tirsdag 18. mars 2014

Smått og stort sett godt.


Det er jo naturlig det, at de som har startet blomstringen ikke er av de store kjempene i hagen. Nei nå er det små knoller og løk som dominerer i godt selskap med de aller første staudene. Og fellesnevneren er gjerne størrelsen.

 Saxifraga jenkinsae (?)

Joda, kjempene er i gang de også, men de trenger jo gjerne litt mer tid på seg før de når de store høyder med blomstring på. Men nå er det altså de små som rår grunnen. Og godt er det, så får de luft og lys som de trenger for å by på seg selv, og slipper konkurransen med Goliat.

Tulipa polychroma

Corydalis

Hvert år er det et lite dilemma på denne tiden. Skal skal ikke rydde vekk rusk og rask fra hagens bed. På den ene siden gir gammelt bladverk ly og skjermer mot kulde og vind. Så slipper plantene både å fryse på beina og slemme forkjølelser?

Arion vulgaris

På den annen side.. Ja det er jo nå vi effektivt kan redusere årets sneglebestand? Egg og småsnegler er lette å fjerne nå. Forebygging er alltid greit. Og det er lett å luke og rense rundt staudene før våren helt har satt seg. Ned.


Sisyrinchium douglasii album

Jeg er en av disse nerdene som elsker småtassene i hagen. Som blir lykkelig når pitte små knopper åpner seg og blir til pitte små blomster. Så kan jeg sitter der med noen cm avstand og pludre fornøyd med meg selv og plantene. Om det så bare er en blomst så kan lykken være fullkommen. Der har du meg..

Chrysosplenium macrophyllum


Og aller lykkeligst når jeg rekker hjem til noen timer med oppholdsvær i hagen.

Colchicum bulbocodium

Sånn som i dag!



Puschkinia scilloides

24 kommentarer:

  1. Så koselig at det nærmer seg fine blomster i hagen=) Det er kommet et lass med snø her, og vips ble vårstemningen borte! Håper dere har det fint i Ranten-hagen=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Smelte smelte! Det går nok over :-))

      Slett
  2. Ja, vi er ikke så kravstore vi hagefolk ;-)
    Herlige vårbilder!

    God kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei vi gleder oss over det som måtte dukke opp! Spesielt på denne årstiden :-)) God onsdag!

      Slett
  3. Oiii hvilken lykke!..så fine de er...og jeg ble helt betatt av den på bilde 7 og 8....hva er det? ..og hvem skulle tro at den første var en saxifraga...virkelig flotte bilder:)
    Fin kveld til deg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Den på bildet 7 og 8 har nå fått navnet på. Det er Chrysosplenium macrophyllum som flyttet inn i hagen sist sommer. Nå blomstrer den for første gang og jeg kjenner at det er et lykkelig valg å kjøpe denne :-)) Selv om den er liten enda så skal den spre seg med rotskudd. Kanskje blir det overskuddsplanter etter hvert? God kveld!

      Slett
  4. Så mye som blomstrer til deg alt! Her er det meste under snø, og det er bare å vente...
    Flott det første bildet ditt! Nr 7 og 8 ,hva heter de?
    Ha en fin fin tirsdagskveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Saxifragaen er bare ca en cm høy :-)) Fant ikke navnet i farten. Den du etterlyser navnet på er en Chrysosplenium macrophyllum. Et heldig kjøp i 2013 :-)) God kveld!

      Slett
  5. Hei Fru Ranten

    Som altid gode billeder,
    Nr 2 er måske en hundetand?

    En dejlig aften herfra

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det er nok en Tulipa polychroma som har dristet seg frem :-)) Litt sol nå så har vi tulipaner i blomst! God onsdag!

      Slett
  6. Jeg har vurdert skal/skal ikke ta våronna av samme grunner som deg, men i går ble det plutselig våronn :) Det var så fint når vi kom hjem fra jobb og det fine været måtte nyttes. Å se bedet ryddet for kvister og gammelt løv, grønne spirer som kom så fint frem var en rikelig belønning :) Det var ingen snegl eller egg å se. Jeg legger ut sneglekverk så snart jeg ser det minste tegn tegn til at sneglene har hatt sitt første måltid. Ser at du koser deg med kamera :) flotte bilder!
    En fin dag ønskes fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var ute med gift for over en måned siden =O Og der jeg har startet ryddingen har jeg ikke funnet så mye men de jeg fant har helt klart reist til sneglehimmelen :-)) God onsdag!

      Slett
  7. what a lot of lovely macros! Snails are interesting even though they are not good for gardens.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes even snails can be beautiful to look at?!

      Slett
  8. Herlige bilder! Kjenner meg igjen når du skriver om gleden for selv den minste spire og blomst. Det bobler nesten over nå på våren, etter vintermånedene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bodil! Ja det er en deilig tid rett og slett fordi vi har vår og sommer foran oss :-))

      Slett
  9. God på detaljer du..som alltid. Virkelig spennende det du fanger inn. Viktig å løsrive seg fra godstolen å komme seg ut å oppleve alt det som skjer..ellers er det jo god trøst i naturen inne i bloggverden da.. ;-) Kan godt like flere 'nærsynt-bilder' her jeg ! :-))
    Fortsatt god motiv-jakt i hagen !

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eli! takk for hyggelig kommentar :-)) Jeg må liksom en runde i hagen når jeg kommer hjem fra jobben,. det gir alltid litt energi?! God uke til deg!

      Slett
  10. I do really love your pictures! They're all needle-sharp! I am impressed!

    Have a great evening,
    Judith

    SvarSlett