søndag 5. januar 2014

Ja vi tar imot hagebesøk.


Du synes kanskje det er en pussig tid for å annonsere nettopp dette? Vi holder oss til førevarprinsippet kan man vel si? Men utløsende årsak er at hagesiden Hagegal ønsker å lage en oversikt over, ja nettopp! Besøkshager.


"På en hylle, med fjellet i ryggen og havet for våre føtter dyrker vi hagelivets gleder med stor iver og inderlighet. Ekte kjærlighet. Livslang. Vi dyrker planter og trær ut fra føleser. Vi sirkler våre interesser rundt hagens akse og gleder oss over (nesten) alle dens innvånere, stort og smått. Høyt og lavt. Fugler og innsekter. Himmel og hav. Og så dykker vi ned, stuper inn og sniker oss tett på med og uten kamera."


Sånn presenterer vi oss her på bloggen, og synes i grunnen dette beskriver virkeligheten ganske presist. Ønsker du å se nærmere på hva vi beskjeftiger oss med i hagen? Ja så anbefaler jeg egentlig at du kikker gjennom bloggen for her finner du bilder og beskrivelser av hele hagesesongen. Her på Vestlandet varer den vel jevnt over hele året?

Helleborus niger

Hagen ligger et steinkast unna sjøen. Man tager en stein og slipper den ned, sånn ca. 35 meter… Vi er hektet på tidligblomstrende blomsterløk, spennende trær og busker og vi er alltid åpen for nye diller! I hagen har vi stort sett noe som blomstrer gjennom hele året.


Vi synes det er veldig hyggelig med hagebesøk. Så langt har gjestene stort sett vært medlemmer i det lokale hagelaget eller gjester fra andre steder i landet.

Neida, hagen er ikke striglet til en hver tid. Tvert i mot så bruker jeg ofte like mye tid til å nyte som å yte. Dette er en hage under oppbygging og vi liker å tenke at vi har en tomt med stort potensiale. Og det skal sies. Vi er utrolig glad i hagen vår!


Om du er interessert i å komme innom kan du legge igjen en beskjed her på bloggen så vil jeg ta kontakt tilbake.

Jeg vil nok si at vi har en vårhage og at nettopp våren er en velegnet tid å gjeste Rantenhagen. Vi er en gjeng i Bergen som treffes med ujevne mellomrom og neste gang blir det nettopp, ja et vårtreff hos oss. Dette blir annonsert på Hagegal når den tid kommer, og kanskje kan jeg legge ut en invitasjon her også?

Du er i alle fall hjertelig velkommen!

 Helleborus sp

Helgens store glede er at julerosene blomstrer i hagen! 

Helgegleder deler vi hos Vivi!


God ny uke!

28 kommentarer:

  1. Godt nytt år!!

    Så vakkert alt du deler :-)

    Nattaklem

    SvarSlett
  2. Flott med blomster midt på vinteren ja.
    De prikkete julerosene er senere hos meg, men de hvite står i full blomst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sånn er det her også. De prikkete pleier ikke å være så tidlig ute med blomstringen. Men det har jo vært veldig mildt her i hele høst og så langt inn i vinteren. Det er egentlig bare deilig :-)

      Slett
  3. Så flott at du har en besøkshage. Nå er ikke jeg ofte på din kant av landet, men skulle muligheten by seg så ville jeg nok sporenstreks tatt kontakt på bloggen din!
    Ha en fin ny uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er jo ikke redd for at vi akkurat blir nedrent :-) På sommeren så har jo de fleste enten ferie eller de har nok med egen hage. Hagen ligger ellers kronglete til og med vanskelig tilkomst så det legger noen begrensninger. Men om noen skulle fare forbi å ønske å ta en kaffe i hagen så er det jo alltid hyggelig?!

      Slett
  4. Ååå, det hadde vært en opplevelse å møte deg og hagen din :) Om jeg farer å dine kanter tar jeg kontakt sporenstreks. Godt nytt år til Rantenhagen med fam.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å gi beskjed! Hadde vært hyggelig :-)

      Slett
  5. Ekte hageglede lyser lang vei. Takk for invitasjon. Jeg legger deg til besøkslista mi, sammen med andre ønsker..nydelige Helleborus forresten.

