tirsdag 15. oktober 2013

To som nekter å ta høsten inn over seg.


Neida, vi snakker ikke om Hr og Fru Ranten men om to av hagens mest standhaftige planter. Som ufortrødent blomstrer i vei. Og som du ser, så er det ikke bare fruen som har glede av disse. For her er det til tider innflygingskø! Fremdeles holder noen av blomsterfluene stand i hagen. 

Geranium Crystal Lake



We share on Our WorldTuesday 


På med skylapper og zoom inn. Nynn en sommersang og glem hele høsten. Skal vi avbestille den med umiddelbar virkning? Besnærende tanke, men mon det ikke skal bli godt med en liten pause?

Actaea simplex Brunette- høstormedrue

Blomsterflue

Skal vi gjøre som bjørnen og gå i hi? Selvfølgelig med lettsindig hagelektyre så som glorete frøkataloger eller svart hvitt frølister tettpakket med botaniske navn i endeløse kolonner? Ja takk begge deler! Frøkataloger skal selvfølgelig inntas i dertil egnete omgivelser som en lun sofakrok med fyr på peisen og gjerne i skinnet fra stearinlys? 


Men enda er det jo mye å nyte der ute, så helt i dvale er fruen ikke (…)


Og høsten byr på seg selv med spennende fargespill og edle dråper (igjen..)


Det er ikke bare Fru Ranten som ønsker småfuglene velkommen til foringsstasjonen igjen. Der sitter hun og sikler. Lille.Vi får håpe at hun er ute av trening?


Og du, ha det så bra du!




47 kommentarer:

  1. WOW! Dette var virkelig flotte bilder og den vanndråpen her helt til slutt er jo bare helt magisk! Har jeg spurt deg hvilket kamera og linse du har? Du tar helt fantastiske bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for hyggelig kommentar :)

      Det jeg bruker er et Nikon kamera, flere år gammelt, med kitlinse 18-55mm (den linsen som fulgte med når jeg kjøpte kamera). I tillegg har jeg et 4 x Close up filter (52mm) Eller så handler det vel i bunn og grunn om å ha god tid, et våkent øye og være stødig på hånden ;-)

      Slett
    2. Takk:-) Ja, du har nok rett i at tid, øye og stødig hånd er viktig!

      Slett
  2. Hei Fru Ranten

    Flotte billeder - godt den blomsterflue har smag for alle disse blomster!

    Sikken fin kat - hedder den "Lille" ?

    Katten rønnen og det blå hav ser totalt godt ud sammen!

    Ha en dejlig aften


    SvarSlett
    Svar
    1. Blomsterfluene jobber vel egentlig overtid i disse dager?! Katten heter Lille og det må sies til mitt forsvar at hun var veeeldig liten da hun kom til oss ;-) Joda, hun kler utsikten. Bak henne er det 35 meter ned til sjøen...

      Slett
  3. Ja, den kjære storkenebben forskjønner fortsatt hagen...
    Avbestiller heller vinteren! Høsten er for vemodig vakker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje vi kan ta en kortvariant av vinteren?! Det hørtes veldig greit ut for meg :)

      Slett
  4. Aldeles fantastiske bilder !
    Ser unekteleg litt sommarleg ut ja, kanskje det blir snøfritt ei stund til ..
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har faktisk hatt snø i oktober, men da kun på gjestevisitt. Grøss! Men kaldere er det jo.. Klem :)

      Slett
  5. Den ser ut til å ha balansen i orden, kattepusen din. Tenker den gleder seg til foringssesongen også.
    Bildene av geraniumen og blomsterfluen kunne like gjerne vært tatt en høysommerdag, bare høstormedruen avslører avslører med blomstene sine at det faktisk er høst. Deilige bilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. 35 meter ned! Så det får vi jo håpe den har ;- D Fuglematen kom opp i går, og det kryr av småfugler allerede! ja høstormedruen er nesten avblomstret nå :) Alt vel til deg!

      Slett
  6. Herlig skriving.....kjenner meg så igjen i det du har på hjertet i dette innlegget. Skal bli godt med ei pause, men i den pausa brir det mykje hagelektyre og frøkatalogar o.s.v :))
    Det ser så sommarslig og flott ut på bilda dine, ein nytelse å studere som vanlig. Ormedrua du viser har eg fått skaffa meg i år...håper den vil trivast her å vekse seg stor og sterk.
    Eg håper at hausten blir lang og fin......

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja herlighet! Det finnes da heldigvis sofahaging?! Vi klarer jo ikke å ta pause så lenge :-D Høstormedrue er en plante som er flott i alle stadier, fra våren til høsten! Lykke til med din plante!

      Slett
  7. Jeg kjenner veldig godt at det skal bli godt med en pause, men jeg kommer til å savne hagearbeid og hagekos=) Bildene dine er så fantastiske. De fineste bildene jeg vet om=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får gjøre som meg? Kose deg med mose og annet pussig som finnes der ute. Hele året! Takk for veldig koselig kommentar Vibeke :) Jeg blir så glad!

