mandag 12. mai 2014

Vårt lille paradis på jorden.


Vi har vel alle et lite område vi setter ekstra stor pris på? Vår egen hage? Kulturlandskapet? Fjellet? Et sted hvor vi både kan slappe av, rekreere eller oppdage og la oss glede og forundre av naturens små og stor underverker.


Og de fleste av oss skjønner at vi alle er en del av noe større enn oss selv? At vi lever i en symbiose med naturen rundt oss? Naturen har fininnstilte tannhjul som er var for endringer. Og akkurat der er vi kanskje ikke helt på linje. Naturen og vi?


Ta nå for eksempel humlen, eller skal vi heller si humlene? Ja for det finnes jo mange forskjellige som har spesialisert seg på nettopp sine favoritter. Da kan vi virkelig snakke om symbiose?! Blomsten og humlen. Hånd i hånd.


Humlene er av de flinkeste pollinatorene vi har. Du har vel sett den du også? Flittig jobber den nærmest døgnet rundt hele sesongen. Og sesongen i dette tilfellet er lang, fra tidlig vår til sein høst kan vi høre humlen summe forbi.


Men hva skjer?! Humlen er på kraftig retur og vi må rope ut! Varsku her! Humlen trenger at vi stopper opp og bryr oss! Finn frem miljøengasjementet i deg og kom deg opp på barrikadene! Dette handler om liv og død!


Intet paradis uten humler?! Hva kan du og jeg gjøre? I mitt paradis kal jeg la naturen få lov å gjøre som den vil noen steder. Da vil humlene finne både humlebol og mat. Andre steder skal vi invitere på nam nam for humler som for eksempel Allium i store mengder, plommeblomstring og rips.


Å det er så mye som kan friste en sulten humle! Dette kan du lese om hos Anne på bloggen Moseplassen. Her finner du gode råd om planter du kan plante i egen hage. Du kan også bidra med å rett og slett gå for økologisk dyrkning og ligge langt unna giftstoffer i hagen?! Alle monner drar!


Så om vi alle yter vårt aller aller beste der vi er? Er tilstede i vår egen natur og vårt eget paradis, spiller på lag og tar hensyn, ja så kan vi kanskje snu trenden og glede oss over flittige humler i sommersol herfra og helt inn i evigheten?!


 Vi er utfordret av Kennet på Garden Living til å spre budskapet. Redd humlen!


Moseplassen finner du link til mange andre bloggere som har tatt utfordringen. Gjør du?


Vi sender utfordringen videre til;



Humla lenge leve!

35 kommentarer:

  1. Virkelig et flott innlegg om humla. Det er viktig å kunne ta vare på alt som er rundt oss.
    Det første bilde var utrolig lekkert.

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Vivi :-)) Vi må ha respekt for naturen! Morgendugg er alltid et takknemlig fotomotiv :-) Klem

      Slett
  2. Hei Fru Ranten

    Lækre billeder så altid! - Jeg tror du har ret i det med symbiosen, Visse humler og visse planter passer sammen - fantastiskt!

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Karsten! Du hadde jo et flott innlegg for hulen på din egen blogg :-)) Ha en deilig helg!

      Slett
  3. Et flott og viktig inlegg! Og bildene er nydelige som alltid.
    Klem!

    SvarSlett
  4. Flott innlegg Fru Ranten! Så flott skrevet og så nydelige bilder da :) Virkelig inspirerende lesning over et viktig emne. Vi tar utfordringen od innlegget kommer bare jeg får summet meg litt :) Ha det fint så lenge :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du tar utfordringen! Jeg gleder meg :-)) Når det nå får regnet fra seg så kommer det sol og varme! Det er bare å glede seg!

      Slett
  5. Vi vet vel egentlig ikke omfanget hvis våre små venner skulle bli borte, så fint innlegg og flotte bilder.

    Ha en fin onsdag og HUMLA LENGE LEVE.

    Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det er et skrekkseinarie?!

      Slett
  6. Flott innlegg! Er det en hvit glaucidium du har bilde av? Jeg har prøvd å så frø av den, men de har ikke spirt. En riktig lekker sak den der! God onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan avse en liten plante om du er interessert? Bytte?

      Slett
  7. La humla suse ja! I år har jeg utrolig mange humler i hagen. Flott og viktig innlegg du har skrevet.

    Anngående de store pottene mine, så fant jeg de på Obs! Bygg etter mange runder på gartnerier.

    Ha en fiiin hageuke!

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da skal jeg på Obs når anledningen byr seg :-)) Vi har snakket om det lenge. ett sånt kurs :-)) Kanskje på tide å realisere det?!

      Slett
  8. Forresten, artig du har lyst til å gå på sveisekurs. Jeg har ei hagevenninne som sveiser. Og der blir det mye fint til hagen!

    :)

    SvarSlett
  9. Ingen tvil om at du har godbiter for humla=) Artig med humlestafett, og fint at det finnes hager de kan boltre seg i=) Håper alt står bra til hos dere=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat nå er det epletre og rododendron som er er den store fristelsen i hagen :-)) Men i dag får vi ikke tatt noen bilder for det striregner ute.. Alt vel her men vi er jo stort sett ute hele ettermiddagen :-)) Bortsett fra i dag..

      Slett
  10. Det ser ut til at insektene trives godt i Rantenhagen. Det er nok et paradis for både humler og mennnesker!

    SvarSlett
  11. All ære til deg for humlesaken. Selv har jeg nok humleblomster i søkk og lass denne sesongen..hos meg får de det godt.
    Ellers blir jeg STUM av beundring for de enestående vakre bildene du legger ut.
    Ha det godt. Hilsen Eli.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! jeg kan sitte ved siden av en humlemagnet og bare la meg fascinere av humler i flittig arbeid :-)) Alt vel til deg også!

      Slett
  12. Hei

    Jeg har sendt deg en mail! :-)

    SvarSlett
  13. Hvor har du dog ret.. Ranten.. Jeg har nu i flere år sørget for at min have og der hvor jeg bor er meget humle venligt.. Ja nærmest et humle paradis.. Ved at jeg aldrig bruger giftige stoffer og især ved at opdyrke masser af blomster som den elsker sådan så der er noget for den helt fra starten til slutningen af året.. Og jeg har rigtig mange humler.. her hvor jeg bor laver de bo i jorden - jeg bor i en skov og med en birkelund et stykke vildt natur og en å løber forbi.
    Jeg har osse brune bier og hvepse og nogle små uldne nogle med en lang snabel.. den minder om humlen men er mindre lyssebrun og med sort snude.. den kommer før humlen, da humlen godt vil have det lidt varmere.. og det er humlen der pollinerer min mange pæoner - nå ja jeg har osse en hel masse forskellige fruer og svirre fluer.. og når man sådan sidder helt stille i solen og bare ser opdager man at der er mange forskellige der pollinerer.. her til aften var det citon somemrfugle der lige skulle nyde en aften tår af de sidste hyazinte non scripta - Tak for opråb !!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar :-)) Jeg har gjennom blomstene i hagen også oppdaget alle de spennende insekter som bor der ute og jeg er kjempefasinert! Det er helt fantastisk hva naturen kan by på :-)) Jeg håper riktig mange tenker som deg og har litt omsorg for hagens mange små og store innvånere! Selv takk :-))

      Slett
  14. For eit fantastisk innlegg med DEI flotte bilda med humler.
    Du er ein meister !

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anne-Mari :-)) Siste bildet hos deg var jo eller utrolig stemningsfylt og vakkert! Klem :-))

      Slett
  15. Du er en mester som produserer de skjønneste bilder! Fantastisk.

    SvarSlett
  16. Vakkert :) Og ja, vi heier selvfølgelig på humlene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det gjør vi :-)) Heia humlene!

      Slett
  17. Vilken fantastisk kantat till detta underbara insekt! Visst får man lust att pussa den mjuka pälsen;-)?! Jag har också många humlor i trädgården vilket jag är oändligt tacksam över.
    Med hälsningar /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker vi har godt av å sette litt ord på følelsene våres sånn inni mellom? Og da er det jo ingen grunn til å holde tilbake noe?! God helg Anja!

      Slett
  18. Hei fr Ranten :)
    Jeg måtte ta meg noen dager på lavbluss så jeg har først nå virkelig fått sett på ditt innlegg. Så bra! Veldig glad for at du også i år er med og skriver for humla!

    Ønsker deg en riktig summende sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Håper du er litt bedre?! Klar vi stiller opp for humlen :-)) Den er vi jo helt avhengig av i hagen! Ønsker deg også en fin humlesnurrsommer!

      Slett