søndag 19. januar 2014

De gærne har det godt.


Så heter det i sangen og de Hagegale synger med. For vi skjønner jo at vi, sånn sett utenifra hagen, kan virke litt gale for folk flest? På den annen side kan vi kalle det en helt normal galskap?  For hardt fysisk arbeid og sprudlende kreativitet passer vel sammen som hånd i hanske. Og sper vi med 50% latskap og en dæsj med makelighet, ja så har vi en sånn passe god beskrivelse av Fru Ranten (…)

Lerketre/ Larix. Når julepynten våkner

Men så var det denne galskapen da. Som har fått Fru Ranten til å reise fra Bergen i Norge til Varberg i Sverige. Heldigvis så var vi 4, så føles galskapen ikke så påtrengende lenger (…) 




Takk for oss! Vi hadde det kjempehyggelig i godt hageselskap og fikk masse deilig hagepåfyll og en pangstart på Hageåret 2014!


Etter en liten evighet med regn og vind har overgartneren nå funnet det for godt å bytte pluss med minus. Kulde og vind dvs hufslig kaldt. Men det er bare å pakke seg inn og smette ut. For små undere er allerede på gang der ute! Første krokus ut i 2014 er Crocus rujanensis.

 Crocus rujanensis

Vakrest i januarhagen er selvfølgelig Trollhasselen. Ikke noe å krangle på det?

Hamamelis x intermedia 'Diane'


Helgegleder deler vi hos Vivi!

Hamamelis mollis Pallida

Eller er det kanskje Julerosen? Heldigvis så slipper de å konkurrere og kan få lov å stå sammen på hagepallens topp!

Helleborus niger

Små og store fugler kommer innom og vi prøver å by på litt for en hver smak. Ravnen er tilbake oppe i berget, og pussig nok så gir dette et snev av vårfornemmelser. Hum..

Dendrocopos major/ Flaggspett

Parus caeruleus/ Blåmeis


Kaldt kaldt kaldt



Vi deler hos Laura med "I Heart Macro Week 22"


Ny uke nye muligheter.

Corylus avellana/ Hassel

Kos deg!

46 kommentarer:

  1. Så koselig med hagepåfyll i januar! Jeg er bare så klar for vår og sommer nå=) Nydelige bilder fra hagen din, som alltid. Det er en glede å se bildene dine og lese de morsomme betraktningene dine=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var skikkelig deilig! Tusen takk for din hyggelige kommentar :-)

      Slett
  2. Hei Fru Ranten

    Nåda - man har været på trädgårdsfest - det kunne en anden nu også godt have fundet på:)
    Og Hannu Sarenström er jo inspirerende! - man kan spekulere på hvad en sådan kapacitet dog laver i "Trädgårdskampen"?

    Og Crocus rujanensis er rigtig godt fremme - mon ikke den Norske riviera slår os hernede igen i år?
    Vi får nok mindst en uge med frost - helt OK!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja kanskje du skulle vært der du også?! Husk at dette er et årlig treff! Hannu snakker på både inn- og utpust og var en opplevelse nesten uavhengig av hva han måtte finne på å snakke om :-) Veldig inspirerende! Ja ikke vet jeg, for jeg har ikke vært inne og kikket på programmet. men jeg skjønner at ekte hagenærder synes dette blir for lett?

      Crocus rujanensis kjøpte jeg av Ruksan sist år så jeg gleder meg til å se den i blomst :-) Det er skikkelig kaldt her også, men med kulden kommer finværet og kanskje litt solskinn?!

      Ha en deilig uke!

      Slett
  3. Börja året med en trädgårdsfest verkar trevligt!!
    Våren har tjuv startat hos dej ser jag.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja kjempekoselig! Utrolig nok så er det noen vårtegn der ute i hagen :-) Til tross for kulden.. God uke!

      Slett
  4. Hagegal, neeeii, det tror jeg ikke noe på, tjihiii.
    Høres ut som en kanonbra tur :-)
    Og du tar så flotte bilder og så mye vår som du har. Her er det snart en meter med snø.
    Ønsker deg en super uke!
    Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja man går jo litt i frø sånn innimellom :-D Takk for hyggelig kommentar! En meter snø, nei takk! God uke til deg også Tove!

      Slett
  5. Så du var i Varberg? Jeg hadde også veldig lyst til å dra dit, men denne gangen passet det ikke med resten av familiens kalender:-( Kan tenke meg at dere hadde det hyggelig der!

    Kombinasjonen snö og blomster er spesiell - og vakker!

    Önsker deg en fin ny uke! Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Neste år kanskje?! Veldig hyggelig :-) Ja det er noe magisk med blomster i snøen? God uke til deg også! Klem :-)

      Slett
  6. Flotte bilder fra hagen din.
    Nå er det bare å planlegge hagearbeidet. Gleder meg til det. men vinteren har mye å by på også.
    Kos deg masse.
    Fra Hilda

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ingen grunn til å vente! Og litt god virtuell haging kombinert med frøsåing.. ja så vips så er våren der! Fin uke til deg også!

