søndag 2. mars 2014

En lengsel mot havet.


Det har vi hatt nå i lengre tid. Bor du ikke rett ved sjøen da? Kan du jo, og det med all rett, spørre om. Og vi kan nikke bekreftende. For 35 meter rett opp fra havoverflaten, ja der har du oss.


Men vi vil rusle langs stranden og kikke på fugler, finne fine steiner og lekre sneglehus i vannkanten. Kokelurer.


Vi deler hos Laura med "I Heart Macro Week 22"

Littorina/ Strandsnegler

Det er noe eget med det å rusle i strandkanten og snuse på havet. Store blå. Noen ganger grå. Tang og tare. Salt og sand. Lydene.




Vi deler Helgegleder hos Vivi.



En helt annen opplevelse enn hjemme. Av havet. Akkurat det vi ønsket oss. Akkurat det vi fikk!

Corvus cornix


Vi har hatt lørdagstur til Herdla Naturreservat. Rikeste fugleområdet i Hordaland med 224 registrerte fuglearter. Så mange så vi ikke (..) 

Anser anser/ Grågås

Det var kanskje ikke så viktig?



Helgen har vært god med oss. Vi takker for den! Fru Ranten har fått solmosne kinn og er klar for en ny arbeidsøkt.


God ny uke!



40 kommentarer:

  1. Herlege bilete!
    Ordentleg vårfølelse :-)

    Ha fin ny veke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det fikk jeg også :-)) God uke!

      Slett
  2. Flott innlegg med fantastiske bilder! Det er så flott på Herdla. Jeg er vokst opp på andre siden av Hjeltefjorden med utsikt til Herdla Kyrkje :)
    En riktig fin uke ønskes fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi elsker å rusle langs sjøen på Herdla! ja, bortsett fra når møkken spres ut over.. En gang hadde vi lukten hengende i bilen i flere dager :-D Men ikke denne gange. God ny uke til deg også Tone!

      Slett
  3. beautiful photos! love the snail houses.

    SvarSlett
  4. Det er et vidunderligt sted i bor!
    Skønne billeder af fugle og ikke mindst sneglehusene.
    God uge til dig også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er ikke rett utenfor stuevinduet men likevel i rimelig nærhet for en dagstur :-)) Ja de finnes i all verdens farger disse strandsneglehusene. Veldig fine! ha en strålende ny uke!

      Slett
  5. Hei Fru Ranten

    Havet er fantastisk ja.. Og et helt andet lys over alt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke helt som Skagen da :-)) Men en flott dag var det! Du får så mye lys når hav og himmel møtes og akkurat der på midten står man og frydes :-)) Ha en deilig aften!

      Slett
  6. Blir helt målløs av bildene dine. God natt! Anne

    SvarSlett
  7. Vakkert :) Og ja, selv om jeg ikke er bortskjemt med mye hav, er det fasinerende for oss landkrabber også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan i grunnen ikke leve uten å ha havet tilgjengelig :-)) I alle falle ville det være et kjempesavn. Sånn er det når man har bodd ved kysten hele sitt liv?

      Slett
  8. Her er det heller ikke hav, så for en innlandskrabbe er det ukjent element ;-) Flotte bilder som alltid!
    God ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har da Lågen?! Så kan du fiske laks samtidig :-)) God uke!

      Slett
  9. Nå kjente jeg nesten lukta av salt sjø og tang bare ved å se bildene dine og lese teksten din. Deilig start på mandagen.
    :) Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig :-)) God uke til deg også Anne!

      Slett
  10. I am so happy you shared these wonderful photos with I Heart Macro:-)

    SvarSlett
  11. Å, det må være spennende å bo i nærheten av havet. Så mye fint å se, og kunne vandre langs vannkanten.
    Flotte bilder og en herlig helgeglede.

    Ønsker deg en fin ny uke. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er spennende å gå på skattejakt langs stranden :-)) God ny uke Vivi!

      Slett
  12. Ja en blir avhengig av vannet, lyden av bølger og oppdagelses turer.
    Jeg så en stor gås-plog som fly mot sør i dag, det vil si jeg hørte den først.

    Flotte bilder med mange fine detaljer, kos deg med våronna.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har sett på danske og tyske blogger at gjessene kommer denne veien. Jeg har ikke sett noen trekk enda, men det er et sikkert vårtegn når plogformasjonen er på vei nordover!

      Slett
  13. Trevligt att du fick en fin helg vid havet!!
    Det är fascinerande med fåglar.
    Hörde en Gås flock i går men såg dom inte.
    Ha en fin vecka
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette er jo et veldig populært fugletittested. Deler av området er stengt av i hekkeperioden men det er satt opp en egen hytte for fugletittere :-)) God uke til deg Mariana!

      Slett
  14. Flotte bilder! Det er noe eget med lukten av sjø.
    Jeg nyter disse fine dagene.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er hektet og er nok ikke lett å hekte av igjen :-)) Jeg har leitet etter snegler og egg i dag og håper at dette skal virke forebyggendehjelpe på den spådde invasjonen.. Ett bed i dag og ett bed i morgen ;-)) God uke!

      Slett
  15. Flotte fargerike "kukkelurer" som me kallar sneglehusa :)
    Og fantastiske bilde frå fjøresteinane. Likar, likar !!!

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt rom for dialekter må det være :-)) Dette er et spesielt vakkert område ! Klem!

      Slett
  16. Nydelige bilder! Jeg er så heldig å bo näre havet jeg også, bare noen meter fra vannskorpa. Men det er Östersjöen og jeg savner duften av salt - sånn som det dufter hjemme i Östfold. Bortskjemt? Jeg, ja det er jeg nok som kan finne på å klage når jeg har nydelig utsikt over havet fra alle rom i huset og hele hagen:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres vakkert ut hos deg også! Men selvfølgelig- det er noe eget med storhavet sånn som vi har det på Vestlandet ;-)) Klem!

      Slett
  17. Flotte bilder! Skjønner ikke hvordan du får til så skarpe bilder av fugler som flyr.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei jeg lurer litt selv også av og til :-)) Godt lys?!

      Slett
  18. Vackra bilder allihopa. Väldigt fina bilder på de flygande fåglarna. Det är någonting jag inte brukar lyckas med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Gunilla! Det gjelder å få dem i linsen og så følge dem med kamera mens man knipser hemningsløst i vei :-))

      Slett
  19. Fantastisk flotte bilder! Nå lengter eg til havet, og eg bor ikkje så nær det hehe...
    Ha ei kjempe fin uke!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Men du har vel Mjøsa i nærheten?! Det er noe eget med havet, saltvann og tang og tare :-)) God uke til feg også! Eller skal vi si helg?! Klem :-))

      Slett
  20. Dette var en utrolig fin serie, Ranten,- det er noe med fugler på vingene som er svært tiltalende, og du har fanget dem så flott!
    Og sneglehusene,- to av dem ser jo helt forelsket ut i hverandre!
    Ha en alle tiders helg, med eller uten regn og annet vær:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Veldig hyggelig å høre fra en så dyktig fotograf som deg :-)) God helg til deg!

      Slett