onsdag 8. oktober 2014

Den som sover hopper vi over.


Crocus sp (Not pulchellus but hybrid with some speciosus jamfør Janis) 

Mon hun ikke har slumret seg gjennom gårsdagen? Fru Ranten. For kroppen sa stopp og da var det bare å dra inn årene og legge Fruen i tørrdokk.

 Crocus serotinus ssp salzmannii


Veldig kjedelig så i dag var det på med påhengsmotoren og ut på åpen sjø igjen. Eller for å si det med rene ord? På`an igjen. Det er så utrolig kjedelig å være syk?



Men med harddisken full av bilder fra helgen så går vi jo ikke tom sånn med det første. Ikke med det andre heller…





Det er de høstblomstrende krokus som virkelig fanger interessen der ute i Rantenhagen. Ikke i de store mengdene men det kan forhåpentligvis tiden bøte på?! Vakre er de enten det er en to eller tre. Elle melle..

Crocus kotschyanus Reliance


Og egentlig skulle Fruen, som har pådradd seg (helt frivillig) studier på høyskolenivå, egentlig bruke kvelden til oppgaveskriving. Om bare ett lite øyeblikk så….




I morgen bærer turen til Oslo og fredag reiser 2 hagegale damer videre til Uppsala og Løk- og knølhelg. Vi gjentar det bare (…) De gale har det godt!


Ser vi deg der?!



Og du, ha det så bra du!



34 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tusen takk for fine ord Ester :-))

      Slett
  2. Wow....these are super nice shots ... I like your photos very well.
    great photo work.
    Best regards, Karin

    SvarSlett
  3. Er så imonert over høstkrokusene dine! Må komme meg videre jeg også, og ikke tenke at krokus hører våren til:-)
    Usj med sykdom. Men du kommer deg videre skjønner jeg. Flotte ærfugler!
    Ha en fin fin turhelg! Kos dæ:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er på beina igjen og klar for løktur :-)) Utrolig hva sånne fristelser kan gjøre med helsen?! God helg!

      Slett
  4. Flotte bilde på harddisken din, det er sikkert !
    Håpe du kjem deg fort på beina igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt oppe! Nå er det løktur som gjelder!

      Slett
  5. Berre nydeleg i hagen din!
    God betring vidare :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og alt vel til deg!

      Slett
  6. Heldig deg som skal på løktur! Du kommer sikkert hjem med mye spennende. Flotte insektbilder!

    God tur og god bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kommer alltid hjem med noe spennende :-)) Takk og takk og god helg til deg!

      Slett
  7. I har mange smukke og spændende efterårskrokus.

    Smukke billeder og macro billederne af fluerne er helt fantastisk.

    God bedring :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå begynner det å bli litt :-)) Vi er jo avhengig av noenlunde vær når de skal blomstre. Alt vel til deg!

      Slett
  8. Ååååå den løkturen vart eg litt misunneleg på. Kor spennande.
    Nydelege bilder du serverer oss. Fortsatt mykje fint å fange i linsa både frå hagen og naturen rundt.
    God bedring og god tur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du får bli med neste gang?! Takk for gode ord og fin uke til deg!

      Slett
  9. Hei fru Ranten

    De stribede Crocus er bare så lækre! Du behøver da ikke mængden - så forsvinder detaljen....
    Og fruen skal på løgtur, mon ikke hun får noget spændende med hjem?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei jeg er jo veldig fornøyd som det er :-)) Ruksan kommer så jeg har jo et håp om at han har med seg Corydalis og Crocus av ulikt slag :-))

      Slett
  10. Etter disse bildene blir det kanskje noen løk i jorden her neste høst. Høstkrokus er ikke prøvd... Akkurat nå har vi nok med å ta inn pelliser, agaver, engletrompeter,kannaer mm., og har et aldri så lite håp om å få satt ned endel løk vi tok opp i sommer ved omgjøring av og i bed.
    Ha en fin "løkhelg"

    SvarSlett
    Svar
    1. Da var vi vel fremme i Uppsala :-)) I morgen starter "løkhelgen" :-D

      Slett
  11. Jeg hadde planer på å melde meg på til løkhelgen i Uppsala, men det passet dessverre ikke med øvrige familiens kalender. Så synd - det hadde vært så moro å treffes!
    Tenk at jeg ikke har Høstkrokus i hagen.......det må jeg se å få gjort noe med skjønner jeg:-)
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenkte jeg kanskje kom til å treffe deg der. Synd det ikke passet! Høstkrokus må du ha i hagen! God helg :-))

      Slett
  12. God tur, Fru Ranten, og la den sykdommen seile sin egen sjø! Den er ikke invitert til løker og knøler. Håper på fyldig referat - med bilder :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker :-)) Ingenting som kan pigge opp fruen som et løktreff :- D Referat kommer!

      Slett
  13. Så koselig å innom bloggen din igjen=) Bloggpause pga travle dager, men nå håper jeg på litt mer ro. Håper du fort blir frisk og rask igjen=) Og en riktig god helg til dere=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du er tilbake i bloggland Vibeke :-)) Her er vi! I Uppsala :-)) God helg til deg også!

      Slett
  14. Jepp, de gale har det grådig godt og den som ikke sover synder heller ikke! God tur. Det blir vel løkfest hos Ranten..:)

    SvarSlett
    Svar
    1. De gale har det veeeldig godt :-)) Lommeboken ynker seg litt men våren blir herlig! God helg!

      Slett
  15. Spennende med tur til uppsala...tenker kortet går varmt:)
    Håper du er frisk igjen...kjedelig å være syk.
    Gleder meg til å høre om innkjøpene...du finner heeeelt sikkert noe :)

    SvarSlett
  16. Vilken fin randning på den översta krokusen!!!
    Helt underbara bilder!! bara njuter av dom.
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den var jeg veldig glad for :-)) Håper den trives og kommer igjen til neste høst! Klem. Marit

      Slett
  17. Nydelige krokuser, men andebildet tok kaka :) Kjempefint.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kvakk kvakk :-)) Ærfugl som samler seg i store grupper på tusenvis av fugler. Veldig flott!

      Slett