lørdag 22. mars 2014

En dag med kontraster…


Det ligger vel i vårens natur? Det ene øyeblikket har vi 10 varme grader og vi aner muligheten for et solstreif. Det neste øyeblikket har temperaturen sunket med 7 grader og det snør trollkjerringer der ute. Våren er en forundringspakke av det nervepirrende slaget! Hvilket vær får vi dag? Eller i morgen?

Helleborus hybrid

Sånn sett må våren ganske enkelt tas på sparket? Små solglimt må nytes der og da, og det til fulle! Neste øyeblikk er det piskende hagel som jager fruen innomhus fortere enn svint med kamera, sitteunderlag og kaffekoppen på slep. Hoi hvor det går!

Puschkinia scilloides


Vi deler Vårtegn 2014 hos Elin med bloggen "I hagen ved skauen"


Det er noe besynderlig med dette været? Du har kanskje lagt merke til det du også? At godværet på værmeldingen liksom skyves foran oss. Vi sitter der på en torsdag og ser solen gylle på fredagen! Herlig tenker vi, nå skal det bli en panghelg! Og hva skjer? Jo når fredagen nærmer seg så har jammen solen rykket 2 dager frem i tid.. Men vi er jo optimister og gleder oss umiddelbart til en solrik søndag. Og hva skjer? Jo på lørdag så har solen flyttet seg helt frem til mandag?! Går det ann?!

Saxifraga jenkinsae


Vi deler Helgegleder hos Vivi.


Men hvordan dette nå har seg så ligger det, om ikke annet, så en solfylt uke framfor oss. Da gjelder det å stå tidlig opp, gjøre jobben for så sprinte hjem i den solfylte hagen (..) Vel, tiden vil vise?

Erythronium dens-canis ssp. niveum

Men med kortreist hagelykke rett utenfor døren har helgen alltid mye godt å by på? Se bare her hva fruen har funnet på en lørdag!

 Hepatica nobilis Red

Corydalis

Shortia uniflora var kantoensis

Og dette ligner jo mistenkelig på det som kalles vår. Til tross for snøen som lavet ned en time før bildene ble tatt (..)


Ha en strålende helg med eller uten sol på!



42 kommentarer:

  1. Ja denne våren er helt sprø !! ;)
    Her har det blåst stikke og strå, tordnet og snøet i dag,
    og plutselig var det sol fra blå himmel.
    Jaja en må bare ta det en får, nyte det som best en kan ;)
    kjempe fine bilder du deler, var nå virkelig vår her ;)
    Nydelig hage du har !! herlige blomster !!
    Spesielt det første bilde av Saxifraga jenkinsae, var aldeles nydelig !!
    Ha ei kjempe fin helg,
    Så håper me godværet kommer, og ikkje bare flytter seg fremmover ;)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja kontrastene er store , båre her og nå og ellers i sammenligning med sist vår.. Ja den er vakker, saxifragaen, og veldig liten :-)) Nå kommer solen til hele landet! Klem :-))

      Slett
  2. Your springtime flowers and macros are wonderful. The light and raindrops make them even more special.

    SvarSlett
  3. Ja, sånn er vårværet, og spesielt når våren kommer så tidlig som i år. Det snødde her også i dag men det varte ikke lenge. Nydelig shortia!

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det var en navnesort jeg kjøpte av en danske i Sverige :-)) Skal se om jeg ikke finner navnet.. God ny uke!

      Slett
  4. Sukk, så fine vårblomster.

    God kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit :-)) Og god ny uke!

      Slett
  5. Hagen din er berre SÅ vakker!

    God søndag med håp om SOL!

    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, den var innom, solen :-)) Men i morgen skal den være på besøk hele dagen! Klem

      Slett
  6. Hei Fru Ranten

    Her er det frosten vejrmeldingen altid skyder foran os - den kommer om 5-6 dage næsten altid og endnu har vi ikke rigtig set den:)

    Flot skarp kontrast i din Helleborus og dens-canis!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Frosten skyver vi gjerne litt på :-)) Nå skal vi få litt av det deilige solskinn som du har hatt hos deg! Vi gleder oss :-)) Ha en deilig ny uke!

      Slett
  7. Det er så fantastisk gode bilder du tar, av flotte planter. Jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsene dine om det varierende været, men det er jo spennende og da :-) Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Liv! Ja det er det, spennende! God ny uke!

