tirsdag 17. mars 2015

BLÅTT til lyst


Og glede. Pur BLÅ lykke kan nå finnes dagsferskt der ute Rantenhagen. Rotekte vil jeg vel si? Rett fra nyvåknet vårjord stiger den frem! Eller skal vi heller si rett fra løken? For det er jo stort sett vårløkene som farger hagen BLÅ akkurat nå?

Hepatica angulosa semiplena

Med et hederlig unntak. For nå blomstrer mange av hagens BLÅveis!

Scilla

Og vi er flere som har funnet lykken i det BLÅ. Store og små insekter lever herrens glade dager i hagens BLÅ blomsterhav. Det er bare å ta et dypdykk!


Scilla bifolia taurica


Og mens humla og dronefluene fråtser i friske vårdelikatesser må Fruen selv atter en gang ta et av de store valgene her i livet. En BLÅ knapp virre virre vapp..

Iris reticulata

Og heldigvis så unngikk vi en BLÅmandag på en tirsdag og valget kval er vel overstått. For denne gangen.. Joda jeg vet det kommer en ny runde like rundt svingen (…)

Puschkinia Aragats Gem

Så ble det deg da! Vakre Iris reticulata Frank Elder Og så kan vi jo atter en gang stille det betimelige spørsmålet? Er dette en BLÅ blomst med humle på? Eller er det en humle med BLÅ blomst under?

 Iris reticulata Frank Elder med ellevill humle!

Uansett så er det jo veldig godt nytt at hagen allerede er fylt av våryre humler?


På Moseplassen har det lagt seg et hav av de vakreste BLÅ blomster. Er du heldig så får du en god historie på kjøpet! Kom inn og bli med! Trykk på X!


x-blaa



Jeg ønsker dere en flott uke med BLÅ himmel!



36 kommentarer:

  1. For en vakker fylt blåveis!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er ikke så verst :-)) En blomst sist vår og tre i år :-)) Vi håper på en stor tue om noen år!

      Slett
  2. Woow, så mye lekkert! Blåveisen var nydelig. Som alltid vakre bilder av insekter og flotte blomster :-). Ha en fin kveld og lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anne :-)) Jeg er jo litt svak for insekter som du kanskje har skjønt?! God kveld!

      Slett
  3. Helt nydelige blåfanger du har fanget!

    SvarSlett
  4. Väldigt fint, både blomma och foto. Lycka till!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Maribel :-)) Tusen takk skal du ha!

      Slett
  5. Hei Fru Ranten

    Det er da en humle med blå blomst under, også her kom humlen idag. det var min blå Crocus den tumlede ned i.

    Tror humler har noget med det blå;)

    Held og lykke i X-Faktor!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Ja tror du de er litt svake for blått?! Takker!

      Slett
  6. Hei! Så heldig du er som kan fråtse i blått. Innmari mye lekkert du har. Vakre bilder. Lykke til! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja akkurat nå var det litt der ute i hagen for alle bildene er nye!

      Slett
  7. Er altid så imponeret over dine fotos. De er så smukke. Held og lykke i konkurrencen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Esther! Det var koselig sagt! Tusen takk!

      Slett
  8. Det var en nydelig våriris med humle på! Så mange fine blå og mye snop til de som flyr!
    Lykke til!

    SvarSlett
  9. Det er så deilig med alle dine blå blomster og så er humlene i full sving :)
    Lykke til .
    Ha en fin kveld.
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. ja det er kjempekoselig med alle humlene :-)) Jeg er jo alltid litt redd for at de skal ha kommet frem litt for tidlig men jeg får satse på at de finner seg et krypinn dersom de blir kaldt igjen.. God kveld!

      Slett
  10. Så mange fine blomster du har! De er så vakre :)
    Den øverste hepaticaen har jeg også, men min heter noe annet... Kanskje de er litt forskjellige likevel. Skal vise deg et bilde av min en gang. Masse lykke til, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja hva heter din blåveis?! Jeg har lurt på om jeg har feil navn men dette var i alle fall navnet den hadde når den ble kjøpt. Uansett så er den veldig lekker :-))

      Slett
  11. Smukke blå blomster.
    Tak for kigget.

    SvarSlett
  12. Den sista irisen hos dig har precis slagit ut hos mig De är såå vackra tycker jag som älskar alla sorters irisar,
    Ha en fin mitt i veckan och lycka till
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har alle Iris reticulata sprunget ut her hos meg men der er enda flere av de lave små som står for tur :-)) God uke til deg også!

      Slett
  13. Vakre blå blomster, kvar på sin måte.

    Lukke til i konkurransen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)) Ja vi vil jo ha mangfoldet?!

      Slett
  14. Oh my dear, these are such exquisite blue blossoms!!!

    SvarSlett
  15. Finnes noe vakrere en blåveis? Og denne fylte du viser er jo i særklasse. God onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja denne er veldig lekker både i form og farge :-)) God aften!

      Slett
  16. Godt valg! Og med et humlesmykke på, kan det ikke bli bedre! Men å ha hagen full av humler nå da, du er heldig. Her går det så tregt, med kalde netter og noe tele i jorden. Selv om himmelen er blå og sola skinner, tar det så himla lang tid for alt som vokser..
    Så da kan jeg stikke inn til deg her, og bare nyte!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. He he :-D Ja vi er jo litt humlefrelste vi to :-)) Jeg håper de ikke går på en kuldesmell. Humlene! For vi har hatt frostnetter helt til de siste dagene. Jeg deler gjerne! Ha en fortsatt fin uke!

      Slett
  17. Nyyyyydelige bilder (som vanlig...) og der kom den nydelige blå irisen som jeg er litt forelsket i. En perfekt kandidat! Og tydelig likt av humlene også :-)
    Du hadde jammen andre lekre blå i hagen også :-)
    Lykke til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja akkurat disse små våririsene er gull verdt på denne tiden av året :-)) Smykker i hagen!

      Slett
  18. Det var mange lekre blå blomster, med og uten insekter. Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her kommer de fleste med insekt ;-))

      Slett