mandag 1. september 2014

Og kanskje kommer Kongen?


Neida, det gjør han selvfølgelig ikke! Men vi tar jo gjerne til takke med en Admiral eller to! Og  på søndag inntok de hagen i fleng. Siste dagen i august som var fylt med sol og deilige varme grader.

Vanessa atalanta/ Admiralsommerfugl

Jeg må innrømme at det ikke er lenge siden jeg beklaget meg litt. Over at sommerfuglbusken vår ikke fikk besøk av, ja nettopp sommerfugler. Mange andre insekter kom jo innom, men hvor ble det av sommerfuglene?

Buddleia/ Sommerfuglbusk


I år har den fantastiske sommeren ført til at mange av hagens innvånere har funnet det for godt å blomstre en ekstra gang. Så også med sommerfuglbusken vår. Og under over alle under! I går var det magi i luften og sommerfugler på busken!

Eg ser på deg og du ser på meg..


Vi deler hos Laura med "I Heart Macro Week 22"

Kan det være så enkelt at de ikke gjester hagen samtidig? At busken på en måte blomstrer litt for tidlig? Vi krysser fingrene for at årets sommer var et varsel om alle gode somre som måtte ligge foran oss!


Ellers så skal jo slekt følge slekters gang. Også i insektsverden må vite.

 Phora atra/ Pukkelflue

Åkerflue eller kjøttflue?


Og sånn går nå høsten i hagen.


Mat og sex (…)

Gonepteryx rhamni/ Sitronsommerfugl


Ha en strålende septemberuke!

30 kommentarer:

  1. Så koselig med sommerfuglbesøk=) Og alle andre småkryp du har besøk av=) Måtte le litt av innlegget dit i dag også=) Fiiiin ny uke til dere=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Insektene er hagens krydder som spriter opp den kjedeligste hagedag! God ny uke til deg også!

      Slett
  2. Fjärilar är välkomna gäster i trädgården!
    September har börjat bra med soliga fina dagar och kvällar och mycket blommar fortfarande.
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Vanligvis så har vil vel helst møll av forskjellig slag samt nattsvermere, så gårsdagens besøk var veldig kjærkomment! Klem. Marit

      Slett
  3. Nydelig! Såg fleire sommarfuglar på fjelltur i går. Imponert over dei flotte bileta du klarer å ta.
    Fin veke til dokke i Rantenhagen :-)

    SvarSlett
  4. Se der, ja! Og på selveste sommerfuglbusken. Admiralen ga også meg audiens her om dagen, på en Ligularia dentata...

    SvarSlett
  5. Helt fantastiska bilder på fjärilarna. Ha en fin vecka!

    SvarSlett
  6. Wonderful macros from your garden.

    SvarSlett
  7. Hei fru Ranten

    Fine sommerfugle - min favorit er jo citronsommerfuglen - flot billede!

    Og de 2 blomsterfluer på den gule blomst - hvilken spændvide.....

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Ja det var 2 sitronsommerfugler som svermet gjennom hagen. Den ene landet et lite øyeblikk, akkurat nok for meg, og vips så var de vekke igjen :-)) Ha en deilig tirsdag!

      Slett
  8. Flotte bilder! Det er så gøy når sommerfuglene endelig dukker opp :)

    God uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det ser ut som om du får oftere besøk enn oss? Vi ser jo også mange flere forskjellige når vi er på Østlandet enn her hjemme. Men så blir det jo litt ekstra stas når de først kommer innom :-)) God uke!

      Slett
  9. Så flotte bilder! Jeg er litt "insektsfreak" og koser meg med de fine närbildene.
    Tenk at jeg ikke har en sommerfuglbusk i hagen - må nok se å få gjort noe med det.
    Kos deg på tur til Peter Korn, må innrömme at jeg blir bittelitt misunnelig for der skulle jeg gjerne ha värt:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har jo bare en busk. Men i år fikk jeg god uttelling :-)) Dete r jo en tradisjon at jeg reiser til Peter enten på våren eller høsten men helst begge deler :-))

      Slett
  10. Som vanlig skikkelig vakre bilder Ranten! Du har et eget øye for insekter! :-D Jeg har antagelig ikke tålmodighet, for med en gang jeg skal ta bilde av en sommerfugl eller bie som drikker nektar fra en blomst, så har den alt bestemt seg for å fly avgårde. Snurten gir jeg opp og tenker at "neivel, om du ikke VIL bli tatt bilde av, så....."
    Hvordan overtaler du dem til å bli sittende lenge nok... ? ;-)
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Stein! Jeg tror du må tenke omvendt, det er ikke insektene som må sitte lenge nok men du :-)) Når du er ute i hagen så er det lett å se hvilke blomster som er mest populær til en hver tid? Instedet om man kan si det sånn? Da er det bare å vagle seg til. Ikke skygg for lyset/ solen og senk deg ned i samme høyde som blomstene. Jeg prøver alltid å støtte meg til noen, gjerne meg selv :-)) Lykke til!

      Slett
  11. Sommerfuglbusk overvintrer ikke her. Har prøvd noen ganger, og det går bra i noen år, men så...død.
    Nydelige bilder!!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Her klarer den seg godt selv om den blir klippet kraftig tilbake hvert år :-)) Jeg skulle vel kjøpt meg noen flere farger kanskje :-))

      Slett
  12. Utrolig mange flotte bilder.

    Ønsker deg en fin dag. Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Vivi :-)) Fortsatt fin uke!

      Slett
  13. Admiralen har kommet i flokk her også, den er så flott.
    Flotte er bildene dine også fru Ranten. fascinerende å se insektene på nært hold.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit :-)) Ja de er store og flotte. Praktfulle!

      Slett
  14. Hi hi, sånn går nå dagen...mat og sex...hihi. Utrolig fine bilder!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det gjelder å ha fokus på de viktige ting i livet?!

      Slett