har forsøkt å ta vanndråpe-bilder, men synes det er veldig vanskelig!! Får ikke fine bilder, så jeg får heller nyte dine=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må snike deg innpå dråpene :) Jeg tror nok fotovinkel og stødig kamera er stikkord når det gjelder dråper :)

      Slett
  8. JA, du beviser at det defiinitivt er på. sitt vakreste nå! God søndag Ranten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt til sin tid og nå er det høsten sin tur! God ny uke!

      Slett
  9. ja da er det bare å hive seg på og prise høsten godt hjulpet av Fru Ranten! Tusen takk, det står i stor kontrast med det jeg ser utenfor vinduet - akkurat nå...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elly! ja det er vel heller grått her også :) Jeg har nyttet innetiden til å rense og sortere frø :) Alltid godt for noe?!

      Slett
  10. Autumn gives us the best colors!

    SvarSlett
  11. Hei på deg.
    Å, tusen takk for herlige høstbilder, nydelige farger, og artige motiv ;-))
    Ønsker deg en riktig fin kveld, og en glad ny uke.
    Smil og klem fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Monica! takk for hyggelig kommentar :) Og ha en flott ny uke!

      Slett
  12. Så flotte og fargesprakende bilder! Nå er høsten på topp og det er bare å la seg fylle på av energien som naturen har i seg! Ha en fin søndagskveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi går vel ikke i hi riktig enda?! Ha en flott ny uke!

      Slett
  13. Hei! Det siste bildet er fantastisk. Vakre farger. Håper inderlig at hjertetreet mitt overlever vinteren. Det er mitt andre forsøk. God kveld til deg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med hjertetreet! Her klarer det seg fint, men så er det jo Vestlandet og kystnært her vi bor :) Ha en flott ny uke!

      Slett
  14. Vakre bilder! Katsura har jeg hatt lyst på lenge, så nå fikk jeg et ekstra spark bak til å realisere ønsket om et slikt tre! :-D Det er jo på høsten at det er vakrest. Der vokser noen slike trær nær der jeg bor på Frogner og de er et syn på denne årstiden!
    Ellers er jo din Hydrangea Limelight også en plante jeg har lurt på å plante inn i skogen.. Jeg må vurdere det litt til, for i år kjøpte jeg to andre typer Hydrangea: "Vanille Fraise" og "Aborescens". Trives de fint etter førstkommende vinter vil jeg nok være på utkikk etter flere og da står "Limelight" høyt oppe på listen :-D
    Ha en fortsatt riktig fin høstdag Ranten!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er et vakkert tre som vi er veldig glad i :) Den Hydrangea Limelight kjøpte jeg etter at jeg hadde sett den på bla Marit Sønstebø sin blogg. Den får jo også flotte høstfarger, i tillegg til de flotte blomstene. Ikke så stor enda men så er den jo ny av året da :) Gode høstdager til deg også!

      Slett
  15. Fantastiskt fina bilder på höstens alla färger.

    Ha en riktigt fin vecka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar Gunilla!

      Slett
  16. Å ja høsten er vakker, jeg må bare ut og nyte og se farger og stemninger hver dag.

    Flotte bilder, ha en fin kveld.

    SvarSlett
  17. De siste dagene har vært mørk og grå her på Vestlandet, men det er bare å holde ut for fra torsdag skal det bli finvær igjen : )

    SvarSlett
  18. Du frister med vakre høstfargeplanter, men jeg må holde meg fast for de er nok litt for tandre for Fagertunvinteren. Så ergelig... Jeg skulle igrunnen gjerne hatt frosken din også jeg. Pussig nok ser ikke froskene så fine ut her. Eller er det bare fordi jeg ikke ser dem gjennom linsen din? Tenk om det er en fortryllet hageprins...

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne frosken er fotografert på Fløyfjellet over Bergen by en regnvåt dag :) Jeg har ikke frosker i hagen men jeg har jo allerede Hr Ranten så jeg slipper å lete etter en prins :)

      Slett
  19. Elsker dråpebildene i fru Rantens hage!
    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Monica :) Hyggelig!

      Slett
  20. Så flotte høstbilder! Og er det sant at Hjertetreet lukter pepperkaker nå på høsten? Tenkte kjøpe et til hagen her, men så fant jeg et i en hage lenger bort her som var rundt 30 meter høyt. Vi har nok høye trær i hagen nå...
    Søt frosk da!

    :)

    SvarSlett
  21. Jeg har aldri kjent at det lukter noe spesielt, men vakkert er det :) Hele året. Jeg har sett at de kan bli store og vårt vokser forholdsvis raskt, men om det blir for stor så får vi vurdere å felle det :) Vi har jo noen høydemeter med ask her fra før da :)

    SvarSlett
  22. Wonderful autumn colours and lovely shots of the water drops.

    SvarSlett