lørdag 21. juni 2014

Alle gode ting er tre.


Ikke bjørketre eller plommer eller moreller. Neida, vi sier en to og tre! Midtsommer, helg og snart sommerferie. I en jevn stigende kurve er det sommer og atter sommer. Litt til og enda litt til.

Meconopsis baileyi

Nå snur solen og dagen begynner å bli kortere. Selv om vi ikke kan skryte på oss noen midnattssol så er dagslyset aldri langt unna. I det vi tror at natten har senket seg så vips! Ja så har solen bare så vidt vært en tur bak fjellet for igjen å stige frem og opp.



Codonopsis clematidea


Og ferie! Sommerferie, et sånt ord som kiler litt på tungen før vi lar det rulle ut. Et lykkeord. Og ferden? Jo den går til Skottland. Og akkurat der skjønte du kanskje at det ikke var snakk om en badeferie? I år blir det en ren opplevelsestur eller kanskje vi skal kalle det en fotosafari?



Nomocharis sp


Geranium platyanthum

Snart setter vi kursen mot Aberdeen for så å reise videre til Orknøyene. Kanskje rekker vi å besøke sjøormen i Loch Ness? Men ingen sommertur uten hagebesøk?! Joda, vi har peilet inn på en slottshage eller to men vi tar veldig gjerne i mot innspill fra deg! Har du vært i området rundt Aberdeen? Del med oss! Vi vil jo ikke gå glipp av noe!




Vi deler Helgegleder hos Vivi.




Ellers så står hagen litt på vent. Akkurat nå. Det kan nok skylde det faktum at temperaturen har hatt et aldri så lite tilbakefall. For det må vil vel kunne kall det når vi i går fra 20 + til 10 kalde varme? Nordavinden hjelper ikke akkurat på...


Lilium hansonii



Neida. Vi lider ingen nød men Martagonliljene har gått over fra tango til en sakte vals og de smekter seg laaaansomt gjennom hagen. En to og tre. En to og tre.. Så får vi danse med? Hr og Fru Ranten danser kinn i mot kinn (…)


Lilium martagon Early Bird



Glumicalyx flanaganii

Og du da? Danser du i sommernatten? Den skal vel ikke soves vekk?!




God midtsommerhelg!






Fra Rantenhagen!



28 kommentarer:

  1. Heldige dere som skal på tur til Skottland og Orknøyene! Der skulle jeg gjerne ha vært også. Så en flott tv serie derfra, og ble helt forelsket i stedene. Skjønne bilder som elltid!

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi har også sett programmer derfra. Og vi gleder oss hemningsløst :-)) Vi reiser ikke med en gang men håpet på noen innspill på steder å besøke for en hageinteressert. God søndag!

      Slett
  2. Magnificent photos! Many of these flowers I have never seen before. You have an eye to catch delightful details and beautiful light.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for your nice comment Karen!

      Slett
  3. Mycket vackra bilder. Jag har tittat två gånger sen ropade jag på min man som också fick en bildvisning. Vi har njutit och funderat på hur du gjort serien med den sista bilden och stjärnflockan.
    Önskar dig en fortsatt fin midsommarhelg!
    Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)) Hva kan jeg si? Vann og glass kan gi mye magi i et bilde?! Jeg "lager" ikke bildet før jeg tar det men prøver å ha øynene med meg når det oppstår motiver jeg finner spennende. Jeg trekker jo "blomsterbildene" så langt at de går ut over seg selv og blomsten kanskje ikke blir det viktigste lengre, men en brikke i helheten. Mye tid i hagen gi jo et skjerpet blikk for detaljer?! Fortsatt fin helg :-))

      Slett
  4. Svar
    1. Det blir helt sikkert veldig bra :-)) Takk!

      Slett
  5. Hei
    Tusen takk for mange flott helgegleder, med mange flott bilder fra din hage. Jeg håper du vil være med til høsten igjen også.
    Håper du får en super tur til Skottland. Kos deg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. takk det samme :-)) Klart jeg er med igjen til høsten! God sommer Vivi!

