søndag 9. februar 2014

Impulsivt eller lenge planlagt?


Fruen i hagen har lenge lurt på om det ikke snart var tiden. For å ta det inn over seg at man bor midt i trivselsområdet for Rhododendron. Mange er de som har lurt på hvorfor denne busken stort sett har glimret med sitt fravær i Rantenhagen. Men nå var tiden der! Til aksjon skrider hun! Fru Ranten.

Scilla bifolia taurica

Første skrittet på Rhododendronveien var å gasse seg med listen til Ole Jonny Larsen. Hemningsløst! Kan man vel si. Det er bare å håpe at han ikke har alt på bestillingen (…) Og listen? Jo den fikk hun fra en hagevenn i det kalde Nord. Takk Viggo (?) Man kan da motstå alt utenom fristelser? Og se hva dette har ført med seg!


Vi deler hos Laura med "I Heart Macro Week 22"

Iris reticulata Sheila Ann Germany

Blank som hun er på området. Fru Ranten. Så har fornuften viftet med hvitt flagg der ute i hagen! Halloen! Hoier den og da var det jo bare å gjøre noe med det. Fruen skred til verket!

Crocus chrysanthus Snow Bunting

Først var det innmelding i Arboretets venner, venneforeningen til Arboretet og Botanisk hage,Milde. Her kan man hente kunnskap i bøtter og spann! I sitt eget nærområde!


Bildene tatt i Arboretet på Milde 13 juni 2013 kan muligens gi en liten pekepinn? På Rantenhagen anno 2030? Joda, vi er både tålmodig og optimister (…)


Neste skritt på kunnskapens sti var ikke en tur inn i Edens hagen. Neida. Det var innmelding i Den norske Rhododendron forening. Her kan man hente kunnskap fra viderekommende innen faget! Jippi! Nå kan vi gå Rhododendronvåren trygt i møte. Kom mai du skjønne milde!


Her er flere som snuser på våren. Hvem er jeg? Venn eller fiende?!


Som du ser av bildene skrider vi sakte men sikkert mot noe som ligner mistenkelig på vår? Deilige 10 varme grader gir fuglesang og knoppsprett!


Helgegleder deler vi hos Vivi!


Husk at vi har Giveaway!



En skikkelig fin dag.


Hamamelis x intermedia 'Diane' 


Nå er vi klar for den nye uken!



54 kommentarer:

  1. Ja, det var sannelig på tide, vil noen kanskje si ;). Du gjør det i alle fall grundig, her er det ingen tilfeldigheter skjønner jeg. Det er nok mye kunnskap å hente i Rhododendronforeningen.
    Det er fremdeles tele i bakken hos meg, til tross for mildværet.

    SvarSlett
    Svar
    1. He he.. Joda, men bedre seint enn aldri ;-) Det er tele her også, og helt vår er det nok ikke riktig enda?

      Slett
  2. 10 grader og spiring??

    Jeg bor jo virkelig på helt feil plass. Og så ergelig at jeg ikke kan flytte verken landskap, familie, skole eller jobb til ditt klima. Skikkelig misunnelig skal jeg innrømme at jeg er, her jeg sitter og ser ut på nok en runde med heftig snøvær, og med allerede en meter med snø til å dekke over hele hagn.

    Men - misunnelse til tross, så er jeg glad for å se spiringen hos dere andre. Det vil jo komme tilsvarende her hos oss om ikke så altfor lenge, og det er greit å bli mint på hvordan våren ser ut, når alt her er hvitt.

    Lykke til med Rhododendronhage. Jeg må visst skaffe meg flere jeg også, etter staudeklubbens inspirasjonsdag forrige helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan! Du kommer vel sterkt etter når våren først kommer?! Jeg hadde veeeeldig lyst til ta turen over fjellet for å hente litt inspirasjon :-)

      Slett
  3. Så långt ni har kommit med våren redan! Vi får nog vänta flera månader ännu.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg regner med at vinter og vår kommer til å veksle fram og tilbake en god stund enda :-))

      Slett
  4. Så spennende med nye planter i hagen. Jeg er helt sikker på at dere kan få det meste til å trives. Som ALLTID, utrolig fine bilder=) Ønsker dere ei flott ny uke=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har jo noen rhododendron fra før, men ikke de store mengdene :-) Gleder meg til det kommer pakke fra Ålesund til våren! God ny uke til deg også Vibeke!

