fredag 22. november 2013

Et lite oppsamlingsheat.


Ja det får jeg vel kalle det? For det er akkurat sånn det er. Nå er den tiden på året der natten har senket seg lenge før dagens dont er utført.


Mangelen på dagslys innbyr på en måte ikke til de helt store krumspringene heller. Ikke for det, jeg må jo innrømme at jeg har vært ute og tatt bilder i mørke og regn. Man har da blits?! Så får ikke avtrekkerfingeren abstinenser?

Hortensia Limelight


Men himmelen må lånes fra en annen dag. Himmelen i et vannspeil? Eller himmelen i en kaffekopp? Eller rett og slett himmelske dråper? I mangel på dagsfersk himling byr vi på en såkalt salig blanding.


Vi deler som vanlig på Skywatch Friday og "EinStückHimmel”



Det hender at små insekter forviller seg inn. Også på høsten. For noen år siden ville de nok bestemt og effektivt blir fulgt til døren. I dag er det bare å løpe etter kamera (..)



Og i morgen tidlig kan dagslyset få komme langsomt men sikkert i takt med Fruens oppvåkning. Kanskje blir det sol også?



God helg!

46 kommentarer:

  1. Hei Fru Ranten

    November er altid en måned hvor det går lidt langsommere - man når ikke så meget, og pludselig er det mørkt,
    Vådt og koldt er det - så må vi finde skønheden i det - netop som du gør:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Kasten, for dine trøstende ord :-) Så er det ikke bare meg som ikke henger helt med? En riktig deilig søndag til deg!

      Slett
  2. Åh, den her tid er så svær. Det er svært at vænne sig til manglen på dagslys.
    Jeg glæder mig også til weekenden, hvor jeg kan være ude i lyset igen.

    Fantastiske billeder igen.

    God weekend
    Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo en trøst å vite at snart så snur solen atter en gang og vi går mot lysere tider! En riktig fin helg til deg!

      Slett
  3. Wow, gorgeous shot of the droplets. And the reflection of the sky is beautiful. Lovely post, have a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you eileeninmd! Wish you a great weekend!

      Slett
  4. Dette var fantastisk flotte bilder. Inspirerer til å lære mer om kameraets muligheter. Riktig god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Liv! For at du kom innom og for dine hyggelige ord :-) God helg til deg også!

      Slett
  5. Au! Drepende mange blinkskudd her da,) Og husk, du har myyye mere dagslys enn jeg har på denne tiden, for ikke å snakke om lengre nordover,)
    Nydelige bilder! Kommer til å bli misunnelig utover her nå ja,)

    :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan nå få sagt det Kathrine :-D Ja jeg vet jo det, at vi tross alt er I den lyseste landsdelen, men med Bergensværet så føles det ikke alltid riktig sånn :-) God helg til deg!

      Slett
  6. Love the reflection shot with the trees, wonderful color. ! So much life in the garden !

    SvarSlett
  7. Hvis jeg skal velge.....min favoritt denne gangen er bilde nr 4 nedenfra (det grønne). Pga fargene tror jeg.
    "Hjernen" nederst er artig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja litt grønt i November er jo ikke å forakte. Dette var et papaverblad :-) Hjenen vokste i et glass med tomatpurre.. Mye spennende inderst i kjøleskapet?!

      Slett
  8. Another set of marvellous shots.

    SvarSlett
  9. Ja, nå er det ikke så mye dagslys. Jeg prøver så godt jeg kan å komme meg litt ut i helgene.
    Flotte bilder som alltid. Herlige dråper.

    Ønsker deg en fin helg. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi! Ja vi er heldig vi som har hage og bare kan smette ut når det er vær til det?! Superduper helg til deg også!