      Slett
  6. Flotte bilder og virkelig lekker Nomocharis! Turen til Skottland og Orknøyene blir sikkert en opplevelse, både når det gjelder landskap og hager.
    Ha en fortsatt fin helg og god ferietur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant den er flott?! jeg legger nok inn litt fra turen når vi er vel hjemme igjen :-)) God sommer til deg også!

      Slett
  7. Som alltid helt nydelige bilder !
    Dere er så flinke til å sette opp spesielle bilder synes eg ;)
    Må dere ha en kjempe fin ferie!!
    Det blir nok en begivenhetsrik tur ;)
    MidtsommerKlem

    SvarSlett
    Svar
    1. her blir veien til mens Fru Ranten går, og bilder og tekst bindes sammen til små funderinger om hagen og livet i sin helhet :-)) Så går lek og alvor hånd i hånd. I bloggen som i livet. Klem!

      Slett
  8. Her er det gleder i på rekke og rad, så nydelige blomster og bilder Ranten.

    God søndag fra Marit.

    SvarSlett
  9. Åh så vakkert dokke har det!
    Vakre blomar som eg ikkje har sett før..

    Nyt Midtsommar, Sankthans eller Jonsok.
    Kjært barn har mange namn. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi nyter! Selv om det er kaldere i luften så er det deilig å være ute og kose seg i agen :-)) God ny uke!

      Slett
  10. Njuter av dina fina bilder!!
    Och att få se lite 'miljö'
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marina :-)) Ja jeg må bli litt flinkere å legge ut oversiktsbilder.. Klem. Marit

      Slett
  11. Flotte martagonliljer! Ferietur til Skottland kunne jeg også ha tenkt meg, får se om det kan bli en tur om noen år! I Aberdeen vet i alle fall jeg hvem jeg ville ha spurt om å få komme på besøk til, du vet han med løkbloggen??
    God tur når den tid kommer og god Sankthans i morgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi har jo tenk på det noen år vi også.. Men i år fikk vi fingen ut og bare bestemte oss :-)) Gjett om vi gleder oss?! ja det hadde jo vært konge og besøkt Ian?! Jeg kan jo spørre? Passer det ikke så passer det ikke? Jeg har jo møtt ham et par ganger bla hos Peter Korn.. Hum.. God sankthans feiring til deg også! Fra oss :-))

      Slett
  12. Jeg kjenner flere som har vært i Skottland, Orknøyene og andre øyer der, men jeg husker ikke hvor de var i hvilken hage. Grønt og frodig er det jo der da:)
    Aberdeen har vist noen flotte botaniske hager vet jeg.
    Vi tenker ta turen en gang vi også, men i år har vi andre planer.
    Flotte liljer! Og den steinmuren bak det ene bedet, var da lekkert! Det siste bildet var som et maleri, nydelig!
    Ha en fin fin sankthans:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har peilet meg inn på botanisk hage :-)) Og det er også noen snadder planteutsalg, men de får vi vel helst styre unna? Jeg får legge ut et innlegg på SRGC og se om det ikke kommer noen svar. BB hos noen med hage hadde jo også vært ok :-)) Ellers så er det jo naturen på Orknøyene som er hovedprioritert :-)) God sankthans!

      Slett
  13. Vakre bilder som vanlig fru Ranten! :-D Jeg trodde først det var blit så kaldt at det hadde dannet seg is i et glass når jeg så på enkelte av bildene ;-) Dere har så mange spennende plantesorter rundt i hagen - og du har jo et fantastisk godt øye for store og SMÅ fotomotiver!
    Ønsker dere en riktig god og opplevelsesrik ferie!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Glass og vann er to gode elementer i sommerhagen :-)) God sommer!

      Slett
  14. Spennende ferie planer!
    Og fotosafari...DET er et ord som klinger hos meg...gleder meg til å se hva du finner:)
    God tur og nyt ferien:)
    Og du...fantastiske bilder!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant?! Vi gleder oss hemningsløst :-)) God sommer til deg også Inger Marie!

      Slett