søndag 15. februar 2015

Vårlig solskinn over Bergen by


Når solen skinner fra skyfri himmel og temperaturen er oppe i 8 pluss så blir Fruen  våryr og forflytter seg fra sofakroken og ut i hagen. For en helg!

Crocus rujanensis

Ikke bare er det deilig i solen for Fruen, nei her våkner både blomster og insekter opp etter vinterdvalen. Fra knopp til blomst i løpet av helgen!

Og denne kommer fra Viggo? Er det en Crocus tommasinianus?



Iris, Crocus og snøklokker popper opp. Glemt er kulde, snø og slaps!

Galanthus hippolyta



Galanthus nivalis

Galanthus plicatus Wendy's Gold

Iris reticulata 'Spot On' er jo, om jeg må si det selv, ganske enkelt griselekker?

Iris reticulata 'Spot On'


I høst fikk hagen påfyll av Eranthis hyemalis og de første blomstene har dristet seg frem. Tusen takk Bina!

Eranthis hyemalis

 Store dorske fluer har fått motoren i gang og durer forbi. Noen har prøvd seg innendørs men de blir resolutt fulgt ut nærmeste vindu! Husj!




Helgegleder deler vi hos Vivi.

Crocus chrysanthus Snow Bunting

Noen benytter finværet til å føre slekten videre og bryr seg lite om en innpåsliten paparazzi (…)


Vi deler hos Laura med "I Heart Macro Week 22"

Oppi all denne vårlykken dukker det også opp en og annen realitetsorientering som for eksempel sånne av den slimete brune sorten. Tenk at snilene er i full gang der ute allerede i februar? Jeg lar meg sjokkere. I år også. Grep er tatt!

Iris reticulata Summer Days


Men helgen har vært god med oss og vi ganske så lykkelige.



God ny uke! 



50 kommentarer:

  1. Deilig å bo i Bergen på denne tiden av året! Mine første krokus sprang ut i dag, men irisene har ikke kommet opp ennå. Derimot har jeg store mengder klosterklokker som blomstrer! Håper vårdagene fortsetter! Ha en fin ny uke! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan ikke klage :-)) Kanskje ut i uken for da skal regnet pøse ned... Klosterklokkene er godt på vei her også men helt på knoppstadiet. God ny uke!

      Slett
  2. Nydelig å se de flotte blomstene allerede! Må nok vente ei stund på dem her på Østlandet.
    Ha ei fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja men du kommer vel sterkt etter?! Vi får nok litt mer vinter her også.. God ny uke!

      Slett
  3. Så nydeleg i Rantenhagen!!
    Har sett på andre bloggar at snøklokkene sprett opp.
    Så måtte i hagen å sjekke.. berre grøne spirar og ingen klokker, enno..
    men det gav HÅP!
    Var ute eit par timar i SOLA i dag! Så kinna vart raude og varme. Energigivande!

    Fin ny veke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå har vi hatt en deilig helg :-)) Det gjelder å nyte når godværet er der! Snart kommer regnet tilbake.. Jeg har også samlet masse energi i dag :-)) God ny uke!

      Slett
  4. Hei Fru Ranten.

    Ja Vestlandet er helt klart foran nu - Flotte botaniske krokus og superlækker 'Spot On' - er det et Alan McMurtie kryds?

    Ha en dejlig aften


    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er en ny hybrid fra Allan McMurtrie. Jeg har kjøpt den av Gerben http://gerbianska.shop.textalk.se/ Han har jo mye spennende løk for salg på høsten :-)) Veldig lekker og pitte liten :-)) Ha en deilig aften!

      Slett
  5. Så vakre bilder! Har på følelsen at Bergen tilhøret et annet land ;) Her er det snø og ikke en bar flekk engang. Men jeg får nyte dine bilder så lenge. God ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes! Vi er ikke fra Norge, vi er fra Bergen! Akkurat det er jo en dårlig bevart hemmelighet :-)) Nyt i vei! Du kommer jo sterkt etter og pleier vel ellers å ha en mye bedre sommer enn meg?! God ny uke!

      Slett
  6. De fylte snøklokkene er kjempefine. Men vanskelig å fotografere.
    Enten må blomsten holdes opp, eller så blir det akrobatstilling :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kunne tatt noen inn og tatt bilder men det hadde jeg ikke hjerte til :-)) Ikke for det, vi har jo ofte interessante akrobatiske utfoldelser her på berget når blomstene skal foreviges :-))

      Slett
  7. Tusen takk Ranten, for en herlig vårlig og flott helgeglede. Denne varmet mitt vinterhjerte.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  8. wow, wow, wow... what an amazing series!!! I am so very much looking forward to spring flowers! Thank you so much for sharing the love up-close with I Heart Macro:-)

    SvarSlett
  9. Det er jo så man må vurdere flytting! Når vi her sørpå så vidt begynner å glede oss til den kommende våren, så varter du opp med de skjønneste bilder. Nydelige farger!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan trøste deg med at nå er vi tilbake på normalen med pisseregn og hagl :-(( Jeg tror jeg må kose meg med helgens minner i noen uker til.. Men det var deilig så lenge det varte!