      Slett
  5. Da er det bare å glede seg til vi Åsane-folk ikke lenger trenger å dra til andre siden av byen for å beskue Rododendron i lange baner:):)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi går høyt ut! He he.. Jeg tror nok det er mange som har mere å by på på dette området enn oss, men vi må jo begynne ett sted?!

      Slett
  6. Fine bilder du har! Lykke til med rhododendronplantene :) Jeg skal titte innom å se hvordan det går

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-)) Det må di gjøre, kommme innom!

      Slett
  7. Hei Fru Ranten

    Super fin idé!
    Og med inspiration fra Milde, det bliver fantastiskt!
    Starter du fra frø, eller får du små færdige planter fra Ole Jonny Larsen?
    Det bliver spændende at følge:)

    Din Crocus chrysanthus laver da nok endnu en rekord - imponerende!

    Ha en dejlig aften!


    SvarSlett
    Svar
    1. Denne gangen har jeg bestilt planter ;-)) Frøsåingen får jeg ta til neste høst? Jeg har jo alltid tenkt at rhododendron har jo alle i Bergen, så det trenger ikke jeg.. Heldigvis så er det lov å ombestemme seg! Og så er det jo mange i omegnen som har stor kompetanse på området :-)) Ha en deilig aften!

      Slett
  8. FOR et arboret !...de fargene da...:)..og så herlig med de første løkblomstene som stikker opp!
    Så noen i bedet idag jeg og...tror jeg skal gå en bedre runde i morgen å kikke:)
    Fin søndag til deg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi kan nok bare drømme om en slik blomstring hrr i hagen. I alle fall på de første 20 årene :-)) Men litt etter litt?! God ny uke til deg!

      Slett
  9. Så herleg igjen!
    Blir veldig flott med Rhododendronhage.

    Fin ny veke til deg og resten av gjengen i Rantenhagen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her er det mye spennende for en vestlandshage :-) Så får vi bare ta tiden til hjelp ;-)) God ny uke til deg også!

      Slett
  10. Man skal gå "all in" - sånt kan vi hagenerder like:-)

    Jeg har prövd å kontakte Ole Jonny i desember for jeg vil gjerne kjöpe boken hans, men han har ikke svart. Etter å ha lest innlegget ditt sendte jeg en ny mail, for også her i gården er Rhododendron-kunnskapene ringe, men törsten etter kunnskap stor:-)

    Skal bli spennende å fölge Rhododendronhagen din!

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Vi går på med stor iver :-) En diille er unnfanget?! Jeg mener å ha lest at boken er utsolgt fra forlag? Klem!

      Slett
  11. Det tok en liten evighet å få lastet ned innlegget ditt fra min kant av verden.
    Men rhodoer og Rantehagen høres helt rett ut :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Som hånd i hanske?! Fortsatt god ferie!

      Slett
  12. Hei. Jeg hadde Rhododendron dilla for noen år siden, men den gikk over til fordel av andre diller. Skjønner veldig godt at du er fasinert av dem.

    Blomstrende og fin helgeglede. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi kommer nok ikke til å fylle opp hele hagen, men vi har god plass så :-))

      Slett
  13. Når vi bor på vestlandet er Rhododendron nesten et must :) Vi har et lite utvalg og det er plass til flere. Skal bli spennende å følge med :) Fin uke fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke hatt fokus den veien, for å si det slik, men nå der imot! Vi kommer sent men godt!

      Slett
  14. Beautiful photos, the flowers look like sculptures.

    SvarSlett
  15. Gorgeous photos....I don' have a green thumb, but I so admire those who do. Here is mine Peace and Pearls

    SvarSlett
  16. Herlige bilder! Jeg får helt vårfornemmelser av å se på bildene dine. Velkommen etter i rhodoverden ;-)
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-)) Vi kommer ruslende etter alle andre :-) God ny uke!

      Slett
  17. Beautiful beginnings! Thanks for sharing the love up-close with I Heart Macro:-)

    SvarSlett
  18. Jeg gleder meg til å følge Rhododendronens inntogsmarsj i Rantenhagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tatataratata! Her kommer vi! Endelig inn i det gode rhododendronselskap!

