søndag 8. juni 2014

Et stadig tilbakevendende spørsmål.


Kan de brukes til noe nyttig? Disse som vi har så store mengder av? Som auler frem fra hver krik og krok. Som med sine sleipe kropper klatrer opp til de lekreste blomster og knopper og sultent slafser i seg, ja det aller meste dersom anledningen byr seg?

Corydalis calcicola


Så var vi der igjen. Snegletiden. Den som vi nesten klarer å fortrenge når vinteren frister med vår og alt er bare pur hagelykke. For akkurat der. Et sted i mellom, ja da glemmer vi at 1000 og atter 1000 av disse sultne brune snart vil innta hver krok av hagen.


Lilium pyrenaica

Primula sp

Vi plukker og vi plukker.. Med krum rygg går vi på med målbevisste skritt. Blått i blått ligger sneglegiften rundt i bedene mens sneglene sitter i toppen og tygger Nomocharis og Meconopsis for harde livet.

Nomocharis saluensis?



Men kan de egentlig brukes til noe? Det eneste vi kan komme på er lim?! Siden alle snegler som blir plukket i hagen får en rask flygetur før de ender opp i Store Blå før de så svømmer videre til de evige sneglejaktmarker (for eksempel en åker av Meconopsis?) så har vi vært inne på tanken om de kan brukes i fiskefor? Ikke det nei?! Vi aner at noen rynker på nesen (…)

Nomocharis sp

Cypripedium reginae


I mellomtiden har vi lest om nematoder på nett og i kjøleskapet ligger det nå en pakning størrelse stor (…) Slemt? Vel her tenker vi at målet helliger middelet? Fortsatt hage med blomster?!

Aquilegia sp



Og du da? Er du en av de lykkelige som kun må knipse en liljebille i ny og ne? Nærmest sånn av kjedsommelighet? Fortvil ikke for snart har du nok litt å gjøre du også! Snegletoget turer frem og snart har det funnet deg også!

Geranium 'Summer Skies'

Geranium

Incarvillea

Neida. Vi har ikke gitt oss helt over enda..  Men det er jo godt å få det ut? Frustrasjonen.. Bær over med oss! Vi skal nok snart være i vater igjen!


Hylobius abietis, snutebille

Vi deler hos Laura med "I Heart Macro Week 22"


Pericoma fuliginosa, sommerfuglmygg



Vi deler Helgegleder hos Vivi.


Og du, vi har fremdeles en fridag igjen! Med sol på! Du skal se det hjelper på det meste?!


Fortsatt god helg!

46 kommentarer:

  1. Åhh, du har så mange flotte blomster i hagen din=) Og bildene dine er som alltid fantastiske. Blir du lei av å høre det?=) Kos dere i hagen=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takke og bukker! Neida, jeg blir aldri lei :-))

      Slett
  2. Stakkars deg, og hvor jeg føler med deg! Jeg snakket i går med en dame som bor 10 minutter unna her, og hun vasset bokstavelig i snegler. Jeg får angst bare ved tanken! Vakre bilder du viser, og Nomocharisen var nydelig!
    God ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å det var godt å få litt medlidenhet! Du får være flink å sette nye planter i karantene?! Jeg tror ikke det var noe med planten jeg sendte deg! Jeg håper å være flink å høste frø av forskjellige Nomocharis i år. Du får gi beskjed om du vil prøve å så noen?! God ny uke!

      Slett
  3. Flotte bilder! Mye lekker blomstring hos deg nå!
    Sneglene er i min hage også, store og små, brune og grå. Men det er kanskje mindre enn det har vært enkelte år tidligere. Likevel tror jeg at jeg skal investere i noen nematoder jeg også.
    Ha en fortsatt fin pinse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Uhorvelige mengder i enkelte områder i hagen. Sukk.. Vi har jo villmark på 3 sider men på siste siden har vi en flink nabo som plukker både morgen og kveld :-)) Jeg synes det er ekstra ille i år? Vi plukke videre! Plantasjen hadde 6 ukers (!) ventetid på nematoder. På Hesthaugen Hagesenter i Åsane hadde fremdeles igjen etter at jeg hadde handlet på lørdag! God ny uke!

      Slett
  4. Paradisisk vakkert i hagen din :-) Men intet paradis uten slanger... Lurer på om de har vinger? Observeres jo på de mest utilgjengeligs steder - på sprinkelhylle øverst i drivhuset. Oppi kasser på plattingen grundig beskyttet av agrylduk, på traller og med snegleuvennlig utside. Der og alle andre steder finnes de fornøyd gnaskende...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du har så rett så rett.. De kryper faktisk overraskende fort! Og så kan de jo ligge under en skosåle eller på et dekk eller under bilen?!