    SvarSlett
  6. Ja, det hadde nok vært en opplevelse å se din hage. Skulle jeg være på dine kanter så tar jeg kontakt på forhånd. Jeg har bare vært i Bergen en gang, og det var på forumstreffet i 2006.

    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det Forumtreffet var jeg jo med å arrangere :-) Du og du hvor tiden flyr! Det var jo ellers veldig hyggelig å få så mange hageinteresserte til egen by :-) Når det er så lenge siden så er det el kanskje på tide å ta en ny tur?!

      Slett
  7. Hei fru Ranten

    Det er da en rigtig fin ide med åben have - du har jo også rigtig meget at vise - planter man ikke ser allesteder:)
    Og en udsigt som er ret unik - ihvertilfælde for os danskere:)

    En dejlig uge til dig med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her er jo hageinteresserte alltid velkommen, enten det som nå er annonsert eller i det store og det hele. Det er vel sånn at utsikten er det beste med hele hagen :-) Den slår aldri feil! Ha en deilig uke Karsten!

      Slett
  8. Hei fru Ranten. Så hyggelig med åpen have hos dere! :-) Jeg kunne godt tenke meg å stikke innom en gang jeg er i Bergen :-) Håper du får mange hyggelige besøkende, for den hagen deres virker jo som rene skattekisten å titte på! :-D
    Ha en fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du er vel litt rundt på farten? Det er jo ellers mye annet fint å se i Bergen :-)

      Slett
  9. Nydelige juleroser du har i blomst nå. Det hadde vært super hyggelig å kunne besøke hagen din, men så var det denne avstanden da:)
    Flott helgeglede, og takk for at du delte. Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er nok oftere på Østlandet enn de fleste Østlendinger er på Vestlandet :-) Jeg ender som regel opp på Hedemarken :-)

      Slett
  10. Jeg skulle veldig gjerne besøkt hagen din, men du bor vel litt langt unna, dessverre!!! Håper du får mye besøk=) Fantastisk at du åpner hagen din=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan vel si det sånn at alle høydepunktene blir å finne her på bloggen. Og da slipper du unna ugress og rot :-) Ønsker deg en flott ny uke Vibeke!

      Slett
  11. Nyyyydelige helleborus!!
    Så herlig å kunne vandre rundt i ditt hageparadis....som andre sier,så er avstanden et hinder også for meg...men en vet jo aldri:))
    Ønsker en fin ny uke:)

    SvarSlett
  12. Nei plutselig så kan du stå der på trappen :-) En vakker dag!

    SvarSlett
  13. Nydelige juleroser! Ser at det meldes kaldere i slutten av helgen, så spørs det hvor lenge det varer.
    Det er alltid mye inspirasjon å hente i andres hager, og spesielt mye spennende å se på i din hage. Du skal ikke se bort fra at jeg dukker opp en gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg den kulden kan jeg klare meg uten, sånn bortsett fra at den duger til stratifisering og sneglebegrensing.. Kanskje du kan komme med Bergensgjengen?! Jeg skal si i fra :-) Det blir jo ikke med det aller første..

      Slett
  14. Du store vide allverden! Jeg mister nesten ord..såå fine motiv og hvilken mengde av dem! Beundrer at du er rede for å åpne din hage, men jeg kommer meg heller ikke avgårde. Men jeg vil prøve å følge bloggen din og hjertelig velkommen til min..på trivelitravel. Ha det godt.
    Mvh Eli.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så hyggelig at du kom innom :-) Flott blogg du hadde også!

      Slett
  15. Det var inderlig fint å kikke innom Rantenhagen igjen:) Riktig godt nytt år. Dere er, som hagefolk flest, rause som åpner hagedøren for besøk. Dere kommer nok til å bli flittig besøkt. Er jeg en vårtur hjemme i Bergen, så melder jeg min ankomst:) Nydelige og nære bilder som vanlig!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde jo vært kjempekoselig :-)

      Slett