søndag 31. august 2014

Solmoden sensommerhage i et gyllent øyeblikk.


Lav augustsol forgyller hagen i sitt magiske lys. Straks er det september og enda er vi velsignet med lange lune dager. I hagen.

 Rudbeckia Hirta var. Pulcherrima 'Prairie Green Eyes' Overraskende halvfylt!

Og nå er sommerblomstene gull verdt?! De som ble sådd litt i seneste laget. I år også. Men de rakk å være med. Joda, noen ble litt høyere enn forventet. Andre bærer fremdeles litt preg av årets første storm. Men pytt pytt! Nå setter de farge på tilværelsen!

Cosmos 'Double Click Snow Puff' som ikke ble fylt likevel..


Noen stauder kommer seint men godt. Både fordi de er naturlig seine men kanskje også fordi de står der solen bruker litt tid for å nå fram. Den hvite klatrende Aconitum alboviolaceum er jo lekker der den lister seg rundt i bedet eller opp over berget, men jeg har til gode å finne modne frø.

Aconitum alboviolaceum (den hvite)

 Aconitum sp

Geranium wlassovianum

Impatiens "Milo"



Colchicum agrippinum

Plommer og barnebarn er en utrolig koselig kombinasjon! Ren lykke med modne plommer i ivrige barnehender. Mmmmm.. Ferskvare som skal rett i kroppen! 




Og de som ikke holder mål til innvortes bruk? Jo kan vi jo alltids kaste på havet? Prikken over i`en kan man vel si? For store og små (…)


Så lenge det er liv er det håp? Og akkurat nå er det et yrene liv rundt om i hagen. Noen liker plommer og andre støvsuger blomsten på jakt etter godsaker. Og bakom lurer Fruen (…)




Episyrphus balteatus


Coenosia tigrina (?)


Og du da? Høstonn i hagen?!


God søndag!

20 kommentarer:

  1. Hei Fru Ranten

    Ja, blommer kan man spise til man får ondt i maven - stor som lille!
    De er også ved at modne her:)

    Flotte planter og dyr - Den sidste blomsterflue tror jeg ikke jeg kender, den første er jo den dobbeltbæltede Episyrphus balteatus.

    Colchicum agrippinum har næsten tern ligesom Fritillaria meleagris;)

    Her får vi jo ligenu regn så det rækker 83mm siden kl 3 i nat. Tørken er afblæst!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Og det gjør vi :-)) Spiser til vi får vondt i magen.. Da har blomsterfluen fått navnet på! Den bustete leter jeg fremdeles etter navnet på :-)) Colchicum er fantastisk flotte nå på høsten men jeg er ikke like begeistret på våren nå bladene kommer. Men pytt pytt! Nå er de vakre og med litt sol så blir det rosa i rosa :-)) Ha en deilig ny uke!

      Slett
  2. Vakkert og så fine barnebarn, plommer er toppen.

    God ny uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja vi har fått låne noen av jentene våres i helgen :-)) Alltid koselig å fylle huset med små barn! God ny uke!

      Slett
  3. Hei
    Høsten kan være flott, og det er nesten så jeg gleder meg til høstfarger og høstsol. Du har fortsatt fin blomstring i hagen din. I min hage har blomstringen gjort seg ferdig.
    Veldig hyggelig at du ville være med å dele din glede. Ønsker deg en fin ny uke. Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja selv om blomstringen er litt spredt rundt i hagen så er det jo bare å nyte :-)) God ny uke!

      Slett
  4. Her var det jo flere tips til meg når det gjelder de sentblomstrende=) Jeg er imponert over alle navene du kan! Husker du alle i hodet? Koselig å se bilder fra hagen din med litt større avstand også=) Fantastisk beliggenhet dere har=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke alltid jeg husker hele navnet men jeg finner det som regel :-)) En kombi av lister og google? Vi bor jo på kanten!

      Slett
  5. Impatiens "Milo" ser spännande ut!
    Hoppas vi får en varm fin höst!
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er veldig fin :-)) Den skulle ikke sette frø her i Norge men det er jo bare tull for jeg hører at den "springer" stadig vekk men den er heldigvis ikke så ille som andre springfrø. Den skulle også spre seg moderat med røtter men det var nok i leirjord for her var den nærmest invaderende første året. Nå bor den i en blomsterpotte uten bunn som er grav ned i bedet :-)) God september Mariana! Klem. Marit

      Slett
  6. Plommer har vi dessverre ikke i hagen - synd, for det er blandt det beste jeg vet:-)
    Nydelig utsikt dere har og ikke minst nydelige barnebarn!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er koselig med plommer i hagen :-)) Spesielt når man kan høste dem sammen med ivrige små barn :-)) God ny uke! Klem. Marit

      Slett
  7. 'Prairie Green Eyes' var grådig lekker! Fikk jo ikke sådd Rudbeckia i vinter. Det må gjøres noe med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper den skal blomstre til frosten kommer og det er forhåpentligvis leeenge til :-)) For den var virkelig stilig!

      Slett
  8. Jeg skal få meg flere sentblomstrende stauder, det er sikkert, men glemmer ofte å se på blomstringstiden når jeg kjøper,) Mye lekkert du har!
    Plommer rett i havet, var ny. Artig:)
    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja når alle småsteinene er håndplukket på en strand og pent og prydelig tatt med hjem til bedene så er jo plommekasting et godt alternativ?! Aconitum er jo en staselig høstplante?!

      Slett