søndag 20. oktober 2013

Hvor mange skal det til?


Før det slutter å være en og en? Og går over til å bli et mønster hevet over individets egenart? Jeg har alltid funnet det fascinerende. Akkurat dette. Her hjemme på berget skjer dette helst med fugl eller fisk. I motsetning til andre mer eksotiske land hvor savanner fylles med dyr så langt øyet kan se.



Se bare her! Jeg tror vi har hatt et flak på opp mot 1000 ærfugler på besøk. For en lyd og for et syn! Ikke lett å ta bilde av her oppe fra hyllen min, men jeg håper du likevel får en liten følelse med det mektige og storslåtte når så mange individer fyller åsynet.



Vi deler Helgegleder hos Vivi på "Vivishagerom og litt til"

Somateria mollissima, ærfugl


Vi deler også hos Laura med "I Heart Macro Week 22"

Dermaptera, saksedyr


Aphidoidea, svart bladlus

God ny uke!


50 kommentarer:

  1. Fantastiske billeder af ærfuglene. Jeg kommer straks til at tænke på fænomenet "sort sol" i sønderjylland. Fugletræk i efteråret er meget facinerende :)

    hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlett
    Svar
    1. Disse fuglene trekker lengere ut mot kysten for å hekke og de samles kun på denne måten i vinterhalvåret. Store vakre fugler :) Jeg tror de store fugletrekkene går lengere ute på kysten. Over oss er det helst gjess som trekker. Hadde vært morsomt å se det fenomenet du snakker om!

      Slett
  2. Those ducks are really creating a splash!!! Thanks for sharing your wonderful macros... I have to say the leaf is my favorite, but that is not to say the insects are not fantastic photos... I'm just partial to leaves and their map like patterns. Thanks for sharing the love up-close with I Heart Macro!

    SvarSlett
    Svar
    1. I have noticed that you like the leaves Laura :) From your photos. Thank you gather us!

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Ja det må have været et fantastiskt syn - og den er stor Edderfuglen / Ærfuglen - og lyden ja.....

    Nå Nå - Fru Ranten - man fokuserer lige på saksen;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. He he ;-D Nei det er jo litt kjedelig akkurat det med å klippe ledningen ... Men fort gjort?! Ja de ærfuglene kommer vi nok til å kunne nyte synet av gjennom hele vinteren. Herlig! Ha en deilig aften du med!

      Slett
  4. Å så flott da! Ærfugl er en av mine favorittfugler her i Trondheimsfjorden. "Spøkelsesfuglen" som jeg kaller den pga lyden til hannene. Den har gått sterkt tilbake, men i år hekket den igjen her nede ved fjorden:)) Mange søte unger som dessverre spratt rundt løshundene som enkelte slipper løs her nede...At ikke hundeeiere. ....knurr..osv...

    Flotte insektsbilder ogå! Saksedyr kalller jeg Klypdyr. De bodde i kjellervinduene Hjemme. De var kule,)

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja klart en av mine favoritter! Her har det også vært få i mange år, mye skyldes nok større oljeutslipp som vi har hatt, men nå ser det ut som om de har tatt seg opp igjen. Veldig gledelig : ) Hekkingen foregår lengere ute i havet og ikke på berget under oss. Godt nok for der er det mink..

      Saksedyr er et skrekkblandet fryd insekt.. Men kule er de! Klart!

      Slett
  5. Goodness, what fascinating shots!!

    SvarSlett
  6. Svar
    1. Yes true they are beautiful?!

      Slett
  7. You have make beautiful photos!
    Greetings, RW & SK

    SvarSlett
  8. Helt vildt foto det første - først troede mine øjne, at det var et frugttræ i blomst, men efter tekstlæsning kunne jeg pludselig se, hvad billedet egentlig havde foreviget. Herlig syn af de badende fugle i kæmpe-flok:0)

    Skøn dag fra Katinka

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg syntes også det så ut som blomster :) Selv om jeg jo viste bedre :)

      Slett
  9. Ja, det må være litt av et syn, noe sånt har jeg aldri sett. Her er det kun "vanlige" fugler, og på det meste 5 i slengen ;-)
    Flott saks på saksedyret!
    Ha en fin ny uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spektakulært! Vi setter jo stor pris på småfuglene også : ) Nå har vi et deilig yrende liv på foringsplassen. Alt vel!

