torsdag 26. februar 2015

Godt gammeldags Bergensvær.


Det er jo helt greit det? Så lenge vannet renner der det skal og ikke finner nye spennende veier gjennom hagen. For akkurat det hender jo en gang i blant. Men hvem gidder å gå ut i dag? Og hvem gidder å telle milimeter eller nedbørsrekorder? Ikke denne Fruen og i alle fall ikke i dag.

Iris histrioides Palm Spring

Så da tar vi to skritt tilbake og koser oss med gårsdagens glimt av sol og vårlig lykke. Når solen ikke triller ned bak Askøy før nærmere klokken 18:00 så er det enda tid til en hagevandring når arbeidsdagen er omme.


Og hva fant vi på en helt vanlig onsdag i Rantenhagen? To nye Iris har åpnet opp og bydd på seg selv. En nyplantet sist høst og en gammel og trofast traver.

 Iris histrioides Palm Spring

Iris histrioides Palm Spring var jo grøsselig lekker og overgikk en hver forventning?! Store blomster på en liten løk. Her bor den i et sydvendt grusbed.

Iris reticulata Katharine Hodgkin 

God gamle Iris reticulata Katharine Hodgkin har jeg plantet i nesten alle bed i hagen. Jeg får aldri nok! Kjøper noen nye hvert år.
.

Leucojum aestivum

Leucojum aestivum følger tett etter snøklokkene og sammen lager de lekre hvite kniplinger i hagen.


Galanthus nivalis

Hamamelis x intermedia Diane byr på fyrverkeri i solskinn så vel som regnvær. Standhaftig og lengeblomstrende og like snaisen i frisyren etter storm på storm.

 Hamamelis x intermedia Diane

Stripelønnen, ja den ble sådd for flere år siden. Den vansmektet i en potte noen år før den endelig fikk flytte ut i hagen. Det ser den ut til å trives med?


Acer pensylvanicum

Nå kommer det løk opp over alt og i alle variasjoner. Her ser du et ekstra flotte og kraftfullt skudd av Fritillaria eduardii.


Vi deler på Skywatch Friday

Sciurus vulgaris


Ha en flott helg!




36 kommentarer:

  1. Så fine våriris du har! Nydelig blåfarge på de. Det er Bergensvær her også med regn og vind. Håper at du får fint vær fremover.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Huffda! Vi er jo tross alt vandt til det ;-)) Jeg skal til Østlandet neste uke så jeg tenkte du kunne ordne fint vær for meg?! God helg :-))

      Slett
  2. ja, i dag har jeg ikke vært utenfor døren! Så flotte irisene dine er. Mine har ikke kommet så langt ennå, men om en uke eller to regner jeg med de er framme. Har ikke så mange, så kanskje jeg skulle fått meg noen flere og plantet i de litt tidligere bedene... Håper det blir bedre vær de neste dagene slik at jeg blir ferdig med beskjæring av frukttrærne. Ha en fin kveld! Hilsen Anne-Kristin, helt sør i Bergen

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke stort bedre i dag men en rask tur i hagen ble det like vel :-)) Nå kommer irisene frem over alt men akkurat disse blå står sydvendt og i grus så de har gode dager :-)) Vi satser på litt opphold i helgen?!

      Slett
  3. Iris, Iris, Iris.....de kan man aldri få nok av! Nå har jeg notert navnet på Palm Spring, den var ny for meg. Håper den går å få tak i til hösten.
    Her er Irisene bare en centimeter eller to forelöpig så jeg får smöre meg med tålmodighet en stund til:-)
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg får aldri nok! De er så utrolig vakre i vårhagen :-)) Palm Spring kan du handle hos Gerben http://www.gerbianska.com/
      Han har ikke åpnet salget enda, men den som venter på noe godt... Våren kommer vel snart til deg også?! God helg :-))

      Slett
  4. Hei Fru Ranten

    Super lækre Iris og så årets første af de store Fritillaria! Jeg har endnu ikke bemærket nogen af mine!
    Glæder mig til at se eduardii i blomst!
    Og Palm Spring - der kan minde lidt om en superblå George:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er en flott Fritillaria :-)) Og så lukter den litt mindre en sin slektning.. Jeg tror Palm Spring var ny sist år. Kjøpt hos http://www.gerbianska.com/ Ha en deilig aften!

