søndag 15. mars 2015

Liv og røre i våryr hage!


No livnar det i lunder! I alle fall i en solvendt helling? Ikke bare en humle har dukket opp, neida her har det vært som en internasjonal flyplass i dag. Små og store luftbårne har gått inn for landing. Midt i krokusen. Før de igjen har tatt av og satt kursen mot nærmeste iris.


Vi deler hos Laura med "I Heart Macro Week22"




Og sånn gikk no helgen. Travle dager i hagen betyr ikke nødvendigvis at Fruen er i den helt store aktiviteten. Neida, her snakker vi vel heller om travel stillesitting. At pekefingen har vært i aktivitet, ja det betyr bare at det har blitt knipset hemningsløst. Løs på avtrekkeren kan man si..


Joda, du ser riktig.. Den har midd. Jeg har lest at midden ikke skader humlen men at den bruker den som transportmiddel.. Rene kollektivtrafikken..


Vi treffes vel til BLÅ dyst på Moseplassen?



Ha en strålende ny uke!



24 kommentarer:

  1. Ja, det høres deilig ut! Her i øst ligner det mer på vinter enn vår, men jeg får nyte dine flotte bilder så lenge. Snart blir det vel varmere her også. Nydelig insekter!

    God ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempedeilig :-)) Vi vet det kan komme tilbakeslag her også.. God uke!

      Slett
  2. Super fina bilder! Jag såg bin och en fjäril igår. Ha en fin vecka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt ekstra stas når de føste humlene durer gjennom hagen :-)) God uke!

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Hvilket insektliv - her har jeg set en bi, en død humle men masser af fluer - ingen sommerfugl hernede.
    Måske de ved, at vi får vinteren tilbage snart?
    Super billede der hvor humlen Maser sig ind i irissen!

    Ja det var blå denne gang - må hellere finde lidt billeder!

    Ha en dejlig ny uge:)


    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo litt ekstra hyggelig gjensyn når humlene kommer og når vi i tillegg får besøk av både stor droneflue og flere sommerfugler så er det skikkelig bonus :-)) God uke!

      Slett
  4. Det är alltid lika härligt att få studera insekter via dina närbilder. Så himla söt den pollendränkta humlan är!

    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er ganske bestøvet ;-)) Noen pollenkorn er helt runde =O

      Slett
  5. Härliga bilder!!
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
  6. De er så nydelige irisene dine! Jeg håpet å finne noen lignende på hagesenteret i går, men de hadde bare de vanlige blå som jeg har fra før. Har du kjøpt dem noe spesielt sted? Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Disse våririsene kjøper jeg på høsten og planter med en gang. Jeg bestiller på nett, feks fra http://www.gardenliving.no/ og jeg handler en del i Sverige når jeg er på løklørdag hos Peter Korn. Denne skal visst flyttes til http://www.radasateri.se/R%E5das+tr%E4dg%E5rdar__1053.html. Like utenfor Gøteborg.

      Slett
  7. Herlige bilder av vårblomster med besøk :) Jeg trodde den lubne humla hadde forsynt seg vel mye av en blomst, men midd? Jaja,
    da fungerer den som drosje, he-he!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes at nesten alle større humler har miss på seg. Noen har veldig mye og da blir det litt ekkelt, ja nesten så jeg begynner å klø litt selv ;-D Da blir det vel maxitaxi?

      Slett
  8. Det må jeg bare si, dette var nydelige bilder. Så flott både av blomster og bier. Sånn ei strålende helg. Ha ei riktig fin uke du også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette var årets beste helg. Så langt :-)) Vi tar gjerne flere av den sorten!

      Slett
  9. Det oser vår av bildene dine! Midd på humle har jeg også sett noen ganger. En var så overlesset, at den ikke fikk til å fly. Jeg syntes synd på humlene da, men så bra at den ikke tar noe skade av dem:)
    Fin dag til deg:-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var Anne på Moseplassen som skrev om dette med humler og midd. Selv om det ikke er direkte farlig for humlene så ser det ikke noe særlig ut. Og som du sier, noen ganger blir det veldig mange av dem. God dag!

      Slett
  10. Det er skønt når haven fyldes med insekter, jeg har også haft besøg af bier og sommerfugle. Så lever vi igen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå gjenfødes vi med våren og det er så utrolig herlig!

      Slett
  11. So, so beautiful Ranten… I love seeing the pollen all over the bee and all of the lovely flowers! Thanks for sharing the love up-close with I Heart Macro ♥

    SvarSlett