onsdag 19. mars 2014

Spennende plante med slektning i egen jungel.


Flere har kommentert Chrysosplenium macrophyllum som jeg viste i siste innlegg på bloggen. Først uten og så med navn. Jeg tror jeg først ble oppmerksom på denne i TrädgårdsAmatören nr 2 2013, Sälskapet Trädgårdsamatörerna sitt medlemsblad.

Chrysosplenium macrophyllum

Der blir planten beskrevet som en "gullpudrasläktning", på norsk maigull, fra Kina med vintergrønne 20 cm lange blad. Tidligblomstrende, ikke vanskelig å skjønne siden jeg stort sett serverer dagsferske bilder, med spektakulære hvite blomster (nærmest sølvfarget?). Den sprer seg med rotutløpere og er en plante for et skyggefullt og fuktig område. Her har den vel knapt sett solen..

Chrysosplenium alternifolium

Litt morsomt var det at jeg i mai i 2013 oppdaget en plante i egen jungel. I et riktig skyggefullt og veldig fuktig område vokste Chrysosplenium alternifolium, maigull. Den fanget straks oppmerksomheten, selv om målet for ekspedisjonen var å ta bilde et hav av ramsløk i samme område. Kanskje ikke så eksotisk, men likevel vakker.


Et lite søk på nett viser at Chrysosplenium er i sildrefamilien, Saxifragaceae. jeg liker sånne tråder som kan nøstes rundt og gi små aha opplevelser!

En annen nykommer i hagen, også denne av de små og beskjedne, er Scoliopus hallii. For et smykke av en plante! Knappe 5 cm på tåspissen og med ganske nøyaktig en blomst i år er den likevel et skikkelig blikkfang. Jeg ser den danner tuer og er optimist med tanke på neste år!

Scoliopus hallii


Hr Møll var som snarest innom bislaget for å sole seg i glansen av utelampen. En skikkelig storsjarmør i pels! Nesten som en liten flaggermus?




Flere lot seg lokke av kunstig månelys. Kanskje på jakt etter en kjæreste?


Vi rusler videre inn uken.

16 kommentarer:

  1. Så nydelig den på øverste bilde er! Den har jeg aldri sett før. Virkelig lekker :-)
    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er jo ny her hos meg også, og jeg ble ikke skuffet for å si det sånn :-)) God torsdag!

      Slett
  2. Chrysosplenium macrophyllum var et nytt bekjentskap, og ser jo riktig så lekker ut. Da er vel maigull noe annet, selv om den ser flott ut på nært hold så kan det lett bli for mye av den dersom den slippes løs i et bed ;-0
    Møllen ser jo nesten farlig ut på nært hold..........
    Hvem er det som har spist på tidløsen din i forrige innlegg, er det sneglene??

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg håper jo den ikke er fult så voksevillig som sin mer vanlige slektning :-)) Men litt kan den jo få lov å spre seg for den var ganske så lekker! Jeg skjønte helt av meg selv at maigull var vakkert i jungelen, og den skulle få fortsette med nettopp det :-)) Ja pass deg for møllen! Neida, den var så liten og søt atte =D Helt klart snegl som har vært på ferde på løkplantene mine. Det kan like gjerne være åkersnegl som brunsnegl for jeg tror at vinteren har vært så mild at de begge er i full vigør.. Grrr... Det er ikke bare gode sider ved en mild vinter?

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Jeg kender ikke rigtigt Scoliopus hallii. Mere dens storebror bigelovii, Men det er en spændende lille fin ting, her må macrolinsen frem:)
    En tue af Scoliopus hallii vil være noget hel specielt! Imponerende og flot bunddække!

    Ha en dejlig morgen

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den storeboren kan jeg jo klart bruke sommeren å jakte på! For en skjønnhet :-)) Ha en deilig aften!

      Slett
  4. For noen skjønnheter du presenterer! Scoliopus hallii og Chrysosplenium macrophyllum er begge nydelige planter, små kunstverk! Så morro å ha slikt i hagen som man ikke ser over alt :) Skyggefull og fuktig plass! En plante perfekt til Vestlandshage det da ;) Hele hagen har store muligheter for planter med slike vekstkrav! Uffda,,,værsyken er i ferd med å gripe tak i meg. Beste medisin er å tilbringe fridagen i drivhuset :)
    Ønsker deg en riktig fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er alltid artig å ha noen godbiter å vise frem når man får gjester, enten det er i hagen eller på bloggen. Akkurat nå så er det jo ikke så fristende å invitere på hagevandring.. Så da blir det bloggen mens vi venter på bedre vær :-)) Litt misunnelig på det drivhuset ditt ja :-)) God fredag!

      Slett
  5. Scoliopus hallii, for en eksotisk plante! Er notert på ønskelisten min :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Pitte liten men veldig lekker :-))

      Slett
  6. Har aldrig sett en Chrysosplenium macrophyllum förut!
    Den är jätte vacker!
    Makalösa fotografier som vanligt!
    Ha en härlig helg
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har jeg nok kjøpt i Sverige :-)) Takk for hyggelig kommentar! Og god helg til deg også! Klem

      Slett
  7. What great shots of the moth and the plants.

    SvarSlett
  8. Så spennende planter, de er så fine med mange små detaljer.
    Herr møll ser nesten litt skummel ut med masse hår, stilig å se disse små insektene på nært hold.

    God helg fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det gjelder å ta seg tid og stoppe opp når man er ute i hagen?! Hr Møll kan nok se litt streng ut :-)) God helg!

      Slett