      Slett
  7. Den reisen var åpenbart verd hver kilometer! Jeg var med i ånden:) Vakre øyeblikk i Rantenhagen en vinterdag også. Her har snøen tildekket det hele. Liker det jeg:) Ha en salig søndagskveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp :-) Vi gale har det godt! Vi skal jo ikke helt avskrive vinteren her heller riktig enda? Super uke til deg!

      Slett
  8. Så utrolig koselig med hagetur. Alltid flott å få ny inspirasjon og glede.
    Virkelig fine bilder, som alltid. Likte veldig godt de med boblene, ser i alle fall ut som det.
    Ønsker deg en fin ny uke. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er deilig med faglig påfyll på denne tiden av året! Luft i isen ja :-) God uke til deg også!

      Slett
  9. Åh, heldige deg! Hagefest i Sverige og Trollhassel + krokus i hagen! Det høres ut som en deilig start på året. De hagegale har det godt. Selv tar jeg meg den frihet å base i snøen som en liten unge. Jeg må jo ut å fotografere kan skjønne. Det er deilig det også :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig :-) Ja du har jo litt snø å base rundt i også! Ser herlig barnslig ut!

      Slett
  10. Ååå..dette måtte være kjempehyggelig!
    Og fine bøker du fikk med hjem:)
    Nydelig de is-bildene...og jeg tenkte jeg skulle ta noen idag...men kulden har tatt meg....sitter inne og fyrer isteden:))
    Fin ny uke:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt lettsindig hagelektyre er alltid kjekt! Det er iskaldt her også.. så vi fyrer godt i ovnen :-) Fin uke til deg også!

      Slett
  11. Snygga bilder allihopa! Jag gillar speciellt löven i isen. Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gunilla! God uke til deg med :-)

      Slett
  12. Det er ei fryd å lese og sjå innlegga dine !!
    Fin ny veke frå Anne-Mari

    SvarSlett
  13. Ja, vi har det godt ;-) Søren meg vårfornemmelser hos deg tross temporær kulde!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp :-) Men joda, det er skikkelig kaldt og surt ute..

      Slett
  14. Dejligt med nye inspirerende billeder fra Ranten haven :-)
    Spændende billeder af bladene under isen.
    Ha' det godt


    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gitte! Ja nå er det tid for nediset hage og istapper :-) Og egentlig helt utrolig at det er blomster å finne?! God uke!

      Slett
  15. Such lovely photos! I love all the variety of shots you shared with us.

    SvarSlett
  16. Lovely bird and flower pictures! I see your Helleborus niger it's already blooming!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helleborus niger has flourished for almost a month! Thanks for the nice Comment!

      Slett
  17. Et eller annet med blåmeisen (jeg skrev nesten blåveisen) gjorde at jeg stoppet mest opp ved den.
    Komponeringen av bildet antagelig. Flott i allefall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Men det har vi også :-) Blåveis.. Men bare i knopp. Det er en veldig kald og klar luft nå og jeg liker vinterlyset :-) Fargene blir annerledes enn om sommeren?

      Slett
  18. Så fint å komme sammen i januar og snakke hage, vi nærmer oss sakte til den gode tiden.

    Så fine bilder og det ser nesten ut som vår hos deg.

    God ny uke fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette var en pangstart! Og som du sier, vi har alt det gode foran oss :-) Litt vårlig er det faktisk, selv om det er minusgrader.. God ny uke!

      Slett
  19. Så kjekt med et inspirerende avbrekk nå på mørkeste vinteren! Heldigvis går det mot lysere tider.
    Flotte fuglebilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag var det enda lyst når jeg kom hjem fra jobben :-) Litt mere hver dag?!

      Slett
  20. Helledussen for noen vårtegn det er hos deg! Litt snø tåler vel plantene dine, for hos deg blir det vel aldri veldig kaldt?
    Nydelige bilder som alltid!

    Ha en fin uke, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror vi skal tåle litt snø ja :-) Det er verre med lang barfrost, men vi er optimister! God ny uke!

      Slett
  21. Så gøy å reise på tur da !
    Og nydelige bilder du deler med oss !
    Ha en fin uke
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Åshild! God uke til deg også!

      Slett
  22. Må trekke på smilebåndet når jeg kommer inn hit,- og det er deilig på en hustrig kveld som i kveld!
    Fin uke til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Monica og god uke til deg også!

      Slett
  23. Hyggelig at dere hadde en fin tur! Å se bilde av krokus i knopp gjør at man skjønner at det er en vår på tur, selv om det ikke virker sånn her akkurat nå. Kulda har virkelig satt seg her nå :-(
    PS. Bloggen min er oppdatert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var koselig med hagetur i januar :-) Vi synes det er kaldt her ovså, men jeg skjønner jo at alt er relativt. Også kulde :-) Ser det spirer hos deg! NB! Jeg gikk på en skikkelig rhododendronsmell B-) Blir spennende å se hva jeg får!

      Slett