tirsdag 11. mars 2014

Mikroskopisk smått?


Nei, det er det kanskje ikke? Men av de aller største er de jo ikke disse småtassene? Alltid spennende å se små dyr bli store når man "framkaller" bildene. 


Små detaljer som ikke er synlig for det blotte øyet før man sitter der på dataen og kan gå skikkelig tett på. Da koser hun seg. Fru Ranten.


Hvorfor de absolutt skal drukne seg i gamle kaffeskvetter som blir stående ut kan man jo undres over. Er det duften av Frile kaffe som frister? 


Lettere med rent kildevann som bakgrunn? Så duver de rundt som små smykker på evighetens hav.


Ble du litt småforelsket du også? I alle fall litt betatt?



Her har fruen fått los og kan knapt nok vente til alle hagens små og store insekter kommer tilbake. Så får det heller så være om det klør og stikker litt (..) Litt får man da være villig til å ofre?



Det våres i Rantenhagen. Og vi er ikke alene kan jeg lese der ute i Blogglandet. Mange er vi som haster hjem for å gå på skattejakt i egen hage? Nye gledelige gjensyn hver dag.


Våryre hilsener fra oss!







25 kommentarer:

  1. Bildene dine er magiske! Tenk at du kommer så tett på! Jeg må øve, øve, øve=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Husk at jeg har close up filter :-)) Og så bruker jeg lommelykt i tillegg til blits. Kunne nok blitt enda mye bedre om jeg hadde brukt stativ til kamera..

      Slett
  2. Du tar altså så mange flotte bilder...selv de minste småkryp blir jo vakre gjennom linsen din!
    Godt å komme hjem til hage og planter etter en dag på jobben...en blir jo litt utolmodig i disse dager..men gøy har vi det nå:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja arbeidsdagene går i en fei når det venter noe godt der hjemme :-))

      Slett
  3. Det er en sann fryd å se bildene dine Fru Ranten! Helt fantastisk :)

    SvarSlett
  4. Hei!
    Berre herleg :-)
    Så godt med vårlyset og alt som spirer og gror!

    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er deilig med dette lyset. Det gjør underverker for både kropp og sjel! Klem

      Slett
  5. Flotte bilder som alltid! Insektene er jo spennende tett på, det er helt sikkert.
    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er en egen liten verden der ute i hagen :-)) God uke til deg også!

      Slett
  6. Så många roliga insekter du hittat! Tur att de är så små... Vackra när man får se dom i större format och snyggt fotade. Särskilt gillar jag den sista lilla krabaten, söt : )

    Ha det fint
    /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja akkurat det er jeg også glad for, at de ikke er større :-)) Ja den siste er som et veldig lite rusk, helt til det begynner å bevege seg :-D

      Slett
  7. Her var det mange fasinerende skapninger! Mye som våkner til liv nå om våren.
    I morgen vil vi ha sol!

    SvarSlett
  8. Hei Fru Ranten

    Måske Fru Ranten bruger sukker i sin kaffe?

    Fine billeder som altid, den ene ligner en hanmyg.....

    En dejlig solrig dag herfra:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det i så tilfelle Hr Ranten, og det kan nok stemme :-)) Så var det mysteriet oppklart! Joda, jeg tror dette er mygg? Ha en deilig aften!

      Slett
  9. Ser jeg må glemme kaffekopper ute jeg også,) Er for flink til å rydde de inn, men da drukner jo ingen da...,)
    Det blir jo lekre bilder! Insekt er noen facinerende skapninger som en aldri blir lei. Takk for nydelige bilder på en onsdags morgen.
    :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er noe magisk med vannet som bakgrunn. Selv om det er litt makabert.. Men veldig fasinerende :-))

      Slett
  10. Fantastiske makrobilder som vanlig fru Ranten! :-D De blir jo mer fascinerende når en ser dem slik forstørret og selv om jeg nok ikke blir forelsket i de levende eksemplarene, så er jeg glad for at vi har dem. De er jo uunnværlige i naturens kretsløp :-D
    Ha en fortsatt riktig fin dag
    stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lot meg kanskje rive litt med :-)) Men som du sier, de gjør sin nytte i hagen alle sammen :-)) Alt vel til deg!

      Slett
  11. Betatt, men ikkje forelska, i slike kryp, hehe...
    Du må ha eit fantstisk kamera og like fantastisk stødig hand !!
    Våren kjem sakte men sikkert, og godt er det :)

    Fin onsdag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Som du skjønner, jeg lar meg rive med :-D God torsdag tilbake til deg!

      Slett
  12. Awesome shots of these micro creatures.

    SvarSlett
  13. åååå som jeg elsker disse innleggene med insekter. Du burde komme hit en tur på sommeren, da deler jeg drivhus med iallefall 50 edderkopper ;) Vi har en avtale om at de ikke plager meg, jeg plager ikke dem. Jeg bare betrakter :)
    Finfin torsdag til deg.

    SvarSlett