mandag 13. april 2015

Gyldne tider er alltid velkommen.


Akkurat nå er det Fritillaria eduardii som danner et fargerikt midtpunkt i Rantenhagen. Enda har den ikke nådd toppen, så det er enda mer i vente!

Fritillaria eduardii

I motsetning til sin slektning Fritillaria imperialis så har den ingen heftig odør og den er, i alle fall her i hagen, mye lettere å få til. Blomstrer villig år etter år. Akkurat disse løkene ble kjøpt og plantet sist høst. De har kommet usedvanlig tidlig i blomst?



At det fremdeles er nattefrost og at snø og haglbyger skyller innover hagen med jevne mellomrom ser ikke ut til å spille noen som helst rolle. Har man først bestemt seg for å blomstre så…


Størrelsen er pluss minus 70 cm



God ny uke!

34 kommentarer:

  1. Så høyreiste og flotte!

    Fin veke til deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er nesten litt rurrealistisk ;-D For så langt har jo våren tross alt ikke kommet i resten av hagen... God uke!

      Slett
  2. Så flotte de var da! Den vanlige keiserkronen er ikke av de enkleste til å komme i blomst, nei. Her er det jordrotter/vånd, og de liker ikke lukten av de, så jeg planter de for å skremme de unna ;)

    God uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jordråtter fins ikke her så vi sier bank i bordet ;-D Jeg har hatt gjentatte forsøk m keiserkronene men de vil seg ikke.. Lukter vondt gjør de og de er en magnet på liljebiller =O Fin uke til deg!

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Lækker og tidlig Fritillaria eduardii - flot åretegning på kronbladene!
    Imperialis har rigtignok en kraftig lugt, så det er godt med lækre alternativer.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg disse er jo også mye lettere å ha med å gjøre :-)) Jeg har jo prøvd imperialis flere ganger... Det var Magnar Aspaker som gjorde meg oppmerksom på denne for mange år siden. Ha en strålende dag!

      Slett
  4. De är så snygga! Jag kände att den luktande varianten börjar komma upp i parken. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er ingen tvil når de dukker opp ;-))

      Slett
  5. Vel, dette er bilder fra i fjor ja? Sikker på du tok dem i år? Jo du, i din hage blomstrer de nok nå:-)
    Og nydelig farge på blomstene som virkelig varmer.
    Ha en fin tirsdag!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Særlig :-D Men det er tidlig og ingen av de andre av samme slaget er i nærheten... Det ser nesten litt kunstig ut :-)) God torsdag i hagen!

      Slett
  6. Så vakre de er. Kraftig og flotte med nydelig farge. Og bildene dine er bare så flotte. Ha ei fin uke du og. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. De er virkelig helt rå! En fantastisk voksekraft og en gnistrende farge :-)) God uke til deg Liv!

      Slett
  7. Oi så flott og så tidlig! :-D
    Jeg har masse problemer med vånd/sork i år, så jeg bør kanskje gå til innkjøp av disse plantene på utsatte steder i min hage :-D
    Ha en fortsatt riktig fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg ser at keiserkronen blir brukt for å holde dem unna, men vi har dem ikke så jeg har ingen egne erfaringer. Begge er jo fine da?! God uke!

      Slett
  8. Svar
    1. Hei Esther! ja den er lekker :-))

      Slett
  9. Nydelige Fritallaria ! Venter i spenning på at våre blomstrer.
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er bare å glede seg! Etter at jeg hadde sett bilde av magnoliablomsten hos dere kikket jeg ut vinduet og jammen er det blomster på vei her også. Iiik! da får vi bare sende inn en søknad om haglfrie dager de neste ukene :-))

      Slett
  10. Du verden for en høyreist skjønnhet :) Gjorde et forsøk med vanlig keiserkrone, men det gikk den veien høna sparker. Kan du røpe hvor du har kjøpt denne ? Det ble sånn plutselig en måha om den kan tålerere H-6 og deromkring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja hun er lekker som få :-)) Disse kjøpte jeg når jeg var i Sverige på Løklørdag hos Peter Korn. Usikker på hvem som kan ha dem for salg her i landet. Kanskje Planteriket eller Gardenliving? De selges på høsten så du må uansett smøre deg med tålmodighet ;-D Jeg vet at Magnar Aspaker har dem i hagen sin i Harstad men hvilken sone han har vet jeg ikke.

      Slett
  11. Oi, blomster de så tidlig? Det er jo magisk=) Utrolig søt! Kos dere i Rantenhagen=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vibeke! Ja det er tidlig selv her :-)) Men nå kommer det sol og fint vær så nå er det nok mye som kommer i blomst :-))

      Slett
  12. Nydelig! Og lar seg tydeligvis ikke stoppe av litt kuldegrader og snøskurer.
    Ha en fin uke :-)_

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei denne våren har ikke vært for pyser ;-D God ukeslutt til deg!

      Slett
  13. Sånne må jeg ha til neste år. Tusen takk for de fine bildene du deler med oss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tove! Gerben pleier å ha den på listen sin og han kommer jo til hagemarkedet på Hedmarken i august :-)) Og der skal vi vel begge to?!

      Slett
  14. Så flotte de er! Og at de er enklere enn Keiserkronen er jo ikke akkurat noe minus :-)
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de erpraktfulle og jeg kan virkelig anbefale dem! Og sansynligvis mye lettere å få tak i for deg som bor i Svetige enn for oss i Norge :-)) Klem. Marit

      Slett
  15. Den är mycket stilig!!!
    Ha en fin helg
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariana! Ja den er vakker der den troner i vårhagen:-)) God helg til deg også!

      Slett
  16. Litt av en høyde på Fritillaria!
    Bra de er hardføre og tåler både sludd og nattefrost...håper varmen kommer til deg snart:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje jeg må ut å måle så jeg ikke overdriver ;-D Godværet skal komme i morgen! Vi gleder oss!

      Slett
  17. Den er fantastisk flott, jeg har prøvd den her men jeg fikk den ikke til.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke akkurat hva denne løken krever for å trives men den har heldigvis funnet seg til rette her på Vestlandet :-)) God helg!

      Slett