onsdag 12. februar 2014

Ryktet har nådd hagen!


Noen må ha sladret? Når først en løk har fått høre det, ja da sprer ryktet seg som løkringer i vannet! Så måtte vi jo berolige hagens innvånere om at neida, nye diller skal ikke gå på bekostning av tidligere kjærlighetsforhold! Alle får bli! Ingen grunn til panikk der ute!

Crocus chrysanthus Snow Bunting

Iris reticulata Sheila Ann Germany

Scilla bifolia taurica

Og så må vi jo takke for all den hyggelige responsen vi fikk på siste innlegg! Nesten så prestasjonsangsten kom krypende inn fra havet som skodden en kald vårdag (…) Neida, spøk til side.. Vi begynner som vanlig i den ene enden og jobber oss ad diverse omveier mot et mulig mål en gang i uoverskuelig framtid! Sånn som vi pleier (…)


For det siste vi ønsker er jo å stresse i hagen? Dette vårt eget paradis på jorden, i jorden og med jorden. Amen. Her skal ting få ta akkurat den tiden det trenger. Og det gjør det jo som regel. Tar litt tid.


Et midlertidig tilbakeslag for våren har inntruffet i dag. Det kom i form av store tunge våte flak av, ja nettopp.. Snø! Vi velger å holde fokuset på det våte…  Dvs et forbigående værfenomen? Og vann er jo ellers veldig vakkert, sånn i seg selv?


Men vi tar det været vi får vel i mot, så får vi jo alltid en god start på dagen?!


Du også?



Kom å bli med på Giveaway


Galanthus nivalis flore pleno

22 kommentarer:

  1. Hei Fru Ranten
    Imponerende er det!
    Har ikke set nogen reticulata iris så langt her i Danmark
    Så det er ikke kun i OL Norge er foran:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må si det som det er, at disse løkene vokser i et opphøyd grusbed som ligger sydvendt. Dvs at de har gode forhold og når man legger til en forholdsvis mild vinter, ja da blir det tidlig blomstring :-) ha en deilig torsdag!

      Slett
  2. Oi, har du fått så mange løk i hagen? Så utrolig gøy=) Jeg gleder meg veldig til mine dukker opp=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Iris reticulata er et must for vårhagen :-)

      Slett
  3. Jøss kor langt våren har kome hos deg. Så mykje som spirer og snart blomstra. Fint å sjå alle bilda dine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går litt i rykk og napp med våren her også, men iris reticulata er trofast og tåler det meste :-))

      Slett
  4. Jeg blir helt matt av å se dine vårblomster! Tenk å se sånne blomster nå. Her er det bare masse snø. Får håpe du ikke får flere hvite filler i luften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hender vi er skikkelig missunnelig på akkurat det snedekket.. Når barfrosten har herjet en stund. Men akkurat nå er snøen ikke noe savn :-))

      Slett
  5. Vildt flot forårsagtigt og meget tidligt. Det er helt sikkert i det lune hjørne af Norge, du bor :)

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er deilig med vårtegnene :-) De vokser i opphøyde grusbed og er sydvendt så vilkårene er de beste :-)) Tomten vår er på ingen måte lun, men akkurat dette bedet ligger litt skjermet til.

      Slett
  6. Herlig med vårblomstring i februar! Har sett en hestehov med gule knopper i dag i en nabohage, så våren er på vei her også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hestehov er jo et veldig koselig vårtegn :-))

      Slett
  7. Nå oppdager jeg jo at det er mange innlegg siden jeg var innom hagen deres,- men er nå oppdatert på alle små og store "nyheter", og som alltid flotte bilder, servert av fru Ranten!
    Ser også bilder fra Milde og Arboretet,- artig... der har jeg tråkket mine barndomssko, og savner stedet den dag i dag!
    Ha en fin ettermiddag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig Monica :-)) Ja jeg var på Milde med en hagevenn fra det kalde Nord og vi hadde en flott dag med mye vakker blomstring :-)

      Slett
  8. Wow - each shot is a work of art!

    SvarSlett
  9. Det var velkomment med noen vårtegn i dag! Jeg har holdt meg inne og fyrt i ovnen og sett ut på regn og sluddbyger som kommer omtrent vannrett på stuevinduet i sør.

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg så regnet klumpet seg mistenkelig i ettermiddag men nå er vi tilbake til grått og vått. Ekte Bergens vær for å si det slik :-)) Som du sier, sidelengs regnvær..

      Slett
  10. Det är alltid underhållande att titta in till dej!!
    Om du har vägarna förbi Stockholm i sommar får du gärna 'titta in'
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mariana og takk det samme :-) Koselig å vite, at om vi skal den veien, ja så er vi velkommen! En vakker sommerdag tar vi deg på ordet! Klem

      Slett
  11. Jeg lurer på om Bergens-været har kommet til Oslo for å bli...Vi har kun fått vannet - ikke vårtegnene for å si det sånn. Jaja, været og våren blir til i marsjen tenker jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Husk at i Bergen er været ikke bare synonymt med regn! Men selvfølgelig er det våte element et innslag i mildere vintre Ok- i resten av året også ;-)) Man får nok ikke det ene uten det andre?

      Slett