      Slett
  8. Klar for vinter blir jeg nok aldri, så jeg stemmer på å enten avbestille vinteren eller gå i hi....helst det förste:-)
    Men frölistene gleder jeg meg til, det er vinterens store höydepunkt!
    Klem!

    SvarSlett
  9. Ja jeg sitter her med huste fullt av frø :) Ikke bare til meg selv men til Blomstervenners frøliste som jeg administrerer. spennende! Klem :)

    SvarSlett
  10. Så godt at dei er trottige!

    Nydeleg @-)--

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg oversetter trottige med flittige?! Koselig at du er litt på bloggen likevel!

      Slett
  11. Katten din er så vakker! Godt at de har god balanse ja... Vakre bilder som alltid, og blomsterfluene er så flotte å se på. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Pusen Lille er vakker og sjokoladebrun om sommeren. På vinteren blir hun svart :) God torsdag til deg!

      Slett
  12. Crystal Lake er en flott geranium! Den blomstret lenge utover høsten hos meg også i fjor. Dessverre overlevde den ikke vinteren av en eller annen grunn, så nå står bare merkelappen igjen.
    Det går ubønnhørlig mot høst og vinter, selv om vi har harr et utrolig flott vær i det siste. Til helgen kommer vel nattefrosten til oss også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er utrolig flott veldig lenge! En av disse geraniumene som man ikke kan unnvære?! Kanskje min kan deles til våren? Frø har jeg ikke funnet på denne.. Ja nå er det nok snart slutt på hagingen for i år? Om jeg ikke impulshandler flere løk.. Gud forby

      Slett
  13. Bilden med katten: Hej, hej Katten! -Får jag pussa dig mellan öronen om jag kan klättra dit du är?/Anja

    SvarSlett
  14. Det var populære høstblomster, ingen grunn til å hvile når det står så fine blomster og venter.

    Vakkert, vakkert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei her er det en siste hektisk innsats :) Nå kommer kaldere vær til Vestlandet, så da er det nok slutt på sommeren. Punktum finale :)

      Slett
  15. You have make beautiful photos!
    Greetings, RW & SK

    SvarSlett
  16. Skønne billeder som altid :-)
    Dejligt at der stadig er liv og glade dage i Ranten haven, her har insekterne desværre allerede forladt haven.

    Jeg er meget misundelig på jeres fantastiske udsigt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gitte! Ikke så mye liv men vi gleder oss over det som er, nå før frosten kommer. kanskje allerede i natt?! Utsikten er deilig men medfører mye vind og vær året rundt. Om det er en trøst?

      Slett
  17. Ser at det er travle tider i landingstårnet til Rantenhagen. Fine flygegjester å ha på besøk! Det gjelder å nyte de gode ettersleperne.

    SvarSlett
  18. Beautiful photos! The last one with the water droplet is gorgeous!

    SvarSlett
    Svar
    1. As a small lamp. It was the sun that crept into the shade in small flash :)

      Slett
  19. Herlig :) både tekst og bilder, men katt i fuglematen er ikke stas her heller. Ha en fin kveld i Rantenhuset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei for å si det slik, høyt henger de.. Vi prøver å minimalisere skadene for å si det på en annen måte, og det har vi klart ganske godt heldigvis :) Alt vel til deg også!

      Slett
  20. Hmm...Min katt er "ute av trening" på fóringsplassen så snart gradestokken kryper under 0. Og dette skulle liksom være katt fra vinterkalde Tretten i Gudbrandsdalen,) Men stakkaren er jo litt bortskjemt da, som han må være når en snart runder 13 år.
    Solfluene har holdt stand her lenge også, sammen med humlene og nattsvermerene, men nå ble det frost i går, og det meldes snø i morgen. Uannsett, alt til sin tid.
    Og igjen, koselige og fiiine bilder fra hagen din! Ønsker deg en fin fin torsdag:) Nyt finværet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er de jo mere ute enn inne, kattene.. og vi og for den sags skyld :) Men vi passer på at det ikke er noen steder å gjemme seg og all maten henger høyt oppe :) Ja tretten år er jo en anstendig alder for en katt. Min farmor hadde en katt som ble over 20 år, men det er jo unntaket da. I dag så jeg en stk humle ute, men den slet i nordavinden gitt. Nå kryper gradestokken nedover her også, men vi tar med det været vi får okke som :) God fredag!

      Slett
  21. Excellent shots all!
    The focus is fantastic and the details amazing!

    SvarSlett
  22. Det var hyggelig å se at lillepusen fortsatt er til stede. Håper at Lutten også er der......... en eller annen plass..... og venter på småfuglene............ha-ha......
    ... og her er det 10 cm snø, og vi har hatt -14 i løpet av den siste uka, ja nå er det vinter! MEN det er bare to måneder til sola snur og vi igjen går mot lysere tider......

    SvarSlett
    Svar
    1. Å du er nå så god til å se det positive i det hel :) He he! Om det er noen trøst (?) så skrapte jeg is av bilen i dag tidlig! Men det var kanskje bare et skremmeskudd.. kan vi håpe :) Da er det vel bare å ønske deg god vinter?!

      Slett
  23. Wonderful macros1 I can tell you delight in your garden and it's inhabitants as I do also. You live in a wonderful place.

    SvarSlett