      Slett
  5. Jeg krysser alt jeg har for at ikke sneglene skal finne veien til min hage. Jeg skjønner at jeg er heldig, som ikke allerede har disse boende.
    Mye lekkert som blomstrer hos deg nå, og jeg får håpe at ikke alt det flotte blir ødelagt av disse ekle krypene.
    Ønsker deg en fortsatt fin pinse, og tusen takk for en flott blomstrende helgeglede. Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi får håpe du slipper! God ny uke!

      Slett
  6. Snegleinvadert her også. Det som gjer reint bord her er åkersneglane. Dei små grå på tusentalsvis og dei er heilt utruleg grådige. Har av dei brune også men dei syns eg ikkje gjer dei store innhogga. Bruka ufatteleg med tid på sneglejakt.
    Du har mykje flott i hagen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har nesten ikke sett åkersnegl eller de svarte skogsneilene på mange år men nå begynner de og komme tilbake og jeg kan bare underskrive på at åkersneglen kan gjøre mye ugagn på kort tid.Dobbelt ære være.. Vi går ingen steder i hagen uten å ta med sneglepiggen! God ny uke!

      Slett
  7. Amazingly beautiful captures. I especially LOVE the 3rd one. so beautiful.

    SvarSlett
  8. Huff, innlegget ditt er en påminnelse om å fortsette med rotvaskingen av nykjøpte planter.
    Åkersnegla er ille nok.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja du må bare være på vakt! Men som jeg skriver over her, de kan følge med biler på undersiden osv. Men alle monner drar!

      Slett
  9. Nydeleg lell.. ;-)
    Nyt innimellom plukkinga.

    Solklem

    SvarSlett
  10. Du har altså så mange fine planter og blomster, og så fint at vi får se de også.

    Jeg skal ikke klage på noen lus for å ha snegler er nok mye verre.

    God ny sommeruke fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit! Vi har lus også :-D det kan jo være ille nok det da?! God ny uke :-)) Klem

      Slett
  11. Underbara blomster i din trädgård. Ifjol fick jag plocka sniglar, men annars har det inte varit så illa här hos oss. Min mamma har fått plocka massor med sniglar. De duger inte ens åt fåglarna.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har også store variasjoner alt etter som hvordan vinteren har vært. Men i år er det mye.. Nei jeg tror heller ikke at fuglene vil spise disse. Kanskje de minste?

      Slett
  12. Hei Fru Ranten

    Her i skoven er der ikke nogen snegleplage - men Danmark....!

    Flotte billeder du viser -tror jeg:) jeg må kigge igen når jeg er i tilbage i Danmark - her blænder solen for meget:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff ja. Godt du slipper dem i skogen! Ha en deilig aften!

      Slett
  13. Ja nemli.. frustrationen... osse her - en aftenvandring hvor man skulle nyde blomsterne kan ende med.. sneglejagt og bagefter opdager man at man slet ikke fik set det man ville - derfor er det dejligt at du viser os de smukke blomster og ikke sneglene - TAK for så husker vi næste gang at holde hovedet højt og nyyyde - og jeg gør det, at jeg laver snegleture hvor det kun handler om at udrydde dem... har opsat ølfælder og de virker

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her må vi ha 2 tanker i hodet på en gang :-))

      Slett
  14. Hm..Vasser i uglebarn jeg for tiden , på hytta. Bare kos det da, skjønner jeg.

    Iberia er det ikke her enda, for det er det du mener ja?
    Mye åkersnegler som spiser det meste på varme, våre somre til meg, og jeg plukker. Ellers er det greit til meg, enda.
    Og naboene rundt er ikke opptatt av hage, der er det plenen som rår. Skal kanske være glad for det?
    Flotte bilder fra hagen din iallefall! Det er da utrolig at du har så mange blomster når du er plaget av sneglene. En av mine søstre i Akershus har sluttet helt i hagen etter snegleinnvasjonen. Hun orket rett og slett ikke mere.
    Og, her går det i uglebarn,)
    Snart på hytta igjen etter en fin fin pinse:)

    Flotte insektsbilder!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Kathrine :-)) Søte fugler hos deg og nå venter vi alle på uglenøster! Vi er på hugget når det gjelder sneglene og nå skal vi benytte oss av kanibalmetoden. He he! Ingen nåde ...

      Slett
  15. Ja..du kan få sagt det du...hos meg er det ubeskrivelig mengder av disse ekle brune iår! det er vel den milde vinteren vil jeg tro...
    nå nettopp måtte jeg ut å redde alle mine nypriklede valmuesøster...der var festen i full gang...sukk en blir litt lei ja..
    Lekre bilder du deler:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de har nok hatt en alt for snill vinter? Men vi gir oss ikke?!