      Slett
  19. Bare hyggelig å kunne hjelpe med en ny dille :-)
    Kommer innom om ca 20 år for å se på resultatet! Og, for å ikke glemme det, Ole Jonny kommer med en ny liste til høsten.............

    SvarSlett
    Svar
    1. :-)) Ja takk for den du B-)) Høstliste sier du?! Vi får da håpe at du ikke venter så lenge før du kommer på besøk igjen!

      Slett
  20. Det bliver spændede, her hvor jeg bor var allerede flere en gammeldags mørkerød ( 2 små nærmest træer ) og 2 kæmpe store lilla, jeg bor osse i rhododendron land på heden i Danmark.. der er mange spændede og osse nogle ganske lave, så der skal nok være nogen der passer i Rante haven osse, jeg kan nu bedst lide min azalea som har den skønneste orange gule farve.. den får du nok se på min blog til sommer - dejlige forårs billeder med løg og vinter gækker - ja vi har + 5 C og vintergækkerne er osse dukket op idag - skønt er det Våren - ha det godt

    SvarSlett
    Svar
    1. Her sto det også noen gamle busker fra tidligere eiere, en var mørk rød. Denne har dessverre gått ut men en annen mere vanlif storvokst lilla har klart seg fint :-) Jeg har bestilt både av den småvokste sorten og av de store, men alle kommer som småplanter ut på våren en gang. Det blir spennende! Gleder meg til å se dine også!

      Slett
  21. Blir spennende å se hvordan det blir til slutt.
    Flotte bilder med morsom tekst.
    Ååååå jeg må bare ha litt vinter til før våren setter inn....
    Men ser jo at våren er på vei.
    Fra Hilda

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi må nok belage oss på flere vinterlige gleder vi også :-)) Det er jo deilig å spre våren litt utover?! Så lenge vi ser at det går rette veien :-))

      Slett
  22. Hei! Imponert over alt her på bloggen din jeg..har lagt meg til som følger nå og ser fram til å følge med her videre.
    Lykke til og ha det godt! Hilsen Eli.

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen! Kjempekoselig at du vil følge oss videre :-)

      Slett
  23. Diller er gøy og din dille blir sikkert vakker også.
    Nydelige vårblomster, god kveld fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi må ha noen diller å kose oss med?! Ha noen hovedfokus å sysle med! Alt vel til deg!

      Slett
  24. Sååå mycket vår hos dig. Hoppas vintern är förbi för detta året men man vet ju aldrig.
    Fortsatt trevlig vecka!
    Birgitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tiden nå og de neste månedene framover er alltid ustabil men det går nå helst bra der jte i hagen. For sånn er det jo hver vår? God uke til deg også!

      Slett
  25. En liten fråga. Vad har du för objektiv till din kamera för att ta alla dessa fina fågelfoton?
    Birgitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Til fuglebilder bruker jeg Hr Ranten sitt kamera, et Nikon D300 med 200mm linse (i hovedsak) Dette er i utgangspunktet alt for tungt å håndtere uten stativ, men jeg velger likevel å ta bilder uten. Føler selv at jeg er friere når kamera er håndholdt. Småfuglene på foringsbrettet kan jeg med stor tålmodighet komme ganske tett innpå. Fugler i luften er vanskeligere. Jeg prøver å følge dem fra de begynner å nærme seg sånn at jeg hele tiden har dem i fokus. God lys er jo som ellers fotografens beste venn!? Og ellers, jeg er jo bare en glad amatør :-))

      Slett
  26. Du verden - det er jo skikkelig vår hos deg. Ingen spirer ennå å se i Eplehagen, men det er greit nok det også :) Det høres ut til at du går grunding til verks når du satser på Rododendron - gledes til å se resultatene :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi går høyt ut og håper det ikke ender med et skikkelig mageplask ;-)) Med all den responsen jeg har fått her og nå så kjenner jeg jo at dette ikke er noe jeg kan ta lett på?! He he! Det blir helt sikker både morsomt og spennende! Og du, her laver snøen ned i dag! Ikke nok med det, den blir liggende også.. Iiik!

      Slett