      Slett
  10. Jo,jo du mästerfotograf! Du bjuder åter igen på en "relityserie" av en verklig sagovärld! Tänk att jag får en stark empati för dessa små insekter som nu har fått lämna jordelivet. Deras drivkraft är den samma som vår egen: Att leva.
    Du måste väl ha material till en fantastisk bok vid det här laget? Tänk att spinna en sagostory runt ett antal utvalda bilder...Ja, du ser att jag är kroppad åt sagohållet - gamla tanten ;-)))! /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det hadde jo vært kjekt å gjøre :-) Og du matte jo selvføgelig vært med i ett av kapitlene?! Men det er jo lettest å dele her på net, sånn i det store og hele?! Ha en flott helg!

      Slett
  11. Nydelige bilder=) Som alltid. Jeg blir stadig imponert over hva du får til med kameraet. Håper dere får en superfin helg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Vibeke! Ble det noe macrokurs? God søndag til deg også!

      Slett
  12. Så fine bilder, det er vist over for i år for noen ser jeg men de har vel gjort jobben sin.

    Ha en fin helg fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Marit! ja nå er innekos for alle pengene og det er vel snart for aldri så lite førjulspynting?! God søndag!

      Slett
  13. Wonderful pictures ... Art meet nature / nature meet Art
    Have a nice Weekend, greetings by Heidrun from Bavaria

    SvarSlett
    Svar
    1. You're probably right, because I am arts graduate even if I'm not working with art today.

      Slett
  14. Ein nytelse som vanlig.
    God helg vidare.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk MarJE! Og takk det samme :-)

      Slett
  15. Lovely shots with drops, have a nice sunday;
    https://www.facebook.com/pages/Golden-retriever-de-Louisette

    SvarSlett
  16. Det ser ikke ut til at årstid eller værforhold er noen stopper for deg,- du finner herlige dråper overalt... likte forresten veldig godt de glassbærene i innlegget under,- en slik kunne jeg virkelig tenke meg!
    Fin helg til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er vel som jeg pleier å si, en følgeskade av det å bo I Bergen?! Jeg har ikke kjøpt den I Bergen men om du tar kontakt med et lokalt hagesenter så kan det nok hende at de bestiller den inn for deg? Hesthaugen Hagesenter har tilbudt seg å ta spesialbestillinger for meg. Jeg har ikke skjekket om det er frø I bærene, kanskje en ide? God helg til deg også!

      Slett
  17. Vakre (og skremmende) bilder du byr på. Du er helt utrolig med kameraet! Morsomt å se:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og takk det same! De bildene dine av revebkeller var utrolig lekre!

      Slett
  18. Nydelige dråpebilder som alltid!
    God søndag :)

    SvarSlett
  19. Fantastisk igjen..fra deg:)
    Hyggelig at du vil være med på giveaway:)
    Og du lurte på om frøene til misteltein....bærene fester seg til stammen på på treet og vokser derfra,så et bær kan en jo bare kline på en aktuell stamme og se om det vil gro:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det hadde jo vært perfekt å vinne en sånn bukett! Først litt kissing og så ut å "så" bærene :-D

      Slett
  20. Og i dag våknet vi opp til snø. Det blir jo litt lysere med snøen, så får vi se hvor lenge den blir liggende denne gangen. Til tirsdag?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det varte jo ikke lenge. Jeg har akkurat kommet hjem etter en tur over fjellet med tog, og det var lite snø hele veien..

      Slett
  21. Som altid er jeg fuld af beundring over dine smukke fotos - de er virkelig fantastiske.
    Dejlig dag fra Katinka.
    Og klik lige forbi min blog, for der venter dig en dejlig overraskelse i dag:0)......så siger jeg ikke mere, men hvisker et "tillykke":0)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så utrolig hyggelig! Jeg er på reise akkurat nå men sender deg en epost når jeg er tilbake :-) Tusen takk!

      Slett
  22. Ingenting som tyder på at mørket forringer bildene fra deg Ranten!!!:) Lekkert. Det siste bildet ble jeg nysgjerrig på. Ligner litt på en hjerne...om jeg tør si det:) Ha fine dager.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må bare innrømme at den "hjernen" vokste I et halvtomt glass med tomatpure B-) Gode dager til deg også!

      Slett