tirsdag 21. oktober 2014

Hun som ikke skulle så i år.



Skulle være kjerringa mot strømmen i høstens elleville frøbytte. Rett og slett la frø være frø og bruke prikletiden på alt det andre som våren bringer med seg?


Kan du tro (…) Når Magnar Aspaker la ut høstens frøliste var standhaftigheten borte som dugg for solen. Svosj!


Enda byr hagen på blomster og enda titter solen frem innimellom. Herlig!




Denne lekre lille Crocusen har vi fotfulgt de siste dagene og der var den! Klart verdt å vente på?

Crocus cartwrightianus

I grusbedet har vi dristet oss til å plante noen løk av Stenbergia lutea. Bedet er sørvendt og løken står under en liten Rhododendron. Selve bedet står i tillegg litt beskyttet under en stor bjørk om sommeren. Kanskje det går bra?!

Stenbergia lutea

Vi liker best innsekter ute men det hender jo at de blir med inn. Husflue?


Flue på banan


Flue på lime


Noen venter til siste øyeblikk før de fører slekten videre.


At myggen produserer avkom for neste sommers plager må vi jo bare leve med?


Du, tror du også at den store er hunnen?



Og sånn går nå dagene..



35 kommentarer:

  1. Godt du let deg friste.. ;-)
    Og vi gler oss til å så!
    Du tek verdens vakraste bilete altså!!

    Nattaklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg kan motstå alt untatt fristelser :-)) Klem. Marit

      Slett
  2. Hei Fru Ranten

    Det var da en imponerende frøliste fra Magnar, rigtig meget sjældent imellem - ikke noget at sige til at du lod dig friste.

    Og en flot gammel bygning på museet - hvor gammelt mon det tømmer er?

    Stenbergia lutea er vel den eneste Stenbergia der regelmæssigt klarer sig på friland her i dk - men jeg ved at mange vælger at skærme den under glas om vinteren for at holde den tør, andre har den i krukke, Held og lykke med den!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja han sender vel til Danmark også?! Nå ha jeg lagt til link til museet sin hjemmeside! Jeg vet om andre har dyrket Stenbergia i Bergen, men jeg vet ikke om løken har klart seg i mange år. Vi prøver! Ha en deilig aften!

      Slett
  3. Lekre bilder som alltid!
    Jeg har vært inne og sett listen til Magnar sist du la ut link, men gikk fort ut igjen,,,) Ikke frø i år, ikke frø i år..Hehe..
    Flotte krokus! Og artig med insekter inne også. I går tok jeg inn mange terrakottakrukker til vask, og der hadde nattsvermere lagt seg til. Det ble litt baluba før alle kom seg ut igjen,)
    Fin dag til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. He he! Led meg ikke inn i fristelsen, jeg sår selv.. Ja vi fikk jo inn en lekker nattsvermer sist høst og jeg skal si den fikk mye uønsket oppmerksomhet :-)) God uke!

      Slett
  4. Det var den linken jeg ikke skulle klikke på... Huff..det er for mange fristelser!!

    Vakre bilder!

    Ha en god uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har vel funnet den på Hagegal?! Men nå er det stopp! (trur eg..) God uke!

      Slett
  5. Jeg skal ikke så! Sådetså! Men det er jo strålende at dere andre gjør det ;-) Nydelig krokus!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du kan jo få sagt det :-)) Har du ikke tenkt å gå på en bitte liten sprekk engang?!

      Slett
  6. Ikke alltid lett og holde det en sier...så eller ikke...det blir vel til det likevel:)
    Fiiiine bilder:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er man svak så er man svak :-D Takker og bukker!

      Slett
  7. Fina trädgårdar du besökt!!
    Svårt att låta bli att så frön, försöker att dra ner på sådd men det blir alltid mer än man tänkt.
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har faktisk klart å trappe ned :-)) Ikke verst bare det?! Men det kan jo enda dukke opp fristelser (...) Klem. Marit

      Slett
  8. Ha, ha! Det er akkurat sånn det skal være=) Tror der er viktig å ikke holde for lenge på prinsippene=) Håper dere har det fint=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Som Jonny sier; Kunsten å ikke begrense seg :-D God uke!

      Slett
  9. A very nice photo series ...
    terrific shots.
    Best regards, Karin

    SvarSlett
  10. Som alltid bjuder du på så fina och stämningsfulla bilder. Skall heller inte så ett endaste frö, trodde jag, men....
    Ha det gott
    Birgitta

    SvarSlett
  11. Den crocusen var flott, vel verd å vente på. Sternbergia lutea har jeg bare sett i vill tilstand på Kreta, men nå skjønner jeg at den også finnes litt nærmere!
    Kan jeg friste fruen med noen flere frø fra nord? Du vet jo at vi av og til har noen litt sånn småspennende planter her oppe..... ;-)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja som sagt, jeg kan motstå alt utenom fristelser :-)) Jeg tar gjerne imot litt frø fra deg :-)) Vi kan mailes?! God helg fra oss her i Rantenhagen!

      Slett
  12. Ja vi er lette å friste når det gjelder frø å alt sånt he he, jeg må titte innom den linken.
    Flotte og fascinerende bilder, jeg blir like imponert over bildene dine hver gang.

    God lørdag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart du må :-)) Takker og god søndag til deg!

      Slett
  13. Nydelige bilder som alltid. Vi holder stand i forhold til frø i år, enn så lenge... lot oss virkelig friste av Magnes frø sist år og tok oss litt vann over hodet :) Men det blir nok endel nye stauder til våren.
    Ha en fortsatt fin høst !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja fristelsene atår i kø på denne årstiden. Også :-)) Nå har Viggo klart å friste meg med enda flere frø :-D Den store jobben er jo ikke nå men til våren, når alt skal prikles?! God høst til dere også!

      Slett
  14. Flotte bilder! Og lykke til med såingen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :-)) Såing er koselig :-)) Sånn på denne årstiden.

      Slett
  15. Kjempefine bilder- og det å gå bananas i frø er sikkert bare sunt! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant?! Vi trenger å gå litt i frø på denne tiden av året :-))

      Slett
  16. Igjen en flott og variert serie fra deg, og livet på Ranten,- ja, det er vel godt å ha tak over hodet i disse regnfulle tider....
    Ha en flott helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Monica :-)) Og god søndag til deg!

      Slett