fredag 11. april 2014

No livnar det i lundar, no lauvast det i li


Den heile skapning stundar no fram til sumars tid? For nå har våren virkelig tatt grep. Bjørken har fått museører og seljen er så proppfull av gult pollen at man kan få allergi bare ved tanken. Om man har anlegg for den slags vel og merke.


Vi deler på Skywatch Friday

 Sciurus vulgaris

Epletreet som har sunget på siste verset de siste 20 årene synger inn våren i år også. Og plommetrærne korer i hvitt mot himmelblått gjennom Rantenhagen.


Det er vel fagre stunder når våren kjem her nord,
og atter som et under nytt liv av daude gror.


Epimedium rubrum

Og det er vel sånn det er? Vi får litt lyst til å bruke fagre ord og synge våren inn?! Og det gjør hun, Fru Ranten. Pludre og nynner seg rundt. Kun avbrutt av små gledeshvin når lykkelige gjensyn oppstår. Velkommen ! I år også.

Jeffersonia dubia


Noen er på jakt etter den store kjærligheten.


Hvem vet? Kanskje bor det en skjønnhet der inne? Hallo?!


Forsiktige tilnærmelser. Noen hjemme? Kom ut min smukke!


Kanskje har hun flyttet? Eller er hun rett og slett ikke interessert?


Nei nei.. Det finnes vel andre damer i denne hagen? Sier nok han og sniler videre..


Noen her? Eller der? Hallo!


Med Hr Ranten som rir inn i solnedgangen, helgen og Rantenhagen ønsker vi- ja nettopp!


En strålende helg til deg!


40 kommentarer:

  1. Ja, nå er endelig våren her! Du ligger litt foran i løypa enn her, for enn så lenge har ikke bjørka grønnskær her. Men lerketreet mitt begynner å bli grønnt! Søte snegler du gar fotografert. Jeg liker de best på bilder... ;-)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du tar meg nok snart igjen?! Jeg ønsker meg et lite lerketre som kan vokse i en stor urne :-)) Veldig vakre trær. Joda de er søte på avstand ;-D God søndag!

      Slett
  2. I love the first scene and sky shot! And the snails are just amazing, awesome shots! Wonderful post! Have a happy weekend!

    SvarSlett
  3. Great pics!
    The snails are a joy to watch.

    SvarSlett
  4. Hei Fru Ranten

    Jamen du har da ret - vi følges godt ad:)
    Du har Jeffersonia dubia jeg har diphylla med, og de ser ud til at lægge godt ud, din har dog flotte blomsterknopper - vores Epimediumer kører mere parløb så:)

    Ha en dejlig helg du med

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er ikke store forskjellen? Men du har nok varmere somrer i Danmark enn meg :-)) Jeg har den hvite J dubia i tillegg til
      diphylla, men de er ikke så store som jeg skulle ønske. Jeg får gi dem litt tid?! Ha en deilig søndag!

      Slett
  5. ÅÅ vilken underbar serie på snigeln och som alltid makalöst vackra kort.
    Ha en underbar helg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Berit! Nå er det vel vår hos deg også :-))

      Slett
  6. Museører på bjørka alt! Så herlig :) Det er ikke hvert år vi har til 17. mai engang, her jeg bor. (Men som regel, heldigvis) Nå har akkurat forrige ukes snøfall tinet bort, men tror du ikke regnet daler i hvit og kald form igjen.. Jeg satser på at påsken skal gjøre underverker for hagen ;)
    Sneglene dine er så søte. Tenk at snegler kan være det! Du har virkelig øye for motiver :) Og så har du blomstring allerede. Ikke rart du nynner og pludrer rundt i hagen.
    Kos deg videre og ha en riktig riktig fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er mye tidligere ute i år enn sist vår, men bjørken er vel alltid tidlig ute. Det er en deilig tid :-)) Vi har vel stort sett blomstring det meste av året, men ikke alltid like mye da :-)) Men nå har vi mye fint å glede oss over! God påske til deg også!

      Slett
  7. Skønne billeder af forelskede snegle. De kaldte smilet frem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sett sånn litt adskilt fra hagen ellers så er jo sneglene flotte å se på?

      Slett
  8. I år blir det blomster på Jeffersonia dubia hos meg også. Jeg har hatt den noen år, men den har ikke blomstret før.
    Håper herr Ranten har fått sykkelen i garasjen, for her vannes det godt i dag.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er ikke en plante som vokser for hos meg, så jeg kjøper gjerne flere om jeg kommer over de. Nå har jeg i alle fall 3 steder i hagen :-)) Sykkelen har stått trygt i garasjen hele helgen :-)) Ikke mye fristende kjørevær.. God helg!

      Slett
  9. Hei Ranten.
    Ja her var det vår i lufta så fint og livlig det er hos deg.
    Nå går det ikke i sneglefart lenger mot hage og uteliv, fine bilder.

    Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. He he.. nei nå går det med lynets hastighet! Men kanskje ikke i dag med regn, vind og hagl.. Men påsken skal bli fin!

      Slett
  10. Kule bilder, fru Ranten :)))
    God helg til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk krepsemor! God helg til deg også!

      Slett
  11. Takk for fintitt. Liker den brummeblomsten også - vårblomst god som noen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror at brummeblomsten er et større vårtegn på østlandet enn i Bergen for Hr Ranten kjører nesten hele året :-)) Men selvfølgelig, folk flest kommer på veien nå..

      Slett
  12. God påske til Rantenhagen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gøril! Nå gleder jeg meg skikkelig til første maihelgen :-)) Det skal bli utrolig kjekt! God påske til deg også :-))

      Slett
  13. Koseleg innlegg. Ekornet er nydeleg ! Tenk å ha det så nær :)
    Og sneglane også er fine sjølv om dei gjerne kan vere på avstand..

    God påske frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har nesten ikke sett ekornet denne vinteren. Det betyr ikke at det ikke har vært på besøk. Når vi ikke er hjemme :-)) God påske!

      Slett
  14. Koselig og morsomt innlegg=) Ser ut som dere har det fint i Rantenhagen=) Mye vær i Trondheim, og nå ønsker jeg med fine vårdager. Håper dere får ei fin, fin påske=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi koser og i dag har vi ut mellom bygene vær. Og da gjør vi jo det :-)) Nyter der vi kan! God påske til deg også!

      Slett
  15. Våren vet å komme med brask og bram i Bergen. Den kommer litt langsommere her på hi sio. KJente våryrheten når jeg så Hr Ranten sin MC. Min skal jammen snart få komme ut på veien snart. Ha en fin påske.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja så sant som det er sagt :-D Her er det jo mc vær nesten hele året (for noen..) Jeg solgte sykkelen min for et par år siden og jeg får litt sug i magen vær vår :-)) Det gir jo en egen følelse og vestlandet har jo mange herlige svingete veier å kjøre på?! God påske!

      Slett
  16. Tenk å kunne ha hele fotouniverset rett utenfor døra, og aldri få slutt på motiver... så fantastisk!
    Herlig serie av sneglene!
    Ønsker deg en alle tiders påske:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja akkurat det er jo et viktig poeng. For meg :-)) Kortreist lykke! God påske til deg også Monica!

      Slett
  17. Så vakkert du beskriv våren!

    God Påske!

    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og ha en flott påske du også! Klem :-))

      Slett
  18. Helt herlig - både tekst og bilder :)
    God påske!

    SvarSlett