onsdag 1. oktober 2014

Veldig grått og ekstremt vått i dag?


Eller er vi tilbake på normalen? For når sommeren har vart i 100 år så kan heftig høstvær komme som et sjokk!


Men dagen har vært fylt med arbeid og trening og været får styre med sitt. En liten klump i halsen ble det når man kom hjem til synet av høstkrokus som lå langflat på bakken…

 Crocus speciosus Artabir



Vi trøster oss med bilder fra i går og kanskje kan solen som skal kikke fram i morgen rette litt på skadene? Og det er jo ikke snakk om verdens undergang. Tross alt (..)

Callicarpa bodinieri 'Profusion'


Enda kan det dukke opp en humle her og der men de fleste har nok tatt kvelden. Denne barteprydete kjekkasen ville nok helst være i fred med sitt. 




Til slutt gjorde den det eneste riktige. Krøp godt inn i en Cosmos og la seg til å sove.



Noen oversiktsbilder fra hagen. Hosta i krukke er fint hele sesongen, med friske kraftige skudd på våren, hvite blomster på sommeren og lekre høstfarger i september. O`store Hosta vi digger deg!




Jeg ser at Actaea racemosa Brunette er populær i andre hager også? Dett er jo en staselig staude som tilfører flotte blomster og deilig duft når høstmørket senker seg.

Actaea racemosa Brunette



Crocus banaticus er en høstblomstrende krokus som trives godt her hos oss. Den kommer trofast igjen år etter år. Denne høsten har det flyttet inn en hvit variant i hagen også! Jippi!

Crocus banaticus


En onsdagshilsen fra andre etasje!



24 kommentarer:

  1. Sikke nogle fine fotos, især er jeg vild med dem af humlebien :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-)) De har litt personlighet?!

      Slett
  2. Nydelige bilder som alltid! Jeg drømmer meg bort i bildene dine :)
    Humlen var utrolig vakker.

    Ha en god dag i vest!

    SvarSlett
  3. Hei Fru Ranten

    Ja vejret ser ud til at blive lidt mere normalt nu - Sommeren varer ikke evigt - og Vestlandet har sit rygte at leve op til:)

    Fine humlebilleder - Jeg tror jeg må have mig en Actaea... de ser da bare godt ud på billeder!

    Ha en dejlig høstdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du ikke en høstormedrue i hagen =O Løp og kjøp!

      Slett
  4. Bildserien med humlan är helt otroligt underbar! /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anja :-)) Kanskje årets siste humle?

      Slett
  5. Fine bilde som alltid, same kva årstid det er.
    Det vekte mi interesse at du har Hosta i krukke. Kan den stå ute heile vinteren då ?
    Det hadde passa fint for meg i tilfelle.

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  6. Takk Anne-Mari :-)) Denne hostaen som jeg ikke har navn på, har overlevd i krukken sin 2 til 3 vintre. Nå tror jeg den har det litt vel trangt oppi der, men eller ser den ut til å trives :-)) Nå bor jo jeg helt ute på kysten ved Bergen dvs en god klimasone. Klem!

    SvarSlett
  7. Bærene til Callicarpa er det sjeldent å se bilder av........du har mye rart.
    Det er morro å se oversiktsbilder. Den knausen gjør at hagen ligger lunt til for vinden vil jeg tro.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den busken var jeg på jakt etter en stund før jeg fikk tak i den :-)) Foreløpig liten men jeg håper den vil vokse på seg litt år for år :-)) Knausen kan nok lune litt for sønnavinden men vi har det ganske værutsatt er på berget :-))

      Slett
  8. En tin til..........stein og murer gir hagen din fint spill.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har en bratt tomt så hagen ligger i terrasser for å utnytte plassen. Min mann er flink å støpe og så kommer jeg etter med plantene :-))

      Slett
  9. Nomin, så søtt da. Humle som sovner i blomsten:) Er det et hjertetre du har bakerst der på det ene bildet? Den skal vist lukte av pepperkaker nå på høsten.
    Småhjerten din var flott! Ellers så har du så mye fint, og flotte bilder at det er en fryd å se!
    Sender litt godvær til deg jeg...svusj...:-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den var søt humlepomsen :-)) Det er et hjertetre men jeg har aldri kjent at det lukter noe spesielt av det. Jeg får gå opp og snuse på det i morgen? Disse småhjertene har blomstret hele sommeren! Her båser det heftig men det er mildt vær :-)) God helg!

      Slett
  10. Nydelig innlegg!
    Så fint med oversiktbilde...og en fin plass du har ved stenmuren og benken:)
    Søt historie med humlen :)
    Ps...formene vi brukte til støpingen var gamle ukurante plasdeler...som lokk,boller,flasker....
    jeg skal utdype det litt mer i neste innlegg:)
    God helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne plassen ble ferdigstilt med helle i våres :-)) Den har vært flittig i bruk gjennom hele sommeren! Gleder meg til å lese mer om støpingen på bloggen din! God helg til deg også :-))

      Slett
  11. Humla jobber og henger i ennå, den er flink og veldig fin.
    Så fin ute-plass dere har og høstfargene rammer inn hagen så fint.
    Nydelige bilder, god lørdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Uteplassen er ferdigstilt i år og flittig brukt:-)) God helg!

      Slett
  12. Fantastiske bilder av både blomster og insekter! Actae Racemosa er en flott plante hele sommeren og ikke minst om høsten. Blir mer og mer glad i den :-). Hosta får jeg heller ikke nok av. Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker :-)) Ja det er en staselig staude! God helg til deg også Anne!

      Slett