lørdag 28. desember 2013

Når vi nå har rundet julen og hurra på seg.


Så kan vi vel også lande. Og vi går vel inn for en myk landing? Med kroppen full av pinnekjøtt og søtsaker så kan nok selv den mildeste overdrivelse føre til krasjlanding, så laaangsomt men sikkert (!) settes landingsbeina i aksjon og kroppen daler ned. I sofaen. I godt selskap med du grønne glitrende tre god dag og andre som måtte dale ned i skjul?


Med hektisk reiseaktivitet i førjulsinnspurten har vi på en måte hengt litt bakpå oss selv, sånn på godt og vondt. Neida, vi kom ikke helt i mål i år heller. Når skal julekransinspirasjonene fra fjern og nær settes ut i livet? Hvorfor blomstrer juleblomstene enten 2 uker før jul eller 2 uker etter jul? Viktige og essensielle spørsmål som krever velfunderte svar (…) Og det får de kanskje. En vakker dag.

Teide på Tenerife



I hagen har det, tross sinsykt mye regn og vind, faktisk dukket opp blomster (..) Dette kan jo skyldes at dette høstlige været faktisk også har bragt med seg etter forholdene høye temperaturer. For eksempel som i dag. 8 varme!

Hamamelis mollis Pallida

Hamamelis x intermedia 'Diane'

Hepatica nobilis (!)

Vi kan jo lengte tilbake til store blå med bikini på, men i morgen er det meldt sol og da er jo hjemme helt klart best?! Eller?


Fru Ranten har, kanskje helt uten at du har merket det, vært innom og gjestet de fleste av sine favorittblogger. Kanskje med litt ujevne mellomrom, men dog..

 Strelitzia, papegøyeblomst

Så håper vi her i Rantenhagen at du har kost deg like mye som oss i julen?!


Vi deler hos Laura med "I Heart Macro Week 22"


Romjulshilsen fra regnskogen (..)



Alpinia zerumbet

36 kommentarer:

  1. Flotte bilder! Om enn ikke akkurat vinterlige.
    Ha en fortsatt fin romjul :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Elin :-) Ønsker deg også en fin romjul!

      Slett
  2. Fantastiske bilde hos deg, som alltid !
    Vermessig har me hatt ein rar haust og vinter så langt, ikkje rart det spirer
    og gror.
    Romjulsklem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her er jo alltid blåveisen tidlig ute, men dette var nok litt ekstraordinært :-) Vi synes at en mild vinter er helt til å leve med men kanskje med litt mindre fukt?! Romjulsklem til deg også Anne-Mari!

      Slett
  3. Kjempe fine bilder, som alltid.

    Ønsker deg en fortsatt fin jul. Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Vivi! Alle gode ønsker til deg også! Klem :-)

      Slett
  4. Hei Fru ranten

    flotte landskab på Tenerife.
    Men mest imponeret blev jeg over din nobilis... man kan jo se det blå!

    ha en dejlig romjul:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja øyen var flott og vi leide bil og kunne bevege oss litt rundt på øyen. Vi ble selvfølgelig veldig besnæret av fjellet. Kunne vært morsomt å tatt en tur på våren og kanskje fått med seg noe blomstring?! Og kontrastene var store, fra badestrand til kalde forblåste fjellplatå. Kan anbefales! Ønsker deg også en fortsatt deilig romjul!

      Slett
  5. Hei på deg!
    Flotte bilder fra Tenerife. Det er det et spennende landskap. Tenk at du har blåveis i hagen alt nå. Jeg leste at det var funnet blåveis i Drammen, så jeg må nok ut og se etter om det snart dukker opp noe her også. Merkelig vinter i år på disse kanter, skulle tro jeg bodde i Bergen :)
    Ha en fortsatt god romjul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Ja dette var fascinerende! Vi ønsket å ta svevebanen helt opp på toppen av vulkanen, men siden begge var forkjølet og fikk vondt i ørene når flyet skulle lande, ja så sto vi over denne gangen. Men kanskje en annen gang?! Ja i år har vist hele landet fått Bergensvinter? Alt vel til deg også!

      Slett
  6. Flotte bilder fra Tenerife!
    Så trollhasselen blomstrer allerede. Ja, jeg leste jo i BA at løvetannen blomstrer på Askøy, og det må man jo si er litt tidlig.
    Ha en fin romjulssøndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) Ja i år var hasselen tidligere enn noen sinne. Og joda, jeg har også funnet løvetann i blomst! God mandag til deg!

      Slett
  7. I denne bildeserien la jeg spesielt merke til nederste bildet (Alpinia zerumbet).
    Jeg har en i vinduskarmen som jeg håper å få se i blomst en gang. Ha det fint videre i jula.

