mandag 29. september 2014

Definitivt høst i Rantenhagen.


Og når høstdagene enda har mye å by på så er ettermiddagene i hagen gull verdt. Løksetting og fotografering går hånd i hånd. En løk her og et bilde der.

Eristalis tenax, stor droneflue på Cosmos 'Double Click Snow Puff'


Vi deler hos Laura med "I Heart Macro Week 22"


Insektene er nok litt lettere å komme innpå nå på tampen av hagesesongen? Pust dypt inn og rolig ut, finn noe å støtte armen mot og vips! Så var sommerfluen fanget! I dette øyeblikk.

 Actaea racemosa Brunette

Vi deler Helgegleder hos Vivi.

Crocus speciosus Artabir




Mange stauder har tatt en ekstra runde i år, mens andre jo har høsthagen som sin faste arena.

Tricyrtis Raspberry Mousse

Selvsådd Cosmos har danset gjennom Rantenhagen i månedsvis. Noen har danset inn døren og spredd sensommerlykke innendørs i seine høstkvelder.


Geranium Crystal Lake

Du da? Danser du enda ut og inn og til og fra høsthagen din?


Ha en flott ny uke!

30 kommentarer:

  1. Herlege bilde med hauststemning.
    Vårblomster i hagen her også, håpe dei vil kome til våren allikavel....
    Cosmos er berre så nydeleg !

    Fin tysdag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo alltid den store spenningen? Bruker de opp alt kruttet nå eller? Mest bekymret var jeg for at magnoliatrærne skulle ta våren på forskudd, men det ser ut til å gå bra :-))

      Slett
  2. Nydelige bilder! Du fanger de blomsterfluene så nydelig. Cosmos er en fantastisk sommerblomst, og de kommer heretter bestandig til å være i min hage også :)

    Ha en god uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal også fornye bekjentskapet med Cosmos i alle varianter til neste sommer :-))

      Slett
  3. Den geraniumen har jeg ikke sett så flott før. Crystal Lake. Den må jeg nok ta en titt etter. Men ingenting slår fargene i høstkrokusen(?) Lilla og rødoransje. Bare nydelig :-)
    Hos meg er det typisk høst: løk i poser - og ingen gode ideer til hvor de vil passe best. Mens dagene går....

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjøpt av Jensen :-)) Steril og setter derfor ikke frø. Den høstblomstrende Crocusen kjøpte jeg av Janis Ruksans i fjor og den er bare utrolig lekker?! Nå har jeg snart fått alle løkene i jorden og det har ikke vært få :-D

      Slett
  4. Fantastiska bilder! Vi har fått njuta av vackert höstväder. Ha en fin vecka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er bare å nyte! God uke til deg også!

      Slett
  5. Fantastisk fine bilder du tar. Det blir spennende å sette løk. Håper vi kan få opp blomster som hjorten ikke når tak i. Må tenke ut noe lurt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Liv :-)) Hjort har vi heldigvis ikke her i hagen, men vi har jo snegler i bøtter og spann da.. Men de gidder vi ikke tenke på nå?!

      Slett
  6. De ser da ut som om du har en god del løk å sette :) Men man må ikke kimse av gardenlivings leveransen heller, de har meddelt meg at pakken med assortert løk er på vei til Gausdal :) Dessuten var jeg på hagebutikk her om dagen, gikk på en liten botanisk tulipansmell......
    Finfin uke videre i Bergen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, det blir jo noen da :-)) Jeg må innrømme at jeg har mottatt en liten bestilling derfra også.. God ny uke til deg også!

      Slett
  7. Insektene er ikke så raske av seg nå nei. Lekre bilder! Ny geranium for meg, så fin den var!
    Og Tricyrtis sp var kjempeflott! Og, jeg har enda(?)ikke kjøpt en eneste løk, selv om jeg syklet forbi et garteri i dag. Er det mulig?

    ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er helt fantastisk nå på denne tiden! geraniumen :-)) Trighyrtis sp har fått navn! Tricyrtis Raspberry mousse! Ingen løk?!? Kanskje du ikke er frisk?

      Slett
  8. Så nydeleg! Fekk meg til å rusle ein tur i hagen i dag.
    Er litt liv der enno, men ikkje så flott som hjå deg :-)

    Haustklem med glede

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt her og litt der! Det er ikke akkurat så hagen bugner av blomster her heller :-)) Klem!

      Slett
  9. Fantastisk, tenk at vi snart skriver oktober.

    God kveld til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo nesten ikke til å tro?! Men helt greit :-))

      Slett
  10. Hei Fru Ranten

    lækre billeder - man bliver imponeret hver gang!
    Specielt i år kommer de høstblomstrende til sin ret - alt andet er afblomstret:)

    Flot mørke pollen i din Geranium...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er ikke så mye annet som blomstrer, litt her og litt der, men spesielt vakker er jo høstens krokus?! Den geraniumen er helt fantastisk på høsten og blomstrer til fristen tar den. Ha en fortsatt deilig uke!

      Slett
  11. Ja, det er virkelig trivelig å svirre rundt i hagen mellom blomstene og legge løk :)
    Veldig lekre krokus

    SvarSlett
    Svar
    1. En fornøyelse :-)) Høstblomstrende crocus er herlig! Kan virkelig anbefales!

      Slett
  12. Wonderful photos, stunning flowers!

    SvarSlett
  13. Hei
    Heldig er dem som kan surre rundt og bo i din hage. Kjempe flotte bilder, som alltid.

    Ønsker deg en fortsatt fin uke. Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. De synger nok på siste verset men det kan jo enda drøye en måned til?! God uke Vivi!

      Slett
  14. Det är definitivt en vacker höst i Rantenhagen!!
    Höst kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mariana :-)) Høstklem til deg også!

      Slett
  15. Høstkrokusen var virkelig flott!
    Ser at du har vært på tur og funnet litt mer løk, hadde du ikke nok i fra før? :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Nok løk? Her tror jeg du snakket i villese! Det blir jo aldri nok løk Viggo! Hyggelig med et livstegn fra deg!

      Slett