      Slett
  5. Føler meg nesten som en nybegynner når jeg leser innlegget ditt, og skjønner at her blir det mer løk neste år.
    Vakre bilder, og Askøy er en flott plass.!!
    God helg:-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Husk at sånne nerder som meg går med nesen i bakken og ofte glemmer helheten i hagen.. Og det tror jeg ikke dere har for det ser kjempefint ut i hagen deres! Askøy er ikke så verst med Eides Staudeutsalg og Herdla fuglereservat :-)) God helg!

      Slett
  6. 'Palm Spring' er jo bærre lekker! Er den fra Gerben eller? Stilig bark på lønna, hva er det botaniske navnet på denne?
    Snart helg så jeg håper dere får noen gløtt med sol!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jess! Den er fra Gerben ;-)) Jeg måtte tilbake i sålistene mine og fant at denne lønnen var sådd som Acer pensylvanicum. Ser at der finnes noen griselekre navnesorter m rød stamme også =O Vi tar i mot noen gløtt med sol med stor glede om så skulle inntreffe :-D

      Slett
  7. Så nydeleg!
    No kan berre våren kome..
    Det er mi årstid :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er vi to om :-)) Våren er uslåelig! God helg!

      Slett
  8. Gorgeous shots of the flowers. Is it spring there already?

    SvarSlett
  9. Utrolig flotte bilder, som alltid. Vårblomster er vel kanskje det beste vi kan kvile øynene på.

    Ønsker deg en fin fredag. Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Vivi! Best i hele verden! Akkurat nå ;-)) God fredag i stuen!

      Slett
  10. Det er så mange spennande vekster i Rantenhagen !
    Klosterklokkene er ikkje å sjå her, enno.
    Gler meg til vår.
    Takk for oppmuntrande ord om hekleprosjektet mitt.
    God helg !

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige deg for du har jo alt dette tilgode :-)) Lykke til med heklingen! Og god helg :-))

      Slett
  11. Lekre iris! Skjønner godt at den ene er en favoritt, utrolig flott farge på den.
    Våren har tydeligvis kommet hos deg, hos oss har vinteren kommet tilbake med en brak og det bare snør.
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har satt ett skilt oppe i veien. Vinteren er ikke velkommen tilbake før tidligst i november 2015! Det gjenstår å se om det hjelper?! God helg :-))

      Slett
  12. Många fina bilder du visar.
    Ha en fin fredag
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og god helg til deg også :-))

      Slett
  13. Vackra irisar du visar. Här är det ännu ingen som har slagit ut men knopparna finns där.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Birgitta! ja de er veldig flotte :-)) Kjøpt i Sverige :-)) Ha en flott helg du med!

      Slett
  14. Hm. Det har vel sine sider å bo vestpå, tross tidlig vår og misunnelsesverdige skudd! Festlig stripelønn :)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får litt av både det ene og det andre og i natt kommer det enda en storm inn over oss..Stripelønnen er pen og vi gleder oss til den blir større for barken blir bare finere og finere :-)) God helg!

      Slett
  15. Beautiful iris, and I love the fly in macro!

    SvarSlett
  16. Njuter av dina bilder!!!
    Ha en fin helg
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mariana og god helg til deg også!

      Slett
  17. Stripelønn er jo så flott! Godt den fikk mere plass til beina sine.
    Irisene dine er noen elegante planter. Virkelig noen fargeklatter i hagen! Her har det blåst skikkelig i flere dager, og hagen tørker opp. I dag er det vindstille, noe mangler liksom, av lyd.
    Ha en fin ny uke.

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Etter å har vært på reisefot siden søndag måtte jeg ut i hagen med lommelykt når jeg kom hjem i kveld :-)) Irisen popper opp over alt og jeg gleder meg til å beskue herligheten i dagslys :-)) Fin torsdag til deg!

      Slett
  18. Bildene dine av vårblomster med duggdråper på...så vakkert!!
    Det skifter mellom sol-regn-sludd,men våren er i farta...nå venter vi bare på litt mer varme:)
    Ønsker deg fin ukeslutt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Inger Marie :-)) Her er vist neste storm på vei inn over land og helg... Men jeg rakk en liten tur i hagen etter jobb i dag :-)) O Lykke!

      Slett