      Slett
  10. Imponerende syn med alle ærfuglene! Har lagt merke til at de har blitt mer ærfugl de siste årene, men har ikke sett sånne flokker.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja bestanden har heldigvis tatt seg opp igjen :)

      Slett
  11. Så flotte bilder av fuglene. De andre var nesten litt skumle :)

    Ha en fin dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, ja vi får glad at insektene ikke er så store :) God uke!

      Slett
  12. Ærfugl er det her også. Et par eller to. Aldri i de mengdene der. Men skal vi være noe sted, er det godt at de er hos deg - så får vi jo alle nyte godt av dem :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og takk for den :) Jeg deler jo gjerne vet du :)

      Slett
  13. Flotte bilder :) Tenker det var livlig med så mye fugl. Her er det ikke mye fuglekvitring for tiden. Kaldt og ufyselig regndvær...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg må bare si det igjen- de lager en fantastisk flott lyd og her fikk jeg et brus av havet i tillegg :)

      Slett
  14. Oj så många fåglar på en gång. Verkligt snygga bilder på insekterna. Ha en fin vecka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gunilla! God uke til deg også!

      Slett
  15. Wow - snakk om mektig opplevelse! Så flott at du hadde med deg kameraet!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vel alltid med kamera i hagen :) Disse tror jeg nok vi vil få glede av i hele vinter! Klem :)

      Slett
  16. Du verden, her skal jeg si det var trangt om plassen. Virkelig flotte bilder og en herlig helgeglede.

    Ønsker deg en fin ny uke! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Vivi og god uke til deg også! Klem

      Slett
  17. Oj, dette var eit flott syn. Så artig å kunne skue dette frå hagen.
    Supre bilder. Artig å sjå fluga så nært at vi kan sjå hår på den :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Den trengte nok til litt barbering den fluen :)

      Slett
  18. I do like leaves, they are still pretty vibrant around here, though the color is starting to deepen now and the trees revealing themselves more fully each day. I live in a very wooded area so they are quite abundant and always smile for the camera:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. We are also surrounded by forests, but today came first fall storm so tomorrow'm sure most of the leaves blown away. Such is life.

      Slett
  19. Wow...so many ducks! The insect shots are fascinating.

    SvarSlett
  20. Wow, det må ha vært en flott opplevelse :) Saksedyret er ikke så fint synes jeg. Før var jeg litt redd de, men det er jeg ikke lenger, heldigvis. Men venner er vi ikke, enda.
    Fin tirsdag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var en skikkelig flott opplevelse : ) Saksedyrene kan bo der ute i hagen og styre med sitt : ) Grøss.. Fin onsdag til deg!

      Slett
  21. Hei ;)
    Eg har ikkje vert innom her før, men for noen fantastiske bilder og intrykk du gir gjennom bloggen din ! ;) Virkelig fint å se og koselig å lese. Dere må jo bo i en fantastisk "verden" ;) Ja ut fra bildene føles det nesten som en annen verden ;) Her vil eg følge med ! Ha en strålende fin dag ;)
    Hilsen Åshild

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig at du kom innom og veldig kjekt at du vil følge oss videre! Velkommen!

      Slett
  22. Så flott syn med alle de ærfuglene!...ser nesten ut som de deltar i triatlon..hi,hi:)
    Ønsker en fin uke:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de kvepper plutselig til og da skal jeg si at sjøen koker : ) Fin uke til deg også!

      Slett
  23. Wow for ett syn det må ha vært og for en konsert med lyd.
    Så artig at du fikk fanget det med kamera, jeg har aldri sett noe lignende i virkeligheten (bare på tv).

    Makaløse bilder, god onsdag fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det skal jeg love! det var mange sanseinntrykk på en gang :)

      Slett
  24. Wow - those ducks are an amazing sight!

    SvarSlett