onsdag 15. oktober 2014

Lyden av løv som faller.


Uppsala

Legg deg ned på bakken og lukk øynene. Da kan du høre at høsten trekker sitt siste sukk? Hagens kjemper, trærne. Nå må de gi slipp på bladene. Ett for ett forlater de treet. Sitt tre.

 Magnolia

Så flyr de avgårde alene og sammen. Viljeløst men med en klar retning. Mot bakken. Gjerne sidelengs eller opp en tur før det går ned. Men ned kommer de. Og der har du lyden. Lyden av fallende løv i det de treffer bakken. Hysj?!


Noen trær er allerede helt nakne. Blad for blad har de kledd av seg. Klar på nakne grener venter vårens friske skudd. De gir løfter om en nytt liv som skal komme.

Betula/ Bjørk

I Rantenhagen er vi omgitt av lauvskog på alle kanter. Hele sommeren er vi pakket inn i vår hemmelig verden. Men nå åpnes det opp rundt oss og gjennom bladløse greiner slipper lav vintersol inn i Rantenhagen. Her er vi.



Løvet legger seg beskyttende rundt hagens planter, enten de er på vei opp eller ned. Selv om de fleste er på vei til å overgi seg til formulding og naturlig kompostering har andre det travelt med på by på seg selv helt sånn på tampen av sesongen.

Uppsala

Akkurat nå er det,  som du kanskje har fått med deg, de høstblomstrende krokus sin tid i rampelyset.

Crocus pulchellus

Fruen har ellers store forventninger til nyinnkjøpte løk av diverse høstblomstrende snøklokker. Vi heier dem frem og håper de rekker det! Blomstringen vel! Vi lover å dele.

Crocus pulchellus

Fruen lover også å dele bilder fra Uppsala!

Chironomidae/ Fjærmygg


Kommer snart!



20 kommentarer:

  1. Løv er liv. Her er folk redde for trær. De skulle bare vist.
    Fiine bilder! Høsten er så kul, at jeg roper hurra! Men det er det mange som ikke liker... jeg er iallefall klar for vinter, hvile fra hagen og klar til våren,)
    Fjæremyggen har jeg hundevis av i hagen. Den danser høstdans i lav sol.
    Og jeg har fortsatt ikke kjøp løk i år.... Ikke syk, men lei av løk som holder bare en sesong. Og så har det litt med økonomien å gjøre også da,,,,)
    Ha fine høsrdager!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Trær må man ha om man har plass til det :-)) Leit om løken ikke varer mere enn ett år?! Jeg kjøper stort sett botaniske sorter og det kommer jo stort sett igjen år etter år :-)) God helg!

      Slett
  2. Hei Fru Ranten

    Ja den tur til Uppsala må vi da høre og se mere om:)

    Her er der stadig meget grønt, men nordpå smider mange træer deres blade ser jeg.

    Ha en dejlig aften


    SvarSlett
    Svar
    1. Nå tynnes det godt i bladene men magnoliatrærne holder stand enn så lenge :-)) ha en deilig helg!

      Slett
  3. I natt kom hr.Frost.. Brr! Ikkje akkurat velkomen, men ein del av syklusen.
    Hausten kan også vere vakker!

    Lev vel i Rantenhagen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Frøken frost har satt sitt hvite preg i nærområdet og det varer nok ikke lenge før hun inntar hagen også :-)) God helg!

      Slett
  4. Så høsten har kommet til Rantenhagen også. Den har jo sine vakre sider...

    SvarSlett
    Svar
    1. Vik liker høsten godt vi :-)) Helt klart vakkert?!

      Slett
  5. Nydelige høstbilder=) Her er også krokus og andre løker plantet, så nå gleder jeg meg til vår=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mye å glede seg til når man har hage :-)) Hele tiden!

      Slett
  6. Flotte løv og staselige trær!
    Gleder meg til å høre om turen:)
    ps...mosen oppbevarer jeg i staudekasser/sjampinjong kasser,ute men beskytta for nedbør.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja disse aller største må vi jo nyte i parker men staselige er de :-)) Takk for svar!

      Slett
  7. Vakre trær, vakker høst. Og i dag snør det her...... Det var ikke så flott i hagen uansett, men nå ligger alt paddeflatt med hvit dyne. Det verste er løken som ikke er lagt enda.

    SvarSlett
    Svar
    1. I morgen riser vi til Østlandet og der snør det også... Jeg regner med at frosten snart inntar hagen og jeg har flyttet inn alt avglass pg keramikk :-)) Jeg har kjøleskapet fylt opp av løk som jeg ikke har rukket å sette i jorden enda.. God helg!

      Slett
  8. Fine haustbilde.
    Det er både vemodig og vakkert om hausten.
    Hos oss er ein hundre år gamal Ask med utruleg masse bladverk som no kaster dei utover terrenget.
    Eg gløymer frå år til år kor store mengder det er ...

    Ha ein fin oktoberdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi hanr også noen store asketrær rundt hagen som gir rikelig med laug :-))

      Slett
  9. Høst er utrolig flott eller deilig. Det er bare å nyte fargene.
    Skjønner at vi må ha noen høstkrokus neste år.
    Eirin:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig flott med krokus på høsten! Flott kontrast til høstfarget laug :-))

      Slett