      Slett
  8. Den røde blåveisen har jeg tenkt på før også.
    Nå ble jeg minnet på den igjen. Jeg skulle gjerne hatt den i hagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg byttet til meg denne på Hagegal. Den vokser ikke så veldig fort, men jeg kan ha deg i tankene?!

      Slett
  9. Funderade senast igår om jag inte skulle prova att fota bara en blomma av Saxifraga. Efter att ha sett dina bilder så får väl även jag prova med min enkla kamera.../Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja denne er jo bare ca 1,5 cm høy.. Ikke så mye å skryte av men her står det knopper kø og flere skal nok åpne seg når solen nå kommer :-))

      Slett
  10. Hei!
    Nå er jeg skikkelig misunnelig på deg, kjenner jeg. Du verden for noen flotte vårplanter, og selv om været kan spille et puss, så har du kommet lenger med våren enn det jeg har.
    Nydelig blomster og flotte bilder, som alltid. Ønsker deg en fin søndag, og takk for en super glede. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi ligger jo alltid litt i forkant på denne tiden? Trøsten får være at du henter oss igjen om noen måneder?! Klem

      Slett
  11. Ha, ha! Jeg kjenner meg igjen, for jeg er også væroptimist! Tror alltid det skal bli fint vær, og det er jo egentlig en fin holdning til været=) Fin søndag til dere=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant?! God ny uke Vibeke!

      Slett
  12. Deilige vårtegn hos deg!
    Nå stoler jeg fullt og fast på Yr, så vi kan glede oss til en fantastisk våruke!
    Ha en solfylt uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja alle hjerter gleder seg! Dette må jo bare bli bra :-)) God solfylt uke til deg også!

      Slett
  13. Nydelige bilder av vakre blomster... som vanlig :-). Helleborus varianten din var spesielt vakker!
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er veldig glad i denne Helleborusen :-)) Sådd med frø fra Hagegal. God ny uke!

      Slett
  14. Her har helgväret värt som en dröm. Sol både lördag og söndag og så regn på natten:-)
    Så mye fint som blomstrer hos deg nå. Her har ikke våren kommet like langt, men jeg liker igrunn når våren går varsomt fram som den gjör i år.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så deilig det høres ut! hHeldige deg :-)) Og i morgen er det vår tur! Klem

      Slett
  15. Wow! These are beauties! Such great photos! I love the first one, but all are amazing!

    SvarSlett
  16. Utrolig vakker den helleborus...med fregner:)
    Ja..sol og regn..litt kald vind...så er vi midt i våren...ganske vanlig egentlig:)
    Men deilig i veksthuset..med lys og fin temp:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant?! Helt normalt vårvær spør du meg :-)) ja jeg savner et veksthus på denne tiden, men jeg får kose meg i planterommet!

      Slett
  17. Målløs! Du tar så flotte bilder! Den Shortiaen er til å dø for!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fra Danmark. Via Sverige :-)) Jeg gleder meg til den skal åpne seg helt!

      Slett
  18. Vi kan ikke klage på variasjonen i været denne helgen! Jaja, i morgen og resten av uken skinner solen og da er alt glemt :) Det er en fryd å se de flotte bildene dine!
    En solfylt og fin uke ønskes deg fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Tone og god solfylt uke til deg også!

      Slett
  19. Ja, vårväder är inte att lita på, men många fina blommor har du fångat i linsen.
    Ha det bra
    /Anette

    SvarSlett
  20. Det popper virkelig opp til deg! Du har en tidlig vår på dine kanter.
    Her er det bare krokus og snøklokkene som blomstere enda, men det er maaange spirer på vei opp. Dessverre så finner jeg ikke igjen blåveisen min.....,(

    Fint å få navnet på blomsten under her.

    :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er veldig vårlig og spesielt nå når solen kom til Bergen :-)) Jeg har ryddet i bed og plukket snegler og snegleegg i flere timer etter jobben i dag :-)) Da blir det mindre jobb til sommeren. Her er det mange forskjellige blåveis i blomst nå :-)) Selv om de ikke vokser naturlig her så klarer jeg ikke å la være å samle litt :-))

      Slett
  21. Du har så utrolig mange flotte og spesielle planter! Og bildene du tar av dem er helt outstanding. Håper vi alle får den solen vi så veldig ønsker oss denne helgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det bor nok en liten samler i Rantenhagen :-)) Takk for hyggelig kommentar og god helg til deg og også!

      Slett