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig å tenke på at du har denne vakre planten/ busken i vinduskarmen! Takk for navnet, jeg trodde jeg hadde tatt bilde av navnelappen.. Jeg har bilder av den i blomst også :-) Veldig lekker! Lykke til med din plante! Og fortsatt god romjul til deg også Martin :-)

      Slett
  8. For en flott plass dere har värt på! Mine Hepatica har ingen knupper ennå så vidt jeg kan se. Jeg krysser fingrene for at jeg skal få se Helleborusene blomstre (de har knupper), men det spörs vel om det blir noen blomstring för til våren.
    Hamamelis står på önskelisten her:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her har flere av mine juleroser startet blomstringen og jeg krysser fingrene for at de ikke skall råtne av alt regnet som strømmer konstant ned fra himmelen. Bortsett fra i dag hvor solen skinte! Herlig :-) Klem!

      Slett
  9. Så koselig å reise=) Det er varmt her og, sånn ca 8 grader, og jeg regner med noe i hagen lokkes frem litt for tidlig!!! Veldig koselig å se alle de flotte bildene dine=) Kos dere resten av jula=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var deilig med litt sol :-) Vi var jo nesten avvendt.. Vi ligger nok alltid litt føre deg i hageløypen, men dette var veldig tidlig.. Takk for hyggelig kommentar og fortsatt fin romjul til deg også Vibeke!

      Slett
  10. Herlig Romjulshilsen fru Ranten! :-D
    jeg nyter bildene fra Teide og Lanzarote og lar meg rive med i begeistring over at dine Hamamelis og hepatica har begynt å sprette knopper. Her står min ene hamamelis (Intermedia "Magic Fire") så vidt kommet i knopp og jeg kan ikke si jeg har sett noen knopper på blåveisene heller. De sistnevnte er riktignok usedvanlig grønne for årstiden :-)
    Takk for alltid like hyggelige innlegg og bildeinspirasjon på bloggen din - og takk for dine rause og hyggelige kommentarer på min og andres blogger i året som har gått! Ja, jeg merker meg at du er en ivrig kommentator i bloggverdenen- og de er alltid like hyggelig lesning enten de er hos meg eller hos andre :-D
    Fortsatt riktig fin Romjul!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi fant kontrastene på øyen (Tenerife!) veldig besnærende, med badevær i den ene enden av skalaen og høyfjell i den andre :-) Kan virkelig anbefales! Jeg ble veldig lykkelig over endelig å få litt tid i hagen og enda bedre ble det med litt blomstring :-) Takk det samme Stein! Jeg setter veldig pris på dine alltid hyggelige kommentarer! God romjul til deg!

      Slett
  11. Hei.
    Så flott og eksotisk for meg med mørketid modus i kroppen, det gjør alltid godt med noen opplevelser og impulser utenfra.

    Flotte bilder, ha en fin kveld fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! ja vi har jo sittet her med skylaget i hårfestet og trengte en solfylt oppmuntring! Det fikk vi :-) God kveld i stuen!

      Slett
  12. Regnskogen, ja...
    Men blåveis alt?? Og smellvakker flue.
    Blomstringsproblemet løser du (jeg) ved å ha mange planter! Så har du blomstring fra advent og til påske omtrent :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi pleier å være tidlig med blåveisen, men dette var jo litt ekstra tidlig da.. Håper den setter seg på vent en stund til :-) Juleblomstene ja! Nå har hyasintene kommet i supersonisk hastighet og gleder oss med både vakre blomster og deilig duft :-) Jeg tror nok du er bedre enn meg på dette med eksotiske planter inne. Når det gjelder amaryllis har vi nøyd oss med den avskårne varianten i år.. Men jeg blir jo bitte litt misunnelig når jeg ser dine da :-)

      Slett
  13. Välkommen hem!!
    Borta bra men hemma helt oslagbart bäst enligt min mening.
    Önskar dej ett riktigt gott nytt år och ser fram mot att få se mer vackra bilder av dej.
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Borte bra men hjemme best! Helt klart :-) Tusen takk for hyggelig kommentar og jeg ønsker deg også alt godt for det nye hageåret! Vi sees i 2014!

      Slett
  14. Så flotte bilete du deler!

    God Romjul vidare :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Hyggelig at du kom innom og jeg sender deg også de aller beste ønsker for romjulen så vel som det nye hageåret som ligger foran oss!

      Slett
  15. Vackra bilder du bjuder på. Ha ett riktigt gott nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Gunilla! Jeg ønsker deg også et flott nytt år!

      Slett
  16. Such a beautiful series of photos! Absolutely amazing!

    SvarSlett
  17. What a beautiful series of images Ranten. It looks like you are having a wonderful holiday, I'm so happy for you. Thanks for sharing the love up-close with I Heart Macro… wishing you a very happy New Year:-)

    SvarSlett
  18. Thank you and a happy new year to you too!

    SvarSlett
  19. Fantastic captures. The fly is amazing with its reflections and details.

    SvarSlett