      Slett
  16. Ja huff - disse sneglene. Her har vi dem, men de er faktisk färre i år enn de pleier. Tidligere år har jeg funnet mellom 50 og 150 på rundene mine, nå er det mellom 10 og 30 hver gang. Hva grunnen er til det vil jeg ikke spekulere i. Hadde värt moro om det var flere års jaging som har gitt resultat, men jeg vet ikke om jeg våger å håpe på det:-)
    Vi får kjempe videre mot disse slimete, glupske sakene....
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi plukket 60 liter en sommer.. Men nå går de jo rett på sjøen så vi har ikke helt oversikten. men det er rikelig.. God uke! Klem :-))

      Slett
  17. Har ikke sett en eneste brunsnegle i år!! Men har giftet godt i flere år. Hadde noen åkersnegler sist uke.. og det ble full krig.
    Så nå er det liljebillene igjen. Gode råd mottas med takk! Greide nesten ikke å takke da jeg fikk en nydelig lilje i gave i går, så bare for meg disse liljebille larvene. Men vi får nyte alt det vakre i hagen, og.... som alltid, nydelige bilder!!!.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Å du må tro vi har lagt ut gift for en liten formue :-(( Vi begynner like på nyåret og etterfyller jevnt og trutt ut over vår og sommer. Nå skal vi altså prøve kanibalmetoden :-)) Infodere døde sneiler med nematoder og legge dem tilbake på utvalgte steder i hagen. Intet skal være uprøvd!

      Slett
  18. Flott for oss at du tar bilder av "maten" før den blir fortært ;-)
    Den hvite nomocarisen er jo bare rålekker - noe navn på den?
    Kan du legge ut bilde av disse krypene du snakker om, slik at vi skjønner hvem de er? Har ikke sett en liljebille, tror jeg......
    Søt liten mygg du har, og snutebillen er jo en sjarmør!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Viggo! Jeg tenkte at jeg ikke trengte å gni det inn, for å si det slik? Og så må det jo være litt likevekt? Nomocharisen er samme som jeg viser i rosa. Mest sannsynlig en Nomocharis saluensis? Om dette er en spontan variant som er kommet for å bli er jeg ikke sikker på men jeg kan jo prøve å ta frø av den og så? da får vi svar om 5-6 år, om den er frøekte. Om ikke annet... Vil du virkelig ha nærbilde av beistene? Jeg la ut noen bilder den gang de ennå var små og i forholdsis beskjedent antall. Nå er det bare å plukke plukke pl...

      Slett
  19. Godt dere er i vater igjen. Ikke finnes det snegler (ok, sånne bittesmå da), ingen liljebiller heller, men kan jeg skryte på meg at jeg er i vater. Tror ikke det ;)
    Ha ei finfin uke med alle de vakre vekstene som finnes i Rantenhagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. He he :-D Så lenge vi holder oss unna stabilt sideleie så går det vel greit?! God uke til deg også!

      Slett
  20. Du har så uendeleg mange fine stauder. Sei ifrå om du tek imot hagebesøk, er alt i orden med hagen no? Eg saknar dokke på gamlejobben ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Torill! Vi har nettopp hatt åpen hage, men om du har lyst på en tur så må du bare gi en liten lyd! Jeg har jo byttet jobb så du får eventuelt gi beskjed her :-)) Bortsett fra snegleplagene så er hagen tipp topp! God sommer!

      Slett
  21. sniglar har ökat här med men tycker det hjälper med det medlet jag strör ut, verkar slippa hål i hostorna i alla fall.
    Fina foton som vanligt.
    Ha de bra
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det hull på det meste :-D Akk ja.. Takk takk!

      Slett
  22. det er så en mister pusten. Vidunderlige verden, og over alt troner Nomocharisen. Åhhhhh

    SvarSlett
  23. Rantenhagen er en stooor skattekiste med den ene planten nydeligere enn den andre! Og bildene er like nydelige og flott å se som alltid :) Selger du frø fra skattekisten må du notere meg på listen.
    Vi er heldigvis ikke alvorlig plaget med beistene som har lagt sin elsk på Rantenhagen. Får håpe det er fordi de ikke trives her ute i havgapet ;) Sender min medfølelse og lykke til med nematodene! En fortsatt fin uke ønskes fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier å høste frø men det er litt opp og ned :-)) Og noen ganger har frøene fløyte avsted på egenhånd når vi har stått med ryggen til eller til og med dristet oss til å ta en ferie..
      Godt dere ikke er så plaget som oss! Vi bor vel i et kjerneområde i så måte? Nematodene er sluppet løs! Vi er optimister :-)) Og du, flott innlegg om humlen hos dere! God juni!

      Slett