      Slett
  10. Spot on. Mmmm - bare MÅHA! Hvor i verden må jeg for å skaffe slikt gull?
    Deilig å se så mye vår på en gang. Tusen takk :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Men du har jo hassel i blomst :-)) Irisen har jeg kjøpt av Gerben! Så da må du vel på løktur til høsten?!

      Slett
  11. Hyggelig med noen glimt av vår. Er nok noen måneder til det er Crocus i blomst her!
    Fortsatt god vår i Bergen!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var i grunnen det vi fikk også, en glimt av våren :-)) Store grå har atter en gang innhyllet oss... God snøsmelting i nord!

      Slett
  12. Nydelige vårbilder ! Dere ligger nok litt foran oss, ja. Men sniler i februar, da er det bare å sette igang.!
    Nyt våren, og lykke til med snilene :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ene følger av det andre...? Nå er vi tilbake på normalen, gråt og vått :-))

      Slett
  13. Jag förstår om du blir våryr! Helt underbara bilder med så fint vårljus i att jag också blir våryr.
    Allt gott
    Annika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Annika! Ja dette var en vidunderlig deilig helg :-)) Da gjelder det å nyte! Alt godt til deg også :-))

      Slett
  14. Så underbart med vårblommor i trädgården! Vi får allt vänta en tid ännu. Ha en bra vecka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den som venter på noe godt venter vel ikke forgjeves?! God uke!

      Slett
  15. Ohoi! Vår for alle penga!
    For å døyve vårsuget har jeg sett det nødvendig å investere i et par krukker Iris reticulata til innendørs bruk...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vurderer å handle inn litt vårløk til hus og heim jeg også, for nå er Bergen tilbake på normalen.. :-))

      Slett
  16. Jammen har våren kommet hos dere, så utrolig herlig! Nydelige bilder som bringer deilig vårfølelse.
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den kommer vel til å komme og gå noen ganger enda, før vi kan si at den er kommet for å bli :-)) God uke!

      Slett
  17. Wow så flott og så langt det har kommet i Rantenhagen, en skulle ikke tro en bodde i samme land.
    Men her hos meg er det ikke mange timene med sol ennå så snøen ligger nok en stund til.

    Flotte bilder til å bli veeeldig glad av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er ekstra tidlig ute og spesielt noen steder i hagen :-)) Akkurat nå er det rismarker utenfor (...) God uke!

      Slett
  18. Är dessa årets bilder???
    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tok alle bildene sist helg :-)) Vi hadde fint varmt vær og masse solskinn både lørdag og søndag :-)) Nå har vi en grå vegg med regnvær så det er slutt på morroen for denne gangen. Men heldigvis så tåler disse vårløkene det utroligste?! Så vi har nok mer godt i vente :-))

      Slett
  19. ååå, så mange flotte spirar og blomster.Nydeleg !!
    Det må vere lunt og godt for vekstar hos deg.
    Der er kanskje sol heile året kanskje ?

    Fin veke vidare.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har noen lune plasser på en ellers forblåst tomt :-)) Neida, ikke sol hele året... Vi snakker tross alt om Bergen :-)) God uke!

      Slett
  20. Ååå du har fått våren allerede😄 Nydelige bilder av den.
    Fra Hilda

    SvarSlett
  21. Sukk hjerte - Brist ikke! Det er ingenting som kan få meg til å lengte så sterkt hjem til Bergen, som den tidlige våren. Takk for at du bragte den til øst et øyeblikk:) Ingen vits å se etter krokus-spirer her nei... Nyt!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok bare å se på værmeldingen så går vel lengselen over :-)) Kommer akkurat inn etter en rundtur i hagen og nå skal jeg si det skyter løkskudd opp over alt. Herlig selv med duskregn på :-))

      Slett
  22. Så deilig dag du har hatt i hagen din! Og sååå mye som blomstrer til deg i februar!! Imponerende! Tror jeg må ta med føneren ut i hagen her og varme opp litt ,-) Vi har endel tele i jorden enda...
    God kveld til deg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror jeg må ta med både sentrifuge og tørketrommel ut nå om jeg skal klare å tørke opp hagen litt :-D Meeget høy luftfuktighet :-)) Tele har vi heldigvis ikke..

      Slett
  23. Supersøte bilder=) Våren kommer tidligere hos dere enn hos oss=) Jeg nyter dine søte små, mens jeg venter på at krokus og andre skal titte opp her hjemme=) Fin ny uke til dere=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi ligger jo litt lenger sør enn deg enn du kommer jo sterkt etter?! God uke til deg også!

      Slett
  24. jeg nyter bildene dine fra Hagen, du er en flink fotograf,

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker og snur seg i ring : -))

      Slett