tirsdag 25. februar 2014

Når enden er god er allting godt.


En sånn dag. Dagen i dag. Hvor en influensasyk Hr Ranten har fraktet en enda sykere katt til Dr Dyregod. Hvor skulle dette ende? I kattehimmelen eller trygt tilbake i Rantenhagen? Og her ble det ikke tatt lett på ting. Det kan jeg si. Lille Lutten fikk kontrastvæske gjennom hele kanalen om man kan si det slik. Tarmslyng? Ufo i magen?

Scilla bifolia taurica

Og sånn har hun engstet seg. Fru Ranten. Gjennom arbeidsdagen og hjem i Rantenhagen. Trøstet seg litt med milde grader og våryr hage. Sånn for å få et positivt fokus.


Crocus etruscus Zwanenburg


Og så kom telefonen vi ventet på. Det ble heldigvis ikke kattehimmelen denne gangen. Lutten har kommet hjem og med litt medisin skal han bli så godt som ny! Puh!

Hepatica transsilvanica

Iris reticulata Sheila Ann Germany


Notiophilus biguttatus, løpebille

Og som du ser har det skjedd ting der ute i Rantenhagen! Små undere har funnet sted i ly av gråvær og regn. Er det varmegradene som har fristet hagens vårblomster fram fra vinterdvalen? For solen har jo vært i eksil i lengere tid (..) I Afrika kanskje?

Crocus tommasinianus

Crocus x jessopiae



Har du vår i hagen din? Om ikke så får du noen trøstebilder her. Sånn for å, om ikke annet, å få en et virtuelt gjensyn med vårhagen. Som vi lengter etter alle sammen.

Leucojum sp


Chrysopidae, gulløye

Iris reticulata Katherine Hodgkin

Jeg drister meg til å ønske god vår!


Helleborus sp

34 kommentarer:

  1. Berre nydeleg!!
    Og vårfølelsen kom virkeleg.

    Så godt at pusen kom heim igjen.

    Fin veke vidare :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-) Ja det var nå godt få han hel hjem :-)) Nå er han i full fart igjen så medisinen hjalp fort!

      Slett
  2. Ai,ai, våren er i full gang på Vestlandet ser jeg! Dyrleger er gode å ha, og nå kan du sikkert sove godt i natt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skremmende mye vår nå ja :-)) Alt vel med Lutten Og Hr Ranten :-D Begge se ut til å være feberfrie!

      Slett
  3. Nydelige bilder du deler med oss :) Du har litt av en våryr hage! Helt fantastisk herlig innlegg. Definitivt vår hos deg midt i vinterferien :) Enda godt turen til dyredoktoren endte bra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er et herlig skue og trøsten får være at disse er ganske tøffe og sannsynligvis tåler et lite tilbakefall, dvs litt mer vinter. For det må vi vel regne med? Lutten har fått medisin og er i fin form!

      Slett
  4. Flotte vårbilder! Godt det gikk bra med Lutten!

    SvarSlett
  5. Flott at det gjekk bra med pusen.
    Og bilda dine er til å få vårfornemmelse av.
    Det er ekstra lunt og godt i Rantenhagen :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke veldig lunt i Rantenhagen sånn i sin helhet, men det har jo vært mildt da, selv om det har styrtregnet og blåst sidelengs.. Klem :-))

      Slett
  6. Så godt at Lutten kom hjem igjen! Jeg vet alt om hvor vondt det er når de blir syke og ikke kommer hjem igjen...
    Nydelige bilder fra alle vårblomstene hos deg. Nei, det er ikke vår her enda, men det smelter mye hver dag nå. Så det er håp om vår her også en gang...
    Jeg nyter dine blomster i mens :-)

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, vi har jo levert noen som ikke har blitt med hjem også.. Men heldigvis så gikk det bra denne gangen :-))

      Slett
  7. Reticulataen minnet meg på at det er veldig mye jeg skulle hatt i hagen. Flott er de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg får aldri nok I reticulata i hagen og planter nye hvert år og over alt i hagen. Grusbed eller skogbunn- de vokser like godt. Ikke er det sol helle =) Og det finnes utrolig mange forskjellige!

      Slett
  8. Åååå, du og du, så mye lekre vårblomster og vårdyr (insekter er det vel). Det gir håp til en frossen fjellboer. God bedring til både hr ranten og ikke minst lutten, så godt det gikk bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Løpebille og gulløye :-)) Begge pasientene er på bedringens vei!

      Slett
  9. Hei fru Ranten

    Sikken noget med en syg Hr Ranten - og katten ja!
    Men med alle disse Crocus må man da blive i godt humør!
    Man skulle tro at Crocus er karaktersart for Rantehaven:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du skjønner jeg har litt å stri med :-))) Ja det hjalp helt klart på humøret! ja nå var det mange forskjellige crocus på vei opp. Litt sol så blir det vakkert! Ha en deilig aften!

      Slett
  10. Hej, hej!
    Den tredje bilden nerifrån är så fin! Den vackra, älvaliknande insekten är som en sagofigur!. /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er Chrysopidae, eller gulløyer som den heter på norsk. Et rovdyr som er en god venn i hagen fordi den spiser andre insekter som gjør skade. Denne hadde forvillet seg inn i kjelleren men fikk slippe ut igjen. Håper den finner et sted å søke ly til den ordentlige våren kommer :-)) Et veldig vakkert insekt!

      Slett
  11. Så utrolig artig at du har så mange fine blomster i hagen=) Gleder meg virkelig til mine vårblomster dukker opp=) Så fint at katten slapp unna kattehimmelen=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vet, en blomst her og en blomst der..! Ikke så verst temperatur hos deg heller?! Vi slapp heldigvis med skrekken denne gangen :-))

      Slett
  12. Deilige bilder du viser! Her har ikke våren kommet like langt som hos dere, men vi koser oss med spirer både her og der. Når jeg ser Iris-bildene dine skjönner jeg at jeg må sette flere Iris-löker til hösten.......mange flere:-)
    God bedring til mann og katt!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det viktigste er at vi er på rett vei?! Og det er vi jo helt klart :-)) Klem!

      Slett
  13. Jeg får vår-krible-kløe når jeg ser på bildene dine, så flott.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå mangler vi bare litt sol :-))

      Slett
  14. Sååå..langt våren er kommet hos deg...jeg ser bare i tuppen på de første bladene...
    Og stakkars Lutten...godt han fikk medesin og blir bra igjen:)
    Nyyydelige bilder som får meg til å smile over det hele:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du henter oss nok snart inn igjen tenker jeg ;-)) Lutten er i full vigør igjen! Vi slapp med skrekken :-)

      Slett
  15. Så godt det gikk bra med Lutten! Så flotte bilder av vårblomster. Her er det mange skudd men ikke blomster ennå.... Trøster meg med dine bilder så lenge og håper på tidlig vår :-). Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja når enden er god :-)) Da er du på vei mot våren du også! Alle hjerter gleder seg :-)) God helg til deg også!

      Slett
  16. Fantastiske billeder af forårsblomster i Ranten haven - specielt dem af krokos etruscus Zwanenburg. :-)

    SvarSlett
  17. Ja den crocusen er skikkelig lekker!

    SvarSlett
  18. Ja go vår - og hvor var det godt katten klarede det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er rat med det, hvor glad man kan bli i sine husdyr :-)) han er ikke så gammel så vi håper han skal bo i Rantenhagen i mange år enda :-)) God vår til deg også!

      Slett