søndag 18. mai 2014

Vi åpner hageporten tirsdag 20 mai klokken 19:00


Ja invitasjonen er jo smugannonsert her tidligere og den ligger også på Hagegal, for de som frekventerer der.

 Adonis brevistyla

Vi er litt sent ute og det sier seg selv at dette er for de spesielt interesserte som i tillegg bor i Bergensnære områder (..) For vi regner ikke med at våre lesere fra Sverige og Danmark, eller USA for den slags skyld.., kaster seg på første og beste fly for å få med seg akkurat denne begivenheten?


Og hva kan vi så by på? I tillegg til et vell av forskjellige insekter?


Vi håper å kunne by på solskinn og varmt vær, men overgartneren kan være lunefull så vi har ingen garantier. Ellers så kan vi by på en hage med stort potensiale og en, synes vi, spektakulær utsikt.


Akkurat nå blomstrer Oxalis i mange varianter, trepeonene har satt knoppene på gløtt og valmuesøstre av forskjellig slag har begynt å danse gjennom hagen. Vi har et pitte lite håp om at årets første Nomocharis skal by på blomstring men vi lover ingen ting…

 Oxalis

Vi kan love hyggelig selskap med andre hagefrelste og du skal selvfølgelig få litt enkel bevertning. Ellers så prikler vi småplanter som vi håper vi skal få adoptert bort i løpet av ettermiddagen og vi skal ikke være vrang om noen vil sette igjen en plante eller 2 av eget overskudd.

Corydalis pseudobarbisepala

Fritillaria camschatcensis


Dersom du har lyst har du lov! Send meg eventuelt en epost til rantenhagen(a)gmail.com så sender jeg deg adresse og kontaktinfo!



Velkommen!


47 kommentarer:

  1. Berre vakkert!
    Vonar dokke hadde ein flott Nasjonaldag i Rantenhagen :-)
    Tek Humleutfordringa snart...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og veldig hyggelig at du tar utfordringen :-)) God ny uke!

      Slett
  2. Så hyggelig! Hadde jeg bodd litt närmere hadde jeg stått först i köen på tirsdag:-)
    Håper dere får en trivelig kveld sammen med andre hagegale!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får si i fra dersom du skal til Bergen en gang?! Klem.

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Alletiders initiativ med åbenhave!
    Imponerende blomst på din Oxalis. Er det en speciel adenophylla selektion du har? - og så er den foran - min har mindre blomst og har ikke foldet sig ud endnu:)
    Flotte regnvåde camschatcensis.

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er jo aldri sikker på om hagen er fin nok å by på, men en gang må vi jo bare kaste oss ut i det?! Det er en Oxalis Dark Eye kjøpt fra http://www.pottertons.co.uk. Han har mange flotte seleksjoner :-)) Her blomstrer stort sett alle Oxalis nå. En herlig plante! Ha en deilig aften!

      Slett
  4. Jeg skulle gjerne vært der. Men denne gangen passer det dessverre ikke for meg. Kanskje det byr seg en anledning seinere en gang. Håper dere får fint vær, og det ser jo lovende ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var synd men du er hjertelig velkommen en annen gang om du har lyst! Ja vi krysser fingrene for fint vær :-))

      Slett
  5. Beautiful pictures! I love the red flowers in front of the blue water! And the picture right after that is georgeous, too!

    Judith

    SvarSlett
  6. Du har så mange fine planter, de er vakre alle sammen.

    I din hage skulle jeg nok gjerne vært en gang, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er velkommen om du kommer til Bergen!

      Slett
  7. Dom som kommer på besök i din trädgård kommer få se mycket fint!!!
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Mariana :-)) Klem

      Slett
  8. Så mye lekkert! Tvi, tvi med været og lykke til med besøket på tirsdag!

    SvarSlett
  9. Så gøy at dere skal ha åpen hage! Tenker de får mye fint å se på dem som er så heldige å bo i nærheten og kan komme på besøk. Jeg nyter synet av de herlige bildene dine! Lykke til og ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi kaster oss ut i det! De fleste som kommer kjenner vi jo fra før og ellers så er det alltid kjekt å bli kjent med nye hagefolk! God uke til deg også!

      Slett
  10. Svar
    1. Kjempekoselig! Har sendt deg epost :-))

      Slett
    2. Hjertelig takk for en utrolig hyggelig kveld i paradiset hos dere! Helt fantastisk og veldig morro å hilse på! Ha det fint så lenge! Hilsen fra Tone og Eivind

      Slett
    3. Takk det samme! Veldig hyggelig å ha dere her på besøk! Vi sees vel kanskje igjen :-))

      Slett
  11. Hadde jeg bodd nærmere så hadde jeg kommet en tur, men jeg får leve på minnene fra i fjor, det var hyggelig å få se hagen "Live"!
    Lykke til, og så håper jeg dere får godt vær!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Viggo :-)) Men du komme vel en tur igjen?! Vi skal jo til Tjorehagen sammen?! Litt vår hos deg også?

      Slett
  12. Lykke til på tirsdag Fru Ranten... skulle gjerne ha vært der med kameraet... kanskje jeg hadde blitt kvitt insekt"angsten" min også. Likte veldig godt det bildet med flua på!
    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Monica :-)) Fluer er da ganske pene når det kommer til stykket?! Jeg er hysterisk med veps men ellers synes jeg bare det er spennende :-))

      Slett
  13. Åh, selvom det er for langt væk desværre, så havde jeg vældig gerne besøgt din skønne have og hilst på. Hvor ville det være hyggeligt...men jeg må drømme om det i stedet:0)
    Rigtig god fornøjelse og skøn uge fra Katinka

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Katinka! Du får gjeste oss her på bloggen enn så lenge og hvem vet? Kanskje du skal til Bergen en gang i fremtiden?! God uke til deg også!

      Slett
  14. Å så mye lekkert du har i hagen din! Skulle gjerne kommet og frotset i blomsteropplevelser til deg, men kanskje muligheten byr seg senere. Håper dere får oppholdsvær, det er jo egentlig det beste når hagen skal vises frem:)
    Riktig lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja for du er vel i Bergen innimellom?! Det er bare å gi en liten lyd :-)) Du er hjertelig velkommen!

      Slett
  15. Eia var jeg der..... Det hadde vært noe det, men det er langt fra Gausdal til Bergen. Jeg tar turen over fjellet 4 juni, men da for å besøke ryggkirurgen igjen. Jeg ville mye heller ha besøkt Rantenhagen.
    Lykke til, måtte det komme mange flotte hagemennesker på besøk til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huffda! Kanskje du kan komme og stolhage her hos oss?! Sitte i en god stol ute på kanten og skue ut over hagen :-)) Lykke til med ryggen! Vi gleder oss til i morgen :-))

      Slett
  16. Ja...skulle vøri der je å....
    Lykke til med åpne porter og heldige de som får komme til din flotte hage:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Inger Marie :-)) God ny uke!

      Slett
  17. Så raust å åpne Rantenhagen! Jeg kommer til Bergen 1 dag for sent:( Neste gang.... Lykke til! Er det sånn Fritillaria camschatcensis ser ut ja... Min var i vekst, men pinadø går musen og forsyner seg grovt av spirer i bedene mine...Grrrr!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må bare si i fra om du vil komme innom en tur :-)) Nå eller seinere. Fritillaria er lett å så!

      Slett
  18. Åh, der skulle jeg gjerne vært! Hagen din har så utrolig mye flott å vise frem, så dette må bare blir suksess! Ønsker deg lykke til den 20.mai!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi håper det kommer mange og at alle koser seg. Og selvfølgelig så håper vi på godt vær :-))

      Slett
  19. Jeg skulle gjerne ha vært i hagen din, men du bor litt for langt unna dessverre. Men de som kommer er heldige, for de får sett mye fint :-)
    Lykke til i morgen!

    SvarSlett
  20. Fantastisk flotte bilder av fine planter. Som vanlig :-). Skulle gjerne tatt en kikk i hagen din. Utrolig mange spennende planter du har. Ha en fin kveld med åpen hage!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anne! Vi hadde en veldig hyggelig ettermiddag her i hagen og enkelte ble helt til solen gikk ned :-)) Vi har sol lenge!

      Slett
  21. En fantastisk kveld i Rantenhagen! Takktakk til herr og fru Ranten som inviterte oss, og ga oss mulighet både til å nyte hagen, plantene, utveksle erfaringer, treffe hagevenner, bytte planter, og i det hele tatt! Væææældig kjækt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Elly! Kjempekoselig var det! Så mange hyggelige og genuint hageinteresserte mennesker samlet må jo bare bli bra?! Og neste gang blir det i din hage?! Klem :-))

      Slett
  22. Så otroligt gärna jag skulle se din fina trädgård. Insekter har jag hemma också;-) så det kan jag vara utan, men allt det fina du har och läget för trädgården måste vara något alldeles speciellt!

    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anja :-)) Vi hadde et kjempekjekt treff her i hagen med mange hyggelige hagefolk :-)) Så det håper vi å